יום שני, 9 ביולי 2018

זגגי שלא הכרתי

June 13    2018

יש לך זגגי? איזה זגגי? קפלן זגגי או אשכול זגגי? מדי פעם שואלים אותי אספנים מדוכאים אם יש לי זגגי. הם מתכוונים למעות הנייר מפעם שנראים כמו כסף של משחק מונופול. רבים לא מאמינים שזה באמת שטר כסף ואפילו כסף שהודפס בארצנו הקדושה ומזה המון שנים הכל מודפס מעבר לים. באוספו של אברהם בירנבוים ז"ל היה מבחר מדהים של מעות נייר עם המון גרסאות צבע, תזוזות, אותיות ומספרים ולא הזכרנו במילה את החתימה ההפוכה. 

מדינת ישראל הצעת מטבע חוקית 100 פרוטה
שר האוצר לוי אשכול החשב הכללי זגגי
מעות נייר

"בשנת 1952 הוחלט להמשיך ולהנפיק, נוסף על השטרות והמטבעות שהיו באותה עת, גם מעות נייר, כדי לחסוך במתכת. בשנה זו הודפסו המעות בעריכים 50 ו-100 פרוטות, בכמה גרסאות ובצבעים שונים, ועליהן חתימותיהם של- שר האוצר אליעזר קפלן והחשב הכללי מרדכי זגגי; שר האוצר לוי אשכול והחשב הכללי מרדכי זגגי; שר האוצר לוי אשכול והחשב הכללי אברהם נאמן. בשנת 1953 הוכנס העריך השלישי, 250 פרוטה. המעות האלה היו בשימוש עד 1954 לערך. מאז ועד היום לא הונפקו מעות נייר." מתוך ספרו של יגאל ארקין מזומן בזמן סיפורה של מדינה. 70 שנות מטבע בישראל. 


מעות נייר חמישים ומאה פרוטה 1952 עיצוב י' דויד
מתוך ספרו של יגאל ארקין מזומן בזמן סיפורה של המדינה 70 שנות מטבע בישראל

מאיפה מגיע השם זגגי? פעם היינו אומרים בסרט או במופע "אתה לא מזכוכית ואבא שלך לא זגג. אז תשב בבקשה". מי הכיר את פרופסור נטע זגגי ז"ל?
בספרו של יגאל סרנה יונה וולך ביוגרפיה, כתר הוצאה לאור ספריית זגגי מצאתי את המידע היחידי אודות האיש מרדכי זגגי.


יגאל סרנה יונה וולך ביוגרפיה
כתר הוצאה לאור ספריית זגגי

מרדכי זגגי 1898-1977 נולד בשנת 1898 בלוצק שבפולין. עלה ארצה ב-1920, עם חלוצי העלייה השלישית, ועסק בסלילת כבישים, בייבוש ביצות ובייעור ברחבי הארץ. היה חבר דגניה א' בשנותיה הראשונות וב-1927 השתקע בירושלים. עם קפלן, הורוביץ, אשכול וספיר השתייך לקבוצה שעמדה בראש המערכת הכלכלית בארץ למן שנות השלושים ועד שנות השבעים. לאחר שמילא כמה תפקידי מפתח במשרד האוצר, הקים את הרשות לניירות ערך ועמד בראשה עד 1974. מרדכי זגגי היה עובד ציבור למופת, ישר וצנוע, יעיל ומסור. דאגתו העמוקה לערכי התרבות והאמנות בארץ הביאה אותו לידי חתירה מתמדת לפתרון הבעיות החומריות של אמני ישראל-סופרים, ציירים, מוסיקאים ועוד. בשנת 1972 הוקמה קרן הנושאת את שמו, ששמה לה למטרה להעניק מענק צנוע לאמנים שיצאו לגימלאות וליוצרים שעדיין לא הוכרו. 'קרן זגגי' העניקה עשרות אלפי שקלים למאות אמנים. בשנת 1989 הוחלט להנציח את זכרו של מרדכי זגגי על ידי סדרת ביוגרפיות של ישראלים שהיו בבחינת צומת בחיי האמנות, החברה והכלכלה בארץ במאה השנים האחרונות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה