יום ראשון, 19 בפברואר 2017

סמל דש וגם דרישת שלום מכפר סיטרין

February 15    2017

 מתברר שסמל מתכתי מחובר לסיכה תמימה יכול לעורר רגשות מפעם ואפילו מבלי שהשפיץ פעיל ודוקרני. נועם של יוספה הביא לי במתנה סיכה/סמל דש מתכתי מפעם של כפר צבי סיטרין והוא הגורם לשורות הבאות. סיכה מילה מיוחדת ופעם היו עושים טיפולי שמן וסיכה בנפרד עם ליפט מתרומם.
 אם לא הייתי מכיר את נועם אז גם סיטרין היה מקום לא מזוהה. היום אני מבין שסיפורו של כפר סיטרין מהווה פרק קטן ומעניין בחינוך הארצישראלי. קראתי שההתחלה הייתה "המבנה המרכזי נבנה במקור ע"י המופתי של ירושלים כבית יתומים לילדים ערבים. יש האומרים כמבנה שליטה על כביש 4 בקומה השנייה היו חרכי ירי הפונים לכביש. ניתן לראות בתמונה מיום הנחת אבן הפינה כי המבנה היה באמצע הבניה ". בכל מקרה הזמנים והארועים טרפו את הכוונות עם מלחמת העצמאות והנה עוד דוגמית לסיכסוך שרק החל. אם אתם לא מפוקסים מבחינת מקום תחשבו על כלא 6 הצבאי ליד עתלית. האם הרבה חינוך יכול לחסוך כמה בתי כלא? האם רפול היה זה שאמר שחייל שלא היה בכלא הוא לא באמת חייל? אני מכיר שני חברים שלי מבתים טובים שנכנסו לבית כלא בצבא.
 היינו בסיטרין והרבה עם הילדים וחברים החל משנות התשעים ומשפחת בורשטיין המורחבת על ארבעת הבנים, אירחה את כולם ברוחב לב עם כיופים בטבע, אוכל בשפע ותמיד על הדרך גם דברי תורה של הרב אייבי האח הבכור. מנחם ז"ל היה זה שהסביר לי לראשונה בחיי את המושג היגוי הפוך בהקשר לאופנועים גדולים ומהירים ואין לי בכלל רישיון. אורי היה על המחשוב. נועם בן הזקונים ומשפחתו מחוברים לסיטרין שליד עתלית והכל החל מאביהם אביעזר בורשטיין ז"ל שניהל את הישיבה הטכנולוגית וגם יזם סמל זה אי שם בשנות השישים. 



ברוכים הבאים כפר צבי סיטרין


בורשטיין אביעזר 1918-1996. נולד בפולין למרדכי וגיננדל בורשטיין. למד בישיבת חכמי לובלין והוסמך לרבנות. בשנת 1947 נישא לרוזה רינגר. אב לאברהם, מנחם, אוריאל ונעם. בשנת 1949 עלה לישראל. היה ממייסדי המוסד לנוער עולה "תלפיות" בירושלים וניהל אותו במשך מספר שנים. לאחר מכן (1986-1956) שימש מנהל ישיבה טכניקום "המכללה הטכנולוגית והישיבה ע"ש צבי סיטרין". יו"ר הנהלת בית חינוך עיוורים בישראל ויו"ר הנהלת זכור לזכר השואה. יקיר ירושלים. הוציא לאור 10 ספרים בנושא החסידות וגדולי ישראל בדורות עברו.


בורשטיין אביעזר 1918-1996 

מנהל כפר הנוער ישיבה טכניקום "המכללה הטכנולוגית והישיבה ע"ש צבי סיטרין"

 בורשטיין עסק בחקר תולדותיהם של גדולי הרבנים באלף השנים האחרונות. פרסם מספר ספרי ביוגרפיה על גדולי הרבנים מתקופות שונות. כמו כן פרסם בקביעות מונוגרפיות ומאמרים בנושאים שונים בעיתונות הדתית והחרדית, בעברית וביידיש. היה מעורכי כתב העת 'זכור', ופרסם בו מאמרים שונים, ביניהם סיפור הצלתו ממוות במחנה הריכוז אושוויץ, בזכות קופסת שימורים.
לאחר שפרש מתפקידו בכפר סיטרין התגורר בשכונת רחביה בירושלים.
מתוך הויקיפדיה והספר מי ומה בירושלים עורך ראשי אליעזר שמואלי עורך משה ניר.


תבליט מתכת לזכרו של 
צבי ב'ר יחיאל ז"ל HOWARD SITRIN 1924 -1949
מתוך ארכיון הארווארד. 1970 "ישראל סאן"
 DEDICATED TO KFAR ZVI SITRIN

 יש אספני סיכות וסמלים ומבחינתי זה פיצול כלשהו השייך לתחום המדליות ואולי משום שגם פה יש משהו מתכתי שנעשה אצל אותם יצרנים והטכניקה די דומה. האם נדע פעם מהי הסיכה או הסמל הראשון שנעשה בארץ-ישראל בעת החדשה?
 הסיכות שלנו מורכבות בדרך כלל ממדליון המחובר לאותה סיכה שיכולה להיות שפיץ או משהו כמו סיכת בטחון. האספנית הכי רצינית שאני מכיר בתחום היא אילנה שמש שם בדוי האוספת סיכות וסמלים ודרכי פעולתה בתחום מאד חשאיים, אבל כרגע היא בכלל לא קשורה לסיפור הסיכה של כפר צבי סיטרין וכנראה שאין לה פריט שכזה באוסף הגדול שצברה במשך השנים. לא תאמינו מה היא עשתה בעבור חלק מהסמלים שלה.


סיכת דש כפר צבי סיטרין ישיבת תורה ומלאכה
נחושת ניקל ופליז ובקוטר של כ-25 מ"מ.
 הפריט נושא את סמל המוסד. ספר תורה פתוח ובמרכזו הכיתוב "ישיבת תורה ומלאכה".
 בחלק התחתון ענפי זית מסוגננים וממרכזם יוצא לפיד, שראשו הבוער נגלה מעל לספר התורה.
 בחלק העליון של הסמל מופיע גלגל שיניים לציון העבודה לצד התורה ועליו בקשת הכיתוב "כפר צבי סיטרין".
 בחלק האחורי של הסמל ניתן לראות את סיכת האחיזה לדש וכן את חותם החברה המנפיקה "קריצמר".

סמל דש - כפר צבי סיטרין כתב אפי שחק
קטגוריית סמלים ועיטורים מכילה מגוון רב של פריטים בתחומים שונים.
 הקטגוריה מתחלקת למספר סוגי פריטים עיקריים: אותות ועיטורים, דרגות, סמלי דש, סמלי כובע ותגי כתף.
 אותות ועיטורים, דרגות, סמלי כובע וסמלי כתף מיועדים בעיקר ללובשי מדים בחברות פרטיות, ביטחוניות ובצבא וכן להענקות רשמיות.
 סמלי דש לעומת זאת מונפקים בהיקף נרחב יותר ומשמשים בחלקם את לובשי המדים (סמלי יחידות צבאיות ושרות בטחוני למשל), אך בעיקר לציון אירועים דוגמת סמלי עצמאות, תחרויות ספורט וכן כסמלי מוסדות.
 סמל הדש המרשים של כפר צבי סיטרין הונפק בחברת קריצמר ההיסטורית, שאינה עוד, על אסימון עבה כפי שהיה נהוג פעם ובשתי מתכות: נחושת ניקל ופליז ובקוטר של כ-25 מ"מ.
הפריט נושא את סמל המוסד. ספר תורה פתוח ובמרכזו הכיתוב "ישיבת תורה ומלאכה".
 בחלק התחתון ענפי זית מסוגננים וממרכזם יוצא לפיד, שראשו הבוער נגלה מעל לספר התורה.
 בחלק העליון של הסמל מופיע גלגל שיניים לציון העבודה לצד התורה ועליו בקשת הכיתוב "כפר צבי סיטרין".
 בחלק האחורי של הסמל ניתן לראות את סיכת האחיזה לדש וכן את חותם החברה המנפיקה "קריצמר".
 תודה רבה לאפי שחק ולאביהו בר.


בגודל טבעי כפר צבי סיטרין ישיבת תורה ומלאכה. יצרן קריצמר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה