יום שלישי, 17 בספטמבר 2013

למה טרומפלדור ובר כוכבא גויסו לימין הפוליטי

טרומפלדור 37 פינת בר כוכבא 9 א בתל אביב

שמעון בר כוכבא ויוסף טרומפלדור גויסו לאידיאולוגיה של הימין הפוליטי. האם הם הסכימו? 
יש דברים שסיקרנו אותי מהיום ששמעתי עליהם. לא תמיד  הסקרנות הובילה לתוצאות מעשיות. נדמה לי שעדין אני לא מבין דברים די פשוטים. מטרת השורות הבאות היא בקשת  עזרה בהבנת המצב הנתון שמזהה את טרומפלדור ובר כוכבא עם תפיסה פוליטית ימנית. חברים אני מבקש לא להיסחף, כי אם פשוט הסבר שהוא קצת יותר מריגשי . הקוראים מתבקשים בפתרון התעלומה שאולי היא רק במוחי הצר.

בר כוכבא על הפינה של טרומפלדור בתל אביב

הרחובות טרומפלדור ובר כוכבא נפגשים בתל אביב ואפילו אצלנו בשכונה הכללית. המיפגש שם תמיד מזכיר לי את מנשה קדישמן, למרות שלא ראיתיו שם מעולם. פעם היה שם בבר כוכבא 7 צריף עם גג אדום מהבתים הראשונים של השכונה. היה שם פסל מתכת של קדישמן עם סוס צוהל והמקום הזה ככה אומרים היה הבית בו נולד קדישמן וגם פעל. היום יש שם בניין מודרני וקדישמן ז"ל איננו.

פה נולד מנשה קדישמן ז"ל 1932-2015.

 הסוס הצוהל הזה של קדישמן עיטר עד לפני שנים ספורות את חצר הצריף בו פעל, ברחוב בר כוכבא 7. צילם אמנון יצחקי אתר VTLV

הסוס הצוהל של קדישמן צילם אמנון יצחקי אתר VTLV

כשאני עובר שם על הפינה של טרומפלדור ובר כוכבא, אני מתלבט אם מישהו תיכנן  את הנקודה הזו או, שהכל בידי שמיים.  נראה לי שככה יצא בפוקס המקרה ובמיוחד עם הפיתול  הלא ברור של בר כוכבא שככה  מתעגל לו. בר-כוכבא וטרומפלדור הפכו לאגדות. כל חברה אנושית זקוקה למיתוסים ,גיבורים ולא מעט אגדות.
אנסה להביא כמה דברים הקשורים לאישים אלו, שאולי יקלו בפתרון התעלומה. כמו שאני מכיר אתכם וגם אותי, זה כנראה הולך לכיוון ההפך. ככל שיודעים יותר, ככה הענינים מסתבכים,  והבלאגן מתחיל.
מה אנחנו יודעים על בר כוכבא?  אם אתם בקטע של פירוט חשבון מוקפד, אתם ממש לא איתי. הרשת מלאה במידע. בשורות הבאות אני מביא דברים שקפצו לי מעולמי הפרטי שלי, הנוגעים לשתי הדמויות שנפגשו רק על ציר תנועה פנימי בשכונה שלי. האם נקודת המפגש הזו היא מיקרית?

מטבעות בר כוכבא מהווים מקור היסטורי מענין וחשוב. הנומיסמטיקה  הבר כוכבאית  נראה  שמוצתה עד תום , אולם  תמיד ינסו  לסחוט את הלימון הזה עוד טיפה. לעיתים גם קורה משהו על אמת. בטוח שבעתיד נבין דברים נוספים או הפוכים כפי שאכן קרה בתולדות המחקר. 


שמעון נשיא ישראל צילום רוברט דויטש

על מטבעות מרד בר כוכבא כתוב שמעון נשיא ישראל. מי היה הסגן של בר כוכבא?
השם "שמעון" מופיע באופן ברור ואחרי שכיום אנו יודעים בוודאות שזה לא שמעון החשמונאי, כפי שסברו החוקרים מקודם, הרי שאנו במצב נהדר. רוב מטבעות בר כוכבא, 132-135 לספירת הנוצרים, טבועים על מטבעות רומיים ישנים.  תופעה בהחלט יחודית שאולי גם פותרת שאלה היסטורית חשובה. מי התחיל את הבלאגן במלחמה עם הרומאים? הם או אנחנו? התשובה מורכבת ויש נטיה לראות בהם כגורם המתחיל. בסוף יצא  שהאדריאנוס  הטיפוס הזה  עשה לנו את המוות וכמעט לתמיד.  האם מטבעות מרד בר-כוכבא שימשו ככסף עובר לסוחר? תשובה טיפ'לה מורכבת. כן וגם קצת לא . בשנים האחרונות מטבעות המרד מתייקרים. יש מספיק אנשים הרוצים להחזיק פיסת היסטוריה בצורת מטבע ואפילו מכסף. מזהב תשכחו כי אין. יש גם מספר משקולות מתקופת המרד. אחת מקורית בוודאות ולגבי השאר יש יותר מספק.

אדריאנוס שחיק עצמות במוזיאון ישראל. אורגינאל על בטוח

ספקות בארכיאולוגיה וגם פריטי אספנות נדירים הולכים ביחד נהדר
יש הרבה  "לוקשים" בתחום. אף אחד לא חסין,  גם לא מוזיאונים. הסיפור הכי מדליק ששמעתי בענין מטבע בר כוכבאי היה דווקא הפוך. מטבע דידרכמה (2 דרכמות)  מכסף שנחשב שנים כ"זיוף מספר אחת" באוסף מוזיאון רוקפלר, התברר כאמיתי ברגע שאחיו התאום התגלה.  המטבע שהוכשר הפך באחת לפריט הנומיסמטי היקר ביותר באוסף. אכן סיפור מלהיב שסיפר לראשונה דן בר"ג במפגש החוג הנומיסמטי במוזיאון קדמן. אותו מטבע שווה סיפור איך הגיע בראשית המאה על ידי הסבא של ליפקין שחק שעסק בתחום. כשראו מטבע עם חזית בית מקדש ושני עמודים  המוח סרב להאמין. בהתחלה זה היה זיוף ובהמשך למשהו נדיר וכמעט יחידאי. 


מילדנברג ומטבעות בר כוכבא
מי שחקר ותיעד את מטבעות בר כוכבא כמפעל חיים, היה ליאו מילדנברג משוויץ. מחקריו תיעדו טכנית את כל הסוגים והמינים של המטבעות, רושמות ושילובי גב ופנים במאות וריאציות אפשריות. בדרכו המיוחדת הגיע לרוב המצאי בתחום. מילדנברג חקר מטבעות וגם ניהל את עסקי בנק  leu בציריך בתחום המטבעות ובעיקר אלו העתיקות. נראה לי סידור נהדר.
כיום ניתן לספור את כמות מטבעות המרד הידועים וישנם טיפוסים מיוחדים שיש להם תיעוד שושלת יוחסין ,איפה היו ולאן נדדו במשך חייהם  המודרנים !? מזכיר מאד את שטרות המנדט הנדירים.
                                                          

אלף שמונה מאות שנה עוברות ויש מי שמתחיל לספור משנות המרד שפרץ ב 132 לספירת הנוצרים ועד ל 1932
יש סיכוי שהמטבעות מספרים אפילו את השאלה המתריסה "מי היה הסגן של בר כוכבא?" השם אלעזר מוטבע בגאון. אם שמעון נשיא ישראל היה בהשגחה מחמירה על המטבעות שנשאו את שמו  ותוארו, יש סיכוי שאלעזר היה בתפקיד בכיר. מטבעות בר כוכבא טומנים בחובם סיפורים רבים. רק חלק מהסיפורים יבואו לידי ביטוי. מטבע נדיר ובמצב מעולה ישיג מחיר עוד יותר מעולה. את המכירה הפומבית של רוברט דויטש, בה נמכר מטבע מברונזה "אבו גרה" מדהים מאוסף ארנולד שפאר לשלמה מוסיוף לא אשכח לעולם. זה שקנה "כאילו " ביוקר, התמוגג מנחת כי לדעתו זה היה ממש בחינם . אני  ממש מסכים עם הקונה העשיר שממש לא חס על כספו. בשקט אמר כך שיכלו לשמוע שגם היה  משלם פי כמה וכמה. חחחח...אמירות כאלה בתחומי אספנות שונים שמעתי יותר מפעם אחת ומענין מה עומד מאחורי זה בהיבט הנפשי. לעיתים  גם סתם אמת צרופה. 

מה עוד מצאתי בעולמי הצר שקשור לבר כוכבא והסובב אותנו?
 1930 היוותה נקודת יחוס בציר הזמן הציוני. מושב חרות בגוש תל מונד נוסד. הזמן נבחר בשל 1800 שנה לפרוץ המרד של אותו שמעון בר כוזיבא. משפחת גרינר-גורן  קשורה לאמא שלנו. הם הגיעו לפני השואה והתיישבו ברעננה. בהמשך הם בין המקימים של  המושב חירות יהודה או  חרות ישראל, בדיוק כפי שכתוב על מטבעות המרד. בהמשך יקראו למקום חרות, ואנחנו נבקר את משפחת גרינר - גורן ונראה מה זה מושבניקים עם תפיסת עולם נחושה ותקיפה , הדוגלת בעיבוד הקרקע וביד חזקה. אהבנו את חיה'לה, יצחק, עמי ואלי שהיו אנשי עמל ואדמה ובמקביל אנשי ספר ומדע 

חזון המכביה שנרקם בראשו של יוסף יקותיאלי מכוון  אל אותה נקודת זמן. מאה פעמים ח"י למרד בר כוכבא ואצטדיון המכביה מתוכנן להכיל את את הארועים שהיו הרבה מעבר לספורט. מעולם לא חיברתי את בר-כוכבא לאצטדיון  המכביה הסמוך למחוז ילדותי. בשעות ששרפנו את המסלולים באימונים וימי הספורט וגם בצעקות הבוז וההידד לא העלנו את בר כוכבא לראש שמחתנו או מחאתנו.

למי קראת בר כוכבא? וגם הר-ציון והרכבי
ישנם מספר אנשים שאימצו את השם בר כוכבא כשם  משפחתם. הכרתי שנים ולא הכרות אישית. הראשון, בצלאל בר כוכבא פרופסור להיסטוריה שלעם ישראל. השני, משה בר כוכבא  בריל אלוף בצה"ל ואבא של ירדן. קשה לי להאמין שאחד מהם גילה נטיות פוליטיות שמאלניות. אם טעיתי אני מתנצל.
משה דיין הכריז שמאיר הר ציון הוא הלוחם היהודי הטוב ביותר מאז בר כוכבא. הר ציון מעולם לא נחשב כשמאלן וכצמחוני פוליטי.
את השימוש הפוליטי הכי מוקצן עשה יהושפט הרכבי. "פטי" ראש אמ"ן , פרופסור ליחסים בינלאומיים וחתן פרס ישראל למדע המדינה, הצביע על מרד בר כוכבא כדוגמא להתאבדות פוליטית ומדינית, שהביאה חורבן ואסון בלתי נתפס.
הרכבי מדבר על שמעון (בר כוכבא) ומתכוון כנראה למנחם (בגין). ככה זה כשעוברים מהפך גם בתפיסת העולם האישית פנימית.
הכי טוב זה לסיים בשיר שכתב לוין קיפניס ובלחן מרדכי זעירא שפעם  גר ממש לידנו ברחוב הירדן ממול למכס ברוד. חוץ משלטי הנצחה על הבתים ברחוב הירדן מעולם לא נפגשתי איתם. 
איש היה בישראל,
בר כוכבא שמו.
איש צעיר גבה קומה,
עיני זוהר לו.
הוא היה גיבור,
הוא קרא לדרור,
כל העם אהב אותו,
הוא היה גיבור!
גיבור!
כשטרומפלדור ובר כוכבא נפגשים  פורסם לראשונה ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה