יום חמישי, 3 באוקטובר 2013

הנרי הרשקוביץ שען מומחה וגם קלע אולימפי

לכל אחד יש שעון אבל לא כל אחד הוא שען. הנרי הרשקוביץ הוא שען מדופלם וגם קלע אולימפי. הנרי שכן בשכונה שלנו ליתר דיוק: בן יהודה 5, תל אביב  03-5174431
מה מחבר בין שענות לקליעה בול במטרה? סבלנות!



כשהשעון עושה בעיות אני ניגש להנרי. זהו תירוץ טוב להחליף כמה מילים עם איש נחמד וסימפטי ועם רעייתו סידי שתמיד מחייכים, מסבירי פנים ומבסוטים. הנרי מומחה לשעוני יוקרה שוויצרים, שעונים עתיקים ושעוני קוורץ. לי יש רק שעוני סווטש פשוטים שאני נוהג להחליף באדיקות הרבה שנים.
יש לי בעיה עם שעוני יוקרה. אני נהנה לראותם בלבד. גבר עם שעון רולקס יוצר אצלי רגש מוזר ובעייתי. לא כל דבר ניתן להסביר במילים. מתי אהוד ברוג הקיבוצניק ממשמר השרון  החל עם הקטע של ענידת שעוני מתעשרים? אם תגלו ענין בשעוני רולקס חדשים ומקוריים אני מבטיח לעזור בסוכנות המרכזית של ארו-אסיה. אם תרצו למכור שעון שכזה אשמח לעזור. חיקויים עלובים בבקשה לא להציע לי. 


סידי והנרי

כמה שעות יש בשעון הכי יקר? באיזה מצב השעון הכי יפה לצילום? 10:10
על שעוני יוקרה ומנגנונים מיוחדים ניתן לכתוב מפה ועד שפהאוזן. זהו תחום מרתק בו טכנולוגיה, מסורת ופלצנות נפגשים. בצילומי פרסומת מקצועיים תראו שתמיד השעון מורה על השעה הכי סקסית של עשר ועשרה. אם תראו שעה אחרת אז מדובר בשעון שונה או בצלם מתחיל. 
שעונים וצדק חברתי ניסו להיפגש במהפכה הצרפתית עם חלוקה מאוזנת ל-100. 10 שעות ומאה דקות. קשה לשנות הרגלים ומסורת. הסיפור של שעון חורף וקיץ כנראה מיותר בסופו של יום. הכי טוב שעון שמש. אפשר גם שעון חול. על מנגנון טורבילון שמעתם? בהחלט מנגנון מעניין שאולי יכול לאזן פערים חברתיים. 
אספנות שעוני יוקרה הוא תחום הדורש הרבה כסף. אם אתה אוליגרך ללא שעון שעולה כמה עשרות או מאות אלפים אז אתה עשיר במצוקה. 


רמה גבוהה  ושיווק  מתוחכם
שיווק שעוני יוקרה מתבסס על אוכלוסיה מצומצמת ובהתאם לכך גם דפוסי המכירה. תמיד השוק יתאים עצמו לקונים ומוצר היוקרה תמיד יהיה בחסר. שעונים מיוחדים דורשים "רשימת ממתינים" ובמילים אחרות - משלמים מראש ורק כעבור פרק זמן מסוים, לעיתים שנה או שנתיים, מקבלים את האוצר. ככה יוצרים יוקרה עם רספקט. נחום מרגוליס קורא לזה "רמה גבוהה". יש הדגש מיוחד במבטא הרוסי אוקראיני.
אם קוראים לך פדני ואתה בעסקי שעונים ותכשיטים 60 שנה אז יעשו לך תצוגה אוירובטית של ברייטלינג. לא יודע למה אבל אצלי המותג הזה וגם BMW מתחבר לערסים. 

אצל ריקא בחנות
הנרי הרשקוביץ הוא שען מומחה וגם שכן לעבודה. בחנות שלו יכול להיכנס לקוח אחד ועם מאמץ קטן עוד אחד, בתנאי שלא יפרוש ידיים. המקום קטן ומלא תיקתוקי שעונים. אם אתה רגיש לזה אז יש בעיה. יש חנויות קטנות המיועדות לשענים וצורפים. בדרך כלל אלו מעברים בין בנינים ברחובות מרכזיים, שמצאו שימוש נוסף.
הנרי הרשקוביץ הוא יליד בוקרשט, רומניה,12.2.1927, שעלה לארץ בשנת 1965. השעונים אצלו מתקתקים בדם. גם אביו היה שען וגם הסבא ואפילו הדוד. בית המלאכה שלהם לשעונים העניק את שירותיו לבית המלוכה הרומני. על הפירמה שלו היה כתוב "השען המלכותי".
לאהרון יעקב הרשקוביץ, הסבא של הנרי, היו 10 ילדים. שישה בנים שמתוכם 4 שענים, 1 צורף ואחד חרט אומנותי. את המקצוע רכש הסב בשוויץ. הוא פותח את בית המלאכה בשנת 1900 עד 1942 ואז נתנו לו בדיוק 24 שעות להתקפל ולעזוב את העסק. שען טוב יודע בדיוק כמה זה 24 שעות.  

סבא אבא ודוד בבית המלאכה בבוקרשט  

הנרי הרשקוביץ, "ריקא", מלא עם סיפורי שעונים. הסיבה היא שהשעון מהווה משהו הרבה יותר מסתם מכשיר אחר. זכות קיומו תלויה בזה ש"שעון צריך ללכת כל החיים". אנשים מפתחים רגשות כלפי השעון של סבא ואפילו מוכנים לריב בשביל זה. גם לסבא שלי, יעקב לידרמן הי"ד , היה שעון כיס מזהב עם שרשרת. את השעון שלו זכרו כמה אנשים שסיפרו לי עליו. יש המון סיפורים בעולם על השעון של אבא או סבא. יש גם מריבות.
הנרי נוהג להשאיר סימן על שעונים שטיפל. משהו קטן לצורך בקרת איכות חוזרת. אם לא הפנמתם אז דוגמית עכשווית: כשהנרי מחליף סוללה אז יש סימן שזה הוא וגם מתי בוצע הטיפול. מנהג שלמד מסבא. קרה שבאו להנרי אנשים עם שעונים בהם טיפלו הסבא והאבא. מצבים בהחלט מרגשים בהם ניתן לראות את שם הלקוח המקורי וסמל בית המלאכה של המשפחה.

"פגע לו בול במצח"
הנרי הוא גם קלע מקצועי ואולימפי. הכוונה היא קליעה למטרה עם רובה אויר ויש גם אקדח. הכל התחיל מסקרנות של ילד ברומניה. שם הגיע להישגים בהחלט טובים בצמרת האירופאית. הרומנים סירבו לתת לו לצאת לאליפויות עולם  ולאולימפיאדות למרות שמבחינת המיקום שלו הוא היה ראוי, הוא היה רביעי באירופה. החשש שלהם שהוא יצא ולא יחזור. קוראים לזה לערוק. הנרי אומר שמבחינתו לא היה סיכוי שזה יקרה. המשפחה שנשארת מאחור משמשת כבת ערובה. בישראל הנרי מתקדם כקלע מצטיין ואלוף ישראל ויוצא עם משלחות ישראל למשחקי אסיה בבנגקוק 1966 וגם ב-1970 ואפילו טהראן 1974. אולימפיאדת טוקיו 1967 זוכה לארח את הנרי.
ההישג הטוב ביותר של הנרי הרשקוביץ כקלע הוא אלוף אסיה בטוקיו 1967. בבנגקוק 1970 הוא זוכה במדלית זהב, 2 מכסף ולקינוח 1 מארד. שווה להכיר מדליות אולימפיות. כמה שווה מדליה אולימפית? לי יש רק כאלה מבית הספר.
לשאלתי, האם יש קשר בין שען לקלע? עונה הנרי שאין קשר. רעייתו טוענת שיש ועוד איך. עצבים רגועים ואופי נוח. זה כל הסיפור! כנראה שגם דייקנות ויד עדינה.
הנרי עולה לארץ ב-1965 ומיד מתחיל לעבוד בסוכנות אומגה באלנבי ליד בנק א"י בריטניה. הוא עובר כעבור שנתיים השתלמות מקצועית מסודרת באומגה, שוויץ. לשעונים של שוויץ יש במה להשוויץ.

מי צריך חשבון בנק בשוויץ?
רבים בעולם בחרו בשוויץ כמקום בטוח לכספם. השוויצרים לא עושים חשבון ומחליפים את הכסף שלהם עם התראה מראש שלאחריה אתה יכול רק להתכסות עם השטרות היפים והגדולים שכונו ביידיש "שמיכות". בנק ישראל לא לבד בהפנית עכוזו לציבור המחזיק בשטרותיו חסרי הערך. אני ממש לא מת מאהבה על השוויצרים חרף הדייקנות להם. בעיה אישית שלי שהתחזקה עם סיפור הזהב היהודי בשואה. דבר אחד בטוח. הם לא צדיקים. עם שתמיד נשאר באמצע. פרווה.
ב-1971 הנרי הרשקוביץ פתח את החנות שלו לשעונים בבן יהודה 5 בתל אביב.

יוסף רומנו  מרים המשקולות  באולם אוסישקין ואסון  מינכן   1972
כשאני מגיע להנרי אז תמיד הסיפור של מינכן עולה לי במחשבות. הנרי היה שם כקלע במשלחת האולימפית.
רצח הספורטאים במינכן 1972 היה אירוע קשה שיותיר סימנים לנצח. כילד אני זוכר את שידורי הרדיו הקשים ואת השוק וההלם בהתברר תוצאות הטבח. הכרתי כמה דמויות מאותו ארוע. הראשון היה יוסף רומנו המשקולן שהיה מתאמן בחדר המשקולות באולם אוסישקין הסמוך למקום מגוריי. הייתי מתבונן בו בזמן שהוא היה חוגר את חגורת המשקולנים ומורח ידיו באותה אבקה לבנה.
תמיד האימון שלו היה לבד. אני זוכר את גופו ואת פאותיו הארוכות וזיפי זקנו המעידים על חוזק ונחישות. גם את המאמץ המלווה בשאגה והוצאת הקיטור בזמן הנפת המשקולות באויר. ניפוח האויר והורידים בצווארו, כמו גם הצבע האדום של פניו, תמיד גרמו לי לחשוב שאוטוטו הוא מתפוצץ. היו גם ניסיונות כושלים בהם נזרקו המשקולות לאחור או לפנים לפני שיכריעו את המשקולן. רומנו היה בודד באימוניו בחדר החזיתי שבקומת הקרקע. היה שם מחניק ולא מאוורר. הזיעה הייתה באויר. תשכחו ממזגן. ישבנו שם וראינו אותו באימוניו הקשים נטולי שותפים.
גם את עמיצור שפירא מאמן האתלטיקה הכרתי באופן שיטחי ולימים גם את בנו עוז שפירא.
פרופסור שאול לדני ההלך המיתולוגי,  התגלה לימים כאספן רציני ומיוחד בתחומים רבים ומגוונים.
האבא של אליעזר חלפין המתאבק היה אספן שמראהו העצוב והשבור לא הותיר ספק לסיבה. המצבות בכניסה לקריית שאול של חלק מחברי המשלחת מזכירות לי תמיד את הטראומה של מינכן 1972.
הנרי שהיה שם, מספר שהוא מתעורר בחמש לפנות בוקר בשומעו דריכת נשק לא ברורה. זה היה פשוט ענין של מזל שהטרוריסטים בוחרים בדלת אחרת. הנרי מראה לי צילומים של המקום במינכן ומסביר איך בעצם כל הסיפור ההוא מתגלגל.

הבול, הדגל, הנרי והחליפה

הנרי הרשקוביץ צעד בראש המשלחת הישראלית במינכן ונושא את הדגל בגאון בטקס הפתיחה
משלחת ישראל האולימפית למינכן 1972 זכתה להנצחה מכובדת על בול של הרפובליקה של האיטי. הבול בצורת גליון המזכרת מראה את חברי המשלחת צועדים ביום הפתיחה הרשמי כשהנרי הרשקוביץ בראש , נושא בגאון את דגל המדינה. הבול הזה תמיד מרגש אותי מחדש בכל פעם שאני רואה אותו והסיבה המאד אישית שלי או ליתר דיוק של מינה רעייתי. את החליפות למשלחת תפר אבא של מינה , שמואל ויסנר שהיה חייט מעולה והתמחה בתפירה של ז'קטים לגברים. בית המלאכה שלו היה חדר אחד קטן בקומה השניה ברחוב השומר פינת נחלת בנימין ממש מעל המידרחוב וסמוך לשוק הכרמל. באותו חדר עבדו עבדו 4 אנשים. גזרן, גהצן, ושני חייטים. לכל אחד פינה קטנה משלו. יש עבודה ברוך השם למי שרוצה לעבוד.
בבית המלאכה לחייטות עבדו מצאת החמה ולעיתים קודם עד כלות הכוחות. אין שעון עבודה בכלל.

המפץ הגדול ומימד הזמן
העולם עובד ומתנהל לפי זמן מדוד. המפץ הגדול מוליד את מימד הזמן ומאז אנו משועבדים לו כולנו. הוא לא נח לעולם. יש שעוני חול ויש שעון אטומי. השעון הכי נפוץ הוא השעון בפלאפון. זה גם מעיד על המקצועות הנעלמים. לאט אבל בטוח הולך מקצוע זה ונעלם. אם יש לך שעון בנייד אז מי צריך שען? אם יש לך תחזית מזג אויר באיפון , מי צריך את דני רופ? גם הנרי יודע שאין סיכוי שמישהו במשפחה שלו ימשיך בתחום. אין נשים בתחום. את התקדמות הזמן אין לעצור.

הנרי  הרשקוביץ עם תמונות  הסבא  והנכד

ולסיום בדיחה חיננית על נשים, גברים, גן עדן ושעונים מענינים
אישה מגיעה לגן עדן וכשהיא נכנסת היא רואה בצד קיר מלא בשעונים. שואלת את המלאך: "מה זה השעונים האלו?" אמר לה המלאך: "על כל בנאדם בעולם יש שעון כזה וכשהוא בוגד המחוג זז שניה אחת קדימה. הנה, את רואה, הנה שעון של הנזירה תרזה, הוא לא זז כי היא אף פעם לא בגדה. והנה שעון של אברהם לינקולן, המחוג זז פעמים סימן שהוא בגד פעמיים". "ואיפה השעון של בעלי?" שאלה האשה, "אהה זה?..." אומר המלאך "השעון אצלי במשרד אני משתמש בו כמאוורר..."

הנרי הרשקוביץ שען מומחה וקלע אולימפי בן יהודה 5 תל אביב טלפון 03-5174431

4 תגובות:

  1. סיפור מעניין. אני מכיר את השען הלו הוא גם שכן שלי, איש מקסים. עמיצור שפירא היה גר בילדותי ביהודה הלוי, ואביו ביקר אותי זמן קצר אחרי הרצח

    השבמחק
  2. סיפור מעניין. אני מכיר את השען הלו הוא גם שכן שלי, איש מקסים. עמיצור שפירא היה גר בילדותי ביהודה הלוי, ואביו ביקר אותי זמן קצר אחרי הרצח

    השבמחק
  3. שעון טורבילון צריך תיקון

    השבמחק
  4. איש יקר . יהי זכרו ברוך

    השבמחק