יום שלישי, 27 בדצמבר 2016

או"ם שמום בולים ומדליות

 מועצת הביטחון של האו"ם החליטה לאמץ את ההצעה כנגד ההתנחלויות בשטחים שהעלו להצבעה ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל וכולנו באטרף. ביבי מאשים את האי וטו של אובמה ועל הדרך מוסיף את קרטר מפעם, אבל לתקוותו עד לפורים, טראמפ יעשה ונהפוך הוא. השמאל מאשים ואומר "אמרנו לכם" ואולי לחץ חיצוני יוביל להתקדמות. אין לי עמדה לגבי החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם למרות שהשטחים מבחינתי מהווים אסון, אז קצת על בולים ומדליה אחת של האומות המאוחדות. 

אספני בולים מכירים את בולי האו"ם המגוונים וגם מעטפות צבעוניות עם דגלים ויש אפילו כמה מעצבים גרפים משלנו בסיפור הוותיק הזה. יש להם גם מדליות משונות עם סמל האו"ם והמילה שלום בהרבה שפות. PAX מילה נהדרת, קלה לכתיבה וקשה להשגה. בולי או"ם פרק די עלום מבחינתי והפריט היחידי שנחקק בראשי הוא גליון בצבע כחול עם ויטראז' של שאגאל בניו יורק. פעם שוכנעתי לקנות כמה חבילות של הדבר הזה משני מניעים. הראשון זה השם של שאגאל והסיבה השניה זה שכן רחוק ברחוב סוקולוב שהגיע מאמריקה ואכל לי הראש ובסוף זה הצליח לו. ולמי שרוצה להרחיב בנושא בולי האומות המאוחדות

חלון שאגאל 1967 האומות המאוחדות ניו יורק
 CHAGALL WINDOW 1967

 אליק רינק סוחר בולים ותיק וגבוה מתל אביב, מוסיף אחרי שלחצתי עליו קלות. "בולי האו"ם מופצים משלושה מקומות והם: ארצות הברית, אוסטריה ושוויץ ואולי גם מודפסים שם. היום השוק שלהם רווי ומוצף והמחירים ירודים מאד. הפריט הכי יקר נע סביב 30 דולר ומדובר על הגיליון הראשון. יש גם פריטים יקרים והכוונה לשגיאות וחריגים. היו הרבה ספקולציות בנושא וניתן להשתמש בבולים אלה למשלוח דואר אמיתי, בתנאי שהם משוגרים מהאו"ם בניו יורק ובשעות הפתיחה. בשוטף הם נסחרים הרבה פחות מערכם הנומינאלי ואל תרימו גבה כי זו תופעה נפוצה בעולם בבולאות בכלל.

לזיכרון נצח יום הזיכרון הבין-לאומי להנצחת קורבנות השואה 27.1.2008 
הבול עוצב בידי מר מאתיאס דלפינו Matias Delfino עבור ארגון האומות המאוחדות.

ישראל עשתה ב-2008 בול משותף עם האו"ם לציון יום השואה הבינלאומי ופעם הסוכנת שלהם בישראל הייתה עדנה טשרניחובסקי ז"ל לבית קוזמה שהייתה סוחרת בולים ברחוב פינסקר וככה גם אביה." יורם גלעדי דור שני בתחום המסחר בבולים מוסיף "עד לפני מספר שנים בולי או"ם היו מאד פופולריים בארץ. כאן בישראל זו המדינה היחידה שהיה לה סוכן רשמי, וזו הייתה התאחדות בולאי ישראל שמכרה את בולי האו"ם בערכם הנקוב ללא תוספת. היו כמאה מנויים.
 בגלל צמצום האספנות אין כיום סוכן לבולי או"ם מחוסר כדאיות כלכלית. אני סירבתי מסיבה דומה.
 כמו כן הונפקו בולים עם דגל ישראל במסגרת הנפקת בולי דגלים מכל אומות העולם החברות. לגבי שווי של בולי או"ם, עד שנת 2006 הייתה ספקולציה על בולי או"ם. כיום ערכם של בולי או"ם נמוך מאוד וקשה למוכרם." ותודה לאליק רינק ויורם גלעדי, סוחרי בולים ומטבעות מאזור אלנבי עם רקע פולני וגאווה מקומית.
כח האו''ם-הגדוד הקולומביאני מדליה להענקה רשמית, תשמ"ח 1988
 בחצי האי סיני, מאז חתימת הסכם השלום בין ישראל ומצרים, פועל כח או"ם רב לאומי המונה כ-2,000 חיילים. הכח מורכב מגדודי חיילים מ-12 מדינות. הכח הגדול ביותר הוא של הגדוד הקולומביאני המונה כ-600 חיילים. כח האו"ם מתוחזק ברובו ע"י ארצות הברית ומשתתפות באחזקתו גם ישראל ומצרים. המדליה הונפקה בלעדית עבור הגדוד הקולומביאני בהתאם להזמנת מפקדת הגדוד, ומוענקת לחיילי הגדוד עם סיום תפקידם.
פני המדליה

 מפת סיני, מקום פריסתו של הגדוד, בתוך מסגרת עגולה. בחלק
העליון, לאורך ההיקף, הכיתוב ""BATTALON COLOMBIA No. 3". בחלק התחתון, לאורך ההיקף, הכיתוב "MULTINATIONAL FORCE & OBSERVERS"


 יש מדליה ישראלית הקשורה לאו"ם ויש לי קשר מאד זניח להפקתה וזה הסיפור. בבן יהודה 4 ת"א, הייתה פעם חנות צילום שפיתחה מהיום להיום. קראו למקום אס. או. אס. - S.O.S והייתי לקוח שלהם ואפילו ממש טוב כי אמא שלנו לא הפסיקה לצלם ולפתח תמונות משפחתיות ביותר מארבעה עותקים לכל תמונה. העסק הזה עבד ממש טוב והיו להם הרבה לקוחות במשך תקופה די ארוכה. עולם הצילום לא מפסיק להתפתח ופעם בנוזלי הפיתוח היו חומרי גלם העשויים ממתכת הכסף. אני זוכר משם את אחד האחים אדרי מהסרטים (לימים חבר ושכן של ביבי בקיסריה) מגיע לשם ועומד על המקח ולא פעם אחת. משרדם של האחים מדימונה היה בסביבה, כי כל תעשיית הסרטים הייתה שם. גם מפקדות האו"ם היו לקוחות שלו עם בוחטות של פיתוחים ואולי עוד דברים על הדרך. כרגע אני מדבר על שנת 1988 כי יש מדליה ואפילו בהנפקת החברה הממשלתית בע"מ ז"ל. 


מעבדה דיגיטלית S.O.S מעבדה דיגיטלית נוסדה 1982 מסורת של איכות פיתוח תוך 30 דקות 
רחוב בן יהודה 4 תל-אביב טל/פקס 03-5288807 שם הלקוח לידרמן

 יום אחד מנהל העסק של הצילום שאל אותי איפה אפשר להזמין מדליות לכוח האו"ם שעבד איתו. הכוונה הייתה למדליה פרטית המיועדת למזמין בלבד ולא לקהל האספנים הרגיל, שאגב אוהב ומחפש מדליות שלא נמכרות בקלות מאחורי הדלפק. המלצתי לו על החברה הממשלתית למטבעות ומדליות, למרות שניתן היה להשיג מחיר נוח יותר אצל מטביעים פרטיים, אבל אז אין איזכור של הפריט בקטלוג ממלכתי ורשמי. נתתי לו את מספר הטלפון של ישראל צדקה הסמנכ"ל ומי שאחראי על הייצור ושכחתי מזה. עברו כמה שנים ויום אחד הבחנתי שם, במדליה חומה ובלתי מזוהה ככה סתם, מוזנחת ועזובה. עיון מוקפד הראה לי את המדליה הקולומביאנית בפעם הראשונה.

2 תגובות:

  1. שלום. פרט אחד בפוסט על סוכנות בולי האום נראה לי חסר. בנוה מונוסון החל מ1965 היתה סוכנות בולי האו"ם שנוהלה ע"י חנה וינרב.
    https://www.facebook.com/groups/638864680009797/permalink/668319590397639?modal=false

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה קובי לידרמן

      מחק