יום שני, 5 באוקטובר 2015

גברת בלוך מבן יהודה 20



הרפורמה בתחבורה הציבורית מצליחה לבלבל אותי עד היום. זה אומנם יוצא יותר בזול אבל בשביל להגיע לרחוב שוקן אני צריך שני אוטובוסים מינימום וגם ללכת ברגל. לפני הרפורמה הייתי חוצה הכביש ולוקח 1 ,2, וגם 3. כולם עברו מקום ושינו זהות. רפורמה בגדול זה מעבר זהויות ומיתוג מחדש. אם זה יותר זול אז בסוף תשלם יותר ביוקר, ואם לא הבנתם אז תצביעו לכחלון ואפילו לביבי זה בסדר, כי אנחנו כבר המון שנים ברפורמות אינסופיות והכל רק מתייקר וחיי האדם שווים לזבל במיוחד אם אתה ערבי, חרדי או סתם שחור ורוסי. מי יהיה הראשון שישים קץ לרפורמות ופשוט יתן לנו לחיות בשקט עם התה והלימון והספרים החדשים. הרפורמה הכי דפוקה שאני מכיר קרויה על שם האיש הכי נחמד וזו חידה עם פרס צנוע.
ללכת ברגל הכי עדיף אבל לא תמיד זה יוצא. בקיצור תחבורה ציבורית זה יופי והכי עדיף מונית ספיישל אבל לא תמיד בא לי להוציא 35 ש"ח שזה פעמיים קפה אצל מארק ואפילו עם עוד משהו קטן בצד וכולל טיפ. סוחרי מטבעות לעיתים הם הכי קטנים בעולם ולעיתים ממש אחרת. 

הנכד של גברת בלוך נהג דן
אז היום אני עולה לאוטובוס שיביא אותי לרחוב עליה ואז כמו תמיד הכרטיס הירוק של הרב-קו לא עובד, והנהג עושה לו כזה קיפולון ואז זה עובד ואני נכנס פנימה ואז אני שומע מישהו שאומר "הי קובי תגיד שלום. מה שלומך?" האמת הייתי מבולבל ואפילו לא שמתי לב שזה הנכד של גברת בלוך והוא אפילו הנהג של האוטובוס של דן, ושכחתי את שמו ולא נעים לי ואנחנו מתחילים לדבר ואני יודע שאוטוטו אני כבר יורד, והוא עסוק גם בנסיעה וגם עם נוסעים ששים אלי רפורמה בתחבורה הציבורית, ואני מוסר ד"ש לאימא שלו אילנה, ואני יודע שהסבתא שלו גברת בלוך כבר איננה ואולי עוד משפט והוא רוצה לדבר אבל עסוק עם נוסעים, וזהו אני כבר למטה והבטחנו שנשמור קשר אבל אין לי שום פרטים ואפילו שכחתי את השם שלו ואולי זה גדי. למצוא חבר בדן זה ממש לא כזה קשה. נדמה לי שהכרתי עשרות חברי דן באופן אישי ובמיוחד את דני רוגובסקי מחברת דן. מי יודע כמה דני/דן היו ויש בחברת דן לדורותיה?
יש מצב שהפוסט הזה יהיה מלא אי דיוקים כי הכל מהראש וללא אימות נתונים רציני. לעיתים בדיקת נתונים לאחר תחקיר מעידה שללא ביקורת נוספת הנתונים הראשונים היו שווים יותר. מי יודע כמה ערבים היו ביפו לפני מלחמת העצמאות? כמה מהם היו נוצרים? מה לגבי השאר? מי בעד זה שיחזרו ליפו? ולחיפה? ולצפת? אני מתנגד לחזור לסקרז'יסקו קאמיננה וגם לווהלין וגם לזכות השיבה.

קרבון 209 ומערכות מים ביוב מ 1937
גברת בלוך גרה בבן יהודה 20. היא ובעלה אפילו היו בעלי הבניין ומקובל להגיד בעל בית ואני לא יודע מי היה הקפיטליסט מבין שניהם, ובטוח ששניהם היו אנשים טובים. יש מצב תיאורטי שהם היו הבעלים הראשונים, או שיותר עדיף שקנו את זה מהבעלים המקוריים ויש מכסה ביוב/מים מתכתי ומרובע בכניסה המעיד על השנה תרצ"ז  שהיא כנראה ממש מההתחלה. תרצז עדיף על לא תרצח ואני לא זוכר אירועים אלימים בסביבה שלנו, חוץ מרצח קטן ממול או סתם שריפת מועדון בושת מתחרה. יש בתים בסביבה שזכו להכיר רוצח אחד או שנים ואנחנו נגיע אליהם אבל לא היום. תודה.
מכסי ביוב מפעם מסגירים הרבה דברים ותזכרו שמערכת היציאות שלנו משאירה סימנים. לדעתי יש מצב שבדיקות קרבון 209 מסוג מסוים מסוגלות לזהות בתוך הביוב את החרא הכי קדום והכל זו שאלה של תקציב.


משפחת בלוך גרה בבניין עצמו עם שתי בנותיהם. האדון בלוך ואשתו היו לפחות בגיל של ההורים שלי אם לא למעלה מזה וכנראה שכן פלוס. אדון בלוך לדעתי היה יליד שנות העשרה של המאה הקודמת. כן הם היו פולנים על בטוח, ואני לא יודע לתת פרטים נוספים ובטוח שבעתיד נמצא. כל דבר עם צאצאים מוביל למידע נוסף. לעיתים יש עודף מידע, אבל כעת אנחנו ממש רק מה שיש לי בראש וככה הכי עדיף אבל הפוסט אינו ערובה למידע בדוק ולכן אם אתם יודעים משהו אחר אז בבקשה תעירו וכל הארה תתקבל בנשיקה ויש מצב לחיבוק סחבקי. 

פולניה מהזן היפה
גברת בלוך הייתה פולניה מהזן היפה. תמיד מטופחת ונהגה לדבר איתי בעברית עם כזה מבטא מסגיר ועם אבא בפולנית ולא נראה לי שהיה להם מה להסתיר ממני. אחת הבנות היא עורכת דין והיא לא גרה מעולם בבן יהודה כי בעלה עסק בשוק ההון. אילנה הבת הגדולה כמדומני תמיד גרה פה ואפילו עם הבן החמוד שזהו נהג דן וגם בת חמודה. הם מכרו את הבניין לפני כמה שנים לחברה שאוהבים אושפלו, ומאז לא ראיתי ולא שמעתי מהם. גברת בלוך עצמה עזבה את המקום עוד קודם ואולי לדיור מוגן. 
גברת בלוך תמיד הייתה מאירת פנים, יפה ומטופחת וכשהיו צרות עם אזעקות סרק מהחנות מטבעות שלנו בלילות לבנים, נהגה ליידע אותנו טלפונית וזה דבר חשוב וראוי להערכה. אני זוכר את היום בו פינו את בעלה לבית החולים ומשם כבר לא שב. היה לה מבט כזה בעיניים שאמר הכל. אילנה וגם אחותה דומות להורים.

מתי גולן העיתונאי והבן של האחות של גברת בלוך?
הדבר הנוסף והממש לא חשוב שאני זוכר לגבי גברת בלוך מבן יהודה 20 זה שהייתה לה אחות. גם אחותה כנראה הייתה פולניה ויש לה בן וקוראים לו מתי גולן והוא אחלה עיתונאי ובלי שום פלברות. איש הגון לטעמי ובלי משחקים. מעולם לא ניפגשתי איתו למרות שאת אימו כן. אגב המידע הזה הוא מידע שאמא שלנו אמרה, ויש סיכוי קלוש שהוא לא מדוייק ורק בגללי. בכל אופן מתי גולן הוא עיתונאי מהסוג הלא מתחנפן ונאמן לעקרונותיו. את זה שהוא תקע לשי ודרור (שיעור עיתונאי בנושא אתיקה מקצועית בצורת תביעת דיבה וגם זכה בה) יש ללמד כל איש ומכל סוג, למרות שאני מאד אוהב את תוכניתם. 60 אלף ש"ח פיצוי משאירים לעיתים חותם תזכורת לשני שדרנים צעירים ויהירים עם אף למעלה. שיעור באמצעות הכיס הוא שיעור ראוי. סטירה חינוכית זה משהו לא מתוכנן והיום זה אסור בתכלית האיסור. 
אז אחרי ברור עם מתי גולן ברגע זה , קיבלתי תשובה שאכן יש משהו אבל האחות של גברת בלוך היא רק האמא של אשתו של מתי גולן ואפילו אשתו לשעבר וסליחה על הסלט אבל תודו שזה סלט חמוד. 





חצי מגרש עם בלטות צבעוניות וגם גן ילדים
הבניין בבן יהודה 20 הוא על חצי מגרש. המצב שלו לא משהו והתמונות אומרות הכל. אני מעריך שבבוא היום יורידו אותו ויבנו מחדש למרות שאני כנראה לא כזה מבין כי לבנות על חצי מגרש זה לא הדבר הכי משתלם ואם אני הייתי הממונה על הרפורמה האגררית המתאימה הייתי מאפשר לבנות גם למעלה גבוה, וגם למטה עמוק מאד ובשלב מסוים מאפשר לצאת לצדדים עם ידים על הראש וגו זקוף.
עליתי בחדר המדרגות שזה הדבר הכי מתבקש, ובכל קומה בלטות צבעוניות מפעם בצבעים שונים ולי זה מוזר אבל כנראה שככה עשו ואם בלטות צבעוניות זה שטיחים אז צבעים שונים מתבקשים. בהתחלה זה מוזר אבל בהמשך ממש נחמד לאללה. אני בקושי זוכר משם שכנים מקוריים אבל בכל זאת את החנות הממש קרובה אלינו שהיתה שם משפחה פרסית שבאו במקור מדימונה עם הבן ניסן, שעשה שם כמה וכמה דברים כולל צילום ועוד דברים ובסוף אחרי הרבה שנים החזיר את המפתחות וקיבל את חלקו באותם דמי מפתח. היום יש מרפאה מאד עסוקה של רופא עור ומין וגם אני מבקר אצלו לעת הצורך. תמיד עסוק אצלו והמקום הוא במקום שתי החנויות שהיו בעבר ואני פשוט לא זוכר מה הייתה החנות הצמודה לחנות הצילום. יש מצב שזה היה מסביב לעולם של סימה עברון שעברו מקום על רקע תקנות מתחדשות של דמי מפתח ההולכים ונוגסים עד שלא ישאר דבר. גם אלי תבור העיתונאי מהעולם הזה ועוד היה נוהג להסתובב שם עם משהו בנושא תיירות ואולי היה לו משרד במקום.
היום יש בקומת הקרקע ומאחור גן ילדים, וזה הדבר הכי נהדר שיכול להיות בכל מקום בו רוצים חיים. אין כמו גן ילדים וזה קצת הרבה יותר עדיף על מה שהיה שם לפני זמן לא רב ואל תיכנסו איתי להסברים כי לא הייתי שם מעולם אבל לעיתים מבינים דברים לפי תנועת הדברים ובעצם הגברים.
יש לי מזכרת של כף פח או יעה לפחמים ממש מפעם מהבנין של גברת בלוך וקיבלתי את זה מאילנה הבת.


בלטות של חוני המעגל - ספר עם צבעים יפים ונייר משובח אחול בלטה
מי מכיר את הספר של חוני המעגל על בלטות? שמעתי שיש חנוק בבן יהודה 18א' שמוכרים אותו ממש בזול עד גמר המלאי. הספר הזה אולי לא עושה רושם רציני ומזמין בהתחלה, אבל הוא אחלה דבר עם המון צילומים נהדרים עם דוגמאות של בלטות מכל הסוגים וגם כמה מאמרים מקוריים ומדליקים.
חוני המעגל בלטות Balata עריכה וצילום. עיצוב הספר:שוש וסרמן. ליווי ויעוץ אומנותי:רעיה זומר. עריכה לשונית:יובל הלפרין. הפקה והוצאה לאור:דני וילנסקי. מאמרים - שולה וידריך חוקרת תל-אביב. יואב דגון, מוזיאון נחום גוטמן. צבי א' פומרוק-שלוש. ערבית דוד שוחט.
כל הזכויות שמורות לוילנסקי הוצאה לאור, תל אביב 03-5606003

חוני המעגל אחול בלטה הוצאת וילנסקי 




חנוק המטבעות בבן יהודה 18א ממש צמוד לבן יהודה 20 בתל אביב



ד"ר דורפמן בן יהודה 20 למבוטחי העור והמין של מכבי













תגובה 1:

  1. ממש מרגש. הכל מוכר וזכור לי. במיוחד הצלום של כניסה לבנין מהצד ששם על הרצפה שיחקנו 5 אבנים לפני הדלת למדרגות. ומאחור רואים את הצד של המרפסת דל הדירה דלי בקומה שלישית. תודה רבה ונשמור על קשר.

    השבמחק