יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

על המטבע הראשון בתש"ח וגם על קפסולות

September 15, 2013 at 1:39pm



 תמיד דברים ראשונים הם מיוחדים. לעיתים הם גם יקרים אבל ממש לא בהכרח. היום אנסה לתת לכם קמצוץ מהמטבע הראשון של המדינה. זה היה בתש"ח ואם תרצו אפילו ב 1948. 

הכל התחיל מזה שעברתי ברחוב אבן גבירול פינת פינקס בתל אביב. היום קוראים לזה בית ואללה ופעם אפילו אמרוהקסטל והיו שם אפילו כאלה עם כיפות של המזרחי. יש שם בנק מזרחי טפחות ואני אפילו מאד מסמפט את הסניף הזה כי הורי ניהלו שם חשבון משלהם ואפילו קראו לחשבון הזה חשבון הירושה. צדקתם זה היה חשבון בשביל הירושה של הילדים אחרי 120. ואכן החשבון הזה עשה את שלו ואין יותר כסף כי כל ירושה בסופו של יום נגמרת וזהו. כעת הילדים שלכם  ושלי מחכים  לירושה , אז  בבקשה תכינו גם אתם משהו בסגנון. אבל לא זה הסיפור שלנו.
הסלון של מיקי עובר מקום
אז ליד  ובצמוד לבנק הזה יש את הסטודיו של מיקי בוגנים מעצב השיער , אבל יש שם שלט שמיקי עובר מקום למשכן  חדש וזו הכתובת החדשה ברחוב תש"ח. וככה התאריך הזה והכתובת משכו אותי לכיוון המטבע הראשון של המדינה והיחידי הנושא את התאריך תש"ח. סיפורו של המטבע הזה מענין מסקרן והכי חשוב ראשוני וכנראה שכמו בכל סיפור ראשוני אנחנו לא מכירים את כולו. האנשים שהיו  שם באותם רגעים וימים כבר לא איתנו ומה שנישאר לנו זה מה שכתבו וסיפרו לפני שנים. אחד בשם  גן נוי הכרתי במקצת והוא היה פועל במפעל שהטביע את המטבעות בחולון.  

מיקי בוגנים עובר לרחוב תש"ח


טליה סלסה  אוספת מטבעות ולא סתם מטבעות כי אם מטבעות מיוחדים ובמצב מעולה. סבא שלה היה אספן וככה גם הסבתא שלה. כשהם ניפגשו הם לא עשו כלום חוץ מלהראות אחד לשני את האוספים שלהם ובכל זאת נולדה להם נכדה חמודה שירשה אוסף מאד מיוחד ונדיר. אז יום אחד טלי החליטה למכור לי מטבע מאד יפה ונדיר. זה היה 25 מיל תש"ח ואפילו מ 1948. טלי יודעת מה זה מטבעות וככה גם לגבי מחירם. לדעתי טלי מבינה במטבעות טוב יותר מכל מי שאני מכיר כולל כותב שורות אלו. זה שהיא טיפוס מיוחד לא אומר כלום לגבי כישורי החיים שלה ואולי לגבי עוד דברים. לעולם אל תבינו כלום ממה שקשור לאספנים. עולמם מיוחד ומשונה ולכל אחד הקפסולה שלו.


אז קניתי את המטבע הנהדר של טלי והמחיר היה גם הוא נהדר, כי טלי לא פראיירית אבל אם משהו נדיר אז ככה גם המחיר וסברתי לתומי שהמטבע הזה  יהיה פריט קישוטי שימשוך התעניינות של מביני דבר. לא האמנתי גם ,שאיש יהיה מוכן לשלם את המחיר ששילמתי וליתר בטחון אפילו השארתי את מחיר המטבע אבל שיניתי את המטבע כלומר במקום לדוגמא אלף ש"ח החלטתי שיהיה אלף דולר. גם אלף אירו היה יכול להיות רעיון נפלא. אז שמתי את הפריט הזה באיבי וידעתי שהוא ימשוך צפיות וגם תגובות וגם אש. תמיד נדמה לאנשים מסוימים שמשהו מסוים לא בסדר. או שזה יקר מידי , או שזה לא מספיק יפה או שזה סתם משהו לא  בסדר. אם מתיחסים למשהו זה כבר בסדר. התעלמות זה הרבה פעמים העלבון הכי גדול.

כמה שווה מטבע 25 מיל מאלומיניום יא עיוני?
אני יודע שבעקבות הפוסט הזה יהיו כאלה שיגידו שגם להם יש כאלה מטבעות בדיוק  וכמה זה שווה. אז 25 מיל משנת 1948 כלומר תש"ח יכול לנוע מכמה מאות ש"ח בודדים לכמה אלפים. תלוי במצב. אותו מטבע משנת 1949 כלומר תש"ט שווה רק כמה עשרות ש"ח ומכסימום כמה מאות. בבקשה אל תתווכחו איתי כי אני רק השליח ומעולם לא יריתי בשריף ואפילו לא בסגן שלו. תודה. 

למכור ב EBAY זה מאד מקובל אבל בכלל לא פשוט כמו שחושבים
אז הפריט הזה שכב לו למכירה באיבי וכל העולם צפה בו או בעצם רק מי שמתעניין במטבעות ובישראל ואולי אפילו רק כאלה שמתענינים ב 25 מיל מ 1948. בסופו של יום זו קבוצה לא גדולה שיכולה להסתופף בנוחות בבית קפה שכונתי ואפילו לא בעמידה. זהו הפריט  שלנו באיבי ואפילו כבר שכחתי ממנו.  ואז יום אחד מישהו מגלה ענין. 

משיח  לא בא גם לא מצלצל,  אבל צריך בשבילו 25 מיל 1948
מצד אחד הוא שואל מה זה ומצד שני הוא טוען למה כל כך הרבה כסף ובעצם למה אני בכלל מוכר את זה. לא האמנתי שהאיש הזה רציני כי מה כבר יכול להיות מיוחד במישהו ששואל כל כך הרבה שאלות ובסוף מתברר שהוא בכלל לא אספן,  כי אם מאמין נוצרי הסבור שיום אחד תגיע הגאולה ואז יהיה טוב.   המטבע הזה  שהוא הראשון  לגאולה , יוכל לעזור למשיח בגאולת העולם ,  המתחילה ממש פה בישראל. הבנתי שיש פה עסק עם משהו אולי בעייתי אבל ההפתעה הייתה שהאיש כבר שילם באתר , והוא מבקש לקבל את המטבע די מהר. אפילו ורצוי לפני שהמשיח כבר מגיע. אז שלחנו לו את המטבע בדרך הכי זריזה ,מהירה ויעילה והוא כבר אוחז בו,  באמריקה ואומר לנו הרבה תודה ומחכה למשיח. כולם מרוצים והמשיח לא בא ונכון גם לא מצלצל.

תמיד יש  בעיות ואולי  זה בכלל זיוף?
 ואז עברו כמה ימים וחשבנו שהכל בסדר ואז כמו תמיד הבנו שמתחילה בעיה. נולדנו  כולנו בשביל הבעיות.
 המאמין שלנו באמריקה הגדולה שואל או בעצם אומר,  שמישהו באמריקה אומר לו ש"לא יכול להיות שכזה מטבע יהיה במצב כזה וזה לא הגיוני , ובעצם אולי זה בכלל מטבע לא מקורי ובעברית קוראים לזה זיוף". יש מצבים שאיש לא הכין אותך לקראתם.
 אז הייתי די המום אבל המשכתי לחיות ולנשום.  הבנתי שאני פה, אבל האספן המאמין והמטבע המיוחד באמריקה. מה בדיוק עושים ואיך מסבירים מבלי לרדת מהפסים ואולי להשתגע?  זה שהמטבע מקורי זה ברור כמו זה שטליה  סלסה היא רקדנית מיוחדת ומשונה ,   ואפילו היא צחקה  ומרטה שערות  למשמע הטענה המוזרה, אבל מה עושים כעת ומהי הדרך החכמה להתמודד עם הבעיה הקיימת?

אתם היהודים רק כסף בראש שלכם. ומה עם המשיח?
 אז אמרנו לאספן המשיחי שמבחינתנו המטבע מקורי,  אבל אם הוא לא רוצה אז ניתן להחזיר לו את הכסף ומידית אבל הוא יצטרך בהמשך  להחזיר את המטבע . אז קיבלנו תשובה האומרת שאנחנו בישראל רק חושבים על כסף והוא כלומר האספן רוצה את המטבע אבל רוצה לדעת שהוא אמיתי כי המשיח לא יתחיל לעבוד במידה וזה סתם חיקוי. אז הבנו ואחרי טיכוס עצה משולבת עם אליעזר מורב שניהל את כל ההתנהלות עם האספן המשיחי אמרנו לו שיגש לחברת דרוג  רצינית שתאמת  לו את המטבע ואיכותו וגם תקפסל אותו.
25 מיל 1948 תש"ח עם דירוג 65 ms מק"ט 2761519-001

מה זה מטבעות בתוך קפסולות?
מזה שנים יש באמריקה הגדולה מנהג מוזר בו מקפסלים מטבעות. לוקחים מטבע ונותנים לו ציון בידי צוות מומחים וסוקרים.  בסוף גם סוגרים אותו במארז פלסטיק אטום לאויר וכמו חיה בכלא ניתן לראות מבלי לגעת. אם אתם רוצים לגעת אז תשברו את הקפסולה, כי זה הפתרון היחידי. אם חשבתם שעושים זאת בחינם אז ברור שטעיתם. זה עולה כסף והמחיר נע בין כמה עשרות דולארים ולעיתים כמה מאות. באמריקה הגדולה יודעים להמציא את הגלגל מחדש כל פעם מחדש. לא בטוח שזו המצאה יהודית לקפסל דברים כי ידוע לכל שגם וולט דיסני  מהסרטים  המצוירים , קופסל ואפילו הוקפא לזמן עתידי ונראה מה יקרה כשיפשירו אותו. והנה חזרתי בעצמי על עוד אגדה אורבנית הזויה  ואפילו מאמריקה. 
המסחר במטבעות מקופסלים הינו עובדה  ידועה ויש כאלה שלא יקנו מטבע רציני ויקר ללא קיפסול. פעם חשבתי שקיפסול  זה דבר מזעזע ממש כמו קונדום, רק עם פלסטיק חזק. דעתי כמעט ולא השתנתה , אבל עם הצלחה קשה להתמודד. 

מטבע ה 25 מיל תש"ח הכי יפה בעולם!
בסופו של יום הקונה המשיחי שלנו ניגש לחברה רצינית ושילם סכום הגון למען בחינת המטבע, אימותו ודרוגו. התוצאה הייתה משמחת עבורו וגם בשבילנו. המטבע שלנו קיבל ציון 65 שזה נפלא. אין עוד בעולם 25 מיל תש"ח עם ציון שכזה. זו עובדה נומיסמטית היכולה בכל רגע להשתנות במידה ותקפסלו מטבע יפה יותר. נראה אתכם חברים.  וכעת מחכים למשיח. 

תגובה 1: