יום חמישי, 10 בינואר 2019

בעקבות המטבע האבוד מבוצ'אץ' לפלסטינה / חיים קובלסקי

December 17, 2018

פרקים בחייו של הרי ברנרד לאונר לוחם בגדודים העבריים 
כבר מילדותי דבק בי חיידק האספנות. במשך השנים הוא רק הלך והתעצם. בתחילה אספתי רק בולים ואולם יום בהיר אחד כשאני בגיל בר מצווה, מגיע למשפחתי דודו של אבי מברזיל. הדוד נתן לי במתנה מספר מטבעות ושטרות מברזיל ואומר לי תאסוף אותם כשהוא מבטיח לשלוח לי עוד מטבעות וכך אהייה אספן גדול.



GEORGIVS V BRITT OMN REX ET IND IMP 1914-1918

מאותה התקופה אני זוכר שלא הפסקתי לאסוף מטבעות ושטרות עד עצם היום הזה. האוסף הלך והתרחב ונוספו בו סמלים ומדליות ועוד דברים מפעם. 
בקרב חוג האספנים ישנו מאפיין מיוחד והוא התשוקה להשיג פריט או פריטים מיוחדים ונדירים. ואז ביום בהיר לפני שנתיים כשאני תר ומחפש מציאות בשוק הפשפשים ביפו, עיניי נתקלות בשני פריטים מענינים. בצורתם הם די מוכרים ולא נדירים. מדליה (עיטור) שהוענקה לחיילי הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה עם דיוקנו של המלך ג'ורג' החמישי ומטבע תורכי בעריך של 10 פיאסטר משנת 1917. 


        10 PIASTRES
1917

זכרתי שיש לי כאלה פריטים באוסף אולם במטבע היה משהו משונה. נראה כאילו נעשו שינויים בגב המטבע שהוחלק ולוטש ומאחור הוצמד מגן דוד כשמרכזו עוד סמל המוכר לי כסמל יחידת הרובאים ה-20 של המלך ג'ורג' החמישי ובנוסף בהיקף מסביב למגן דוד ישנן חריטות כתובות שהתקשתי לראות מה כתוב בהן. לאחר מקח וממכר עם המוכר בשוק רכשתי את המטבע והמדליה


2940 HARRY. B. LAUNER
הגדודים העברים 39 BATT 
תרע"ח RF תרע"ט 
RICHON PALESTINE

בבית ניקיתי את המדליון והמטבע ואז נתגלו הפריטים הרשומים: על המטבע ומסביב למגן דוד היה רשום הגדודים העברים תרע"ח - תרע"ט ובהיקף סביב היה שם האיש, מספרו האישי, מספר היחידה ולבסוף פלסטין. על דופן המדליון היה מוטבע גם כן שם האיש, מספרו האישי ושם יחידתו הצבאית בצבא הבריטי. מייד הבנתי ששני הפריטים קשורים לאותו אדם.
משהו משך אותי לברר מי האיש ומה סיפורו. 
(ולהלן קישור גם לפרטים על אשתו)

מבוצ'אץ' לפלסטינה פרקים בחייו של הרי ברנד לאונר לוחם בגדודים העבריים

תוכן עניינים

שושלת צלליכין

בעקבות המטבע האבוד
מגיש חיים קובלסקי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה