יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

המפטיר יונה של אליהו קלוגמן

יונה במעי הדג של ז'אן דוד מוזיאון ירושלים

אליהו קלוגמן ז"ל היה זגג. הוא גם נהג לרכב על אופניים ותמיד היה לו כזה מבט עם הראש בצד והעין הגדולה יותר כאילו בוחנת את הקטנה. מעולם לא השתמשתי בשירותיו למרות שידעתי שהוא זגג טוב. תמיד התחמק באלגנטיות מזוטות. הוא לא חיפש עבודה. לפחות לא בשלב שהכרנו כי אם דברים אחרים. קלוגמן חיפש שטרות ולא סתם שטרות,  כי אם שטרות נדירים שחסרים לו. להשיג אותם זה כבר סיפור אחר. כסף זה לא הבעיה אצל קלוגמן. אם אליהו קלוגמן רצה משהו הוא קנה אות , רק שלא תמיד ניתן לקנות את מה שרוצים,  כי פשוט אין. האוסף של קלוגמן היה רציני מאד אבל עם כל הכבוד לא כמו של אברהם בירנבוים ז"ל. אוסף טוב זה גם ענין של זמן והתמדה ואפילו מזל. כסף לא תמיד מנצח באוספים. האמת שאני לא סגור על המשפט האחרון במיליון אחוז.

נותן עצות ומוכר בדיחות
קלוגמן עבד ברחוב העבודה בתל אביב ,שם היה לו מחסן עם הרבה זכוכיות שבירות. קלוגמן ידע לספר מספר מצומצם של בדיחות הרבה יותר טוב מיאיר נחמני וזה כשלעצמו הישג  מרשים. פעם קניתי ממנו ממש בזול בדיחה על נותן עצות אחד שפתח דוכן ברחוב. מאז הספקתי למכור אותה בהמון הזדמנויות ובכלום כסף.

חוץ מזה הוא גר ברחוב אוסישקין ממש ליד הירקון וזה אומר שקלוגמן היה גם שכן בשכונה שלנו. נוסף לכל הוא גם התפלל יחד עם אבא שלנו, בבית הכנסת הגדול בצפון תל אביב ברחוב דיזינגוף 312. חוץ מזה כולם בבית הכנסת שלנו ידעו שביום כיפור 'המפטיר יוינה'  של קלוגמן כי ככה זה וזהו. עובדה וחבל לריב. הוא רוצה את זה ולכן תמיד ישלם כמה שצריך. לדעתי סגרו את הדיל לפני היום הנורא ולא כפי שראיתי שעושים לאחרונה מכירות פומביות ביום כיפור ובבית הכנסת.  מפטיר יונה זה לא שטרות ומטבעות לאספנות.  כסף זה לא הבעיה,  ובכל יום כיפור יש מפטיר יונה אחד בכל בית כנסת. פה אין הפתעות וניסים. מי שמשלם מקבל. חוץ מזה יש גם הרבה בתי כנסת נוספים שלא כמו השטרות הנדירים. אם חשבתם שאין ביזנס ביום כיפור על כיבודים ועליות לתורה , אתם פשוט בסרט הלא נכון. מפטיר יונה זה אולי היהלום שבכתר ובמיוחד אצל יוצאי אשכנז. האמת שאני לא סגור על המשפט האחרון אבל די בטוח במיליון אחוז.

תפילת מנחה - "מפטיר יונה" תפילה זו מתחילה בקריאת התורה והעולה לתורה השלישי קורא את ההפטרה הנקראת: "מפטיר יונה" הפטרה זו כוללת את כל ספר יונה. ההפטרה מספרת על אנשי נינווה שנענו לקריאתו של יונה הנביא ושבו מדרכם הרעה וה' כפר על עוונותיהם.

יש הרבה פריטי אספנות ויודאיקה עם המוטיב של יונה והלוויתן. יש לי גם בעיה עם המיקום של רחוב יונה הנביא בתל אביב , אבל זה לפעם אחרת. בפעם הבאה שאתם רואים את המטבע היפה ועטור הפרסים של יונה במעי הדג, או את המדליות של אליעזר ויסהוף בנושא , תזכרו גם את אליהו קלוגמן ז"ל.
יונה במעי הדג עיצוב: צד הנושא: גדעון קייך. צד הערך: אהרון שבו.


לויתן לשחק בו מדליה פיסולית של אליעזר ויסהוף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה