יום ראשון, 1 ביוני 2014

גבעת בן יהודה רחוב קטן בתל אביב או ללכת לאיבוד בגלל גוגל



גבעת בן יהודה על שמו של ישראל בן יהודה איש ה"הגנה" 1911-1936


ללכת לאיבוד בגלל גוגל
זה התחיל משיחה טלפונית של מישהו שרצה להגיע לחנות המטבעות שלנו ברחוב בן יהודה 18 בתל אביב והלך לאיבוד. הוא מתקשר אלי ואומר שהוא במספר 18 ואין פה שום חנות וזה נראה בכלל מקום של צריפים ובתים קטנים ואיפה אני והחנות של המטבעות בכלל. הוא נשמע די מופתע בטלפון וניהל את השיחה תוך כדי נסיעה ברכב. אז הבנתי שזה שוב מישהו שאולי מחפש אותי ברחוב במספר 18 במשרד הנסיעות כנען טורס ואני עוד 10 מטר משם בבן יהודה 18א' . אז אמרתי לו שאני יוצא החוצה לרחוב והוא יראה אותי ליד החנות עם הסורגים. האיש אמר שאין פה שום א' ונראה לו שזו טעות והוא בכלל בשכונת שפירא בדרום העיר וזו הכתובת שהראו לו בגוגל. כתוב שם שחור על גבי מפה גבעת בן יהודה 18. כן גבעת בן יהודה וזה נשמע לי מאד מוזר אבל הבנתי שיש טעויות בחיים וזה לא נורא. שכחתי מזה.
עברו יומיים ושוב שיחת טלפון ומישהו שואל אותי איפה זה גבעת בן יהודה 18 כי זה הכתובת שגוגל מראים לו. הפעם הבנתי שיש  פה בעיה מתמשכת והתחלתי לנסות לחפש בגוגל בעצמי ואני רואה בין שלל האיזכורים גם מודעה יפה ובולטת עם תמונת החנות וכל המידע בצורה חיננית ואפילו כתובת גבעת בן יהודה 18 ומפת הגעה לשכונת שפירא ליד רחוב התיבונים וחכמי ישראל. אז הבנתי את עומק הבעיה. אם כמה אנשים שואלים על הכתובת השגויה אני מבין שהסיפור הזה יכול להוות בעיה מתגלגלת כי גוגל היא ענק בהמון דברים והפירסום החינמי הזה יכול לחולל בלאגן מקומי ולכן ניסיתי בדרכי לפנות לגוגל ולהסביר את הטעות המקורית שלהם. בהמשך גם אורי מורמי העביר הערה מסודרת למשפחת גוגל. נכון להיום 21 במאי הטעות של גוגל חיה ונושמת והמודעה שלהם ממשיכה כהרגלה. חוכמולוג אחד אמר לי לתבוע את גוגל ואני מספיר לו שלא קוראים לי ביל וגם לא מארק כי אם רק קובי. אני מת על יועצי אינטרנט מתקדמים. 

צילום מסך של מודעת גוגל על החנות עם המיקום השגוי של החנות בשכונת שפירא ברחוב גבעת בן יהודה

גבעת בן יהודה רחוב קטן בשכונת שפירא
ראיתי שבמדריך הרחובות של תל אביב יפו בעריכת יחיעם פדן שאכן יש רחוב כזה. כתוב שגבעת בן יהודה על שמו של ישראל בן יהודה 1911 1936 איש ההגנה. נולד באסטוניה ועלה לארץ ישראל ב 1933. נפל בהגנה על שכונת שפירא בתל אביב והובא למנוחות בבית הקברות ברחוב טרומפלדור. ברור נוסף הראה לי ברשת מיהו אותו בן יהודה שרחוב קרוי על שמו ואפילו טרחתי לשכונת שפירא לאתר את הרחוב הקטן ליד רחוב התיבונים וחכמי ישראל. היום לא מצאתי שם שום שלט רשמי ומסודר של העיריה. רק שלטי בתים המעידים על השם. 
ניגשתי לבית העלמין בטרומפלדור ואיתרתי את מקום מנוחתו המצוי ממש סמוך לכניסה מצד ימין בחלק של קבר אחים של נפגעי המאורעות ב1936 - 1939.

תמונות מספרות מרחוב גבעת בן יהודה בשכונת שפירא
גבעת בן יהודה ישראל בשכונת שפירא תל אביב

גבעת בן יהודה 18 ואין חנות מטבעות בכלל

גבעת בן יהודה 19 מש' אלוני שכונת שפירא




 בית כנסת ברחוב התיבונים ממול לגבעת בן יהודה בשכונת שפירא

גבעת בן יהודה פינת התיבונים


בן-יהודה (איצוק), ישראל ז"ל  1911 - 1936 
בן אסתר ויהודה. נולד בכ' בטבת תרע"א (20.1.1911) בטאלין בירת אסטוניה בבית ספוג אווירה ציונית. לאחר שסיים לימודיו בגימנסיה יצא לבלגיה ללמוד שם ריתוך חשמלי כהכנה לעלייתו ארצה ועם שובו לטאלין עבד במקצוע זה בבתי-חרושת שונים שבסביבות מגוריו. עם זאת, כבעל גוף חסון, הרבה לעסוק בענפי-ספורט שונים ואף זכה בפרסים אחדים בתחרויות אגרוף. ישראל שירת בצבא האסטוני בפלוגת טאנקים והיה יהודי יחידי בפלוגה זו. גם שירות זה ראה כהכנה לקראת עלייתו לארץ-ישראל. בתקופת שירותו הצבאי המשיך קשריו ופעילותו בתנועות "החלוץ" ו"מכבי", שהיה חבר בהן בשנות נעוריו.

 בשנת 1933, עם שחרורו מן הצבא, עלה לארץ-ישראל. בארץ שינה מיד את שמו לבן-יהודה והחל לעבוד במקצועו בבית-החרושת "החרש" שבתל אביב. בעת ובעונה אחת השתלב בפעילות ציבורית, הצטרף ל"מפלגת פועלי ארץ ישראל" וגם לארגון ה"הגנה". הוא הרבה לקרוא בכתבי הסופרים והוגי הדעות שיצרו אז בארץ ובמקביל הוסיף ללמוד ולהשתלם במקצועו. גם למד ערבית מתוך הכרה בחשיבות הידיעה בשפה זו. כבן מסור הדואג להוריו שאף להביאם לארץ-ישראל ודאג להכין בשבילם בית בארצם החדשה. בסופם של מאמצים בכיוון זה הגיעו ארצה במאי 1936. ישראל הסתיר מהוריו את פעילותו ב"הגנה" ורק העמיד אותם על הנעשה בארץ באותם ימים, ימי מאורעות-דמים בלתי פוסקים. באותו זמן רקם, עם חברתו, תכניות לעתיד משותף בחיי קיבוץ. ביום ט"ו בסיון תרצ"ו (5.6.1936) עמד ישראל על משמרתו בעמדה של ה"הגנה" ליד שכונת שפירא, בדרומה של תל אביב. בחצות הלילה הותקפה השכונה ואש נפתחה לעברו ולעבר חברו שהיה עמו בשמירה, מכיוון הפרדסים שגבלו בשכונה. שני שוטרים, בריטי וערבי, שהיו בדרכם אל המקום ירו ופצעו את ישראל וחברו. למחרת היום, ט"ז בסיון תרצ"ו (6.6.1936), מת ישראל מפצעיו ונקבר בבית הקברות שברחוב טרומפלדור בתל אביב. הניח אחריו הורים, שתי אחיות וחברה שעמד לשאתה לאשה. בן 25 שנים היה במותו. ליד קברו ספד לו ברל כצנלסון ואמר: "אין תנחומים לא רק להוריו השכולים כי אם גם לנו. למדנו להוקיר ביותר כל נפש בונה. ואנו יודעים כי נפלת על לא חטא ועל לא פשע, אלא רק משום שאחרים אינם יודעים לעשות את המוטל עליהם".
שמו של ישראל נחקק בלוח זכרון בבית-הכנסת שבשכונת שפירא, העומד מול סימטה שנקראה על שמו - "גבעת ישראל בן יהודה" ; כמו כן נזכר שמו בספר מאורעות תרצ"ו.

מקום מנוחתו של בן יהודה ישראל ז"ל בבית העלמין בטרומפלדור




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה