יום שני, 16 באוקטובר 2017

עץ החבושים של בייבי מרחוב סוקולוב 99

כולם קראו לו בייבי ואין לו שום קשר לבנימין נתניהו. ברור שזה היה כינוי ולא שם אמיתי. בייבי הזקן היה שכן שלנו ברחוב סוקולוב בתל אביב. היה לו בית קטן מפעם עם חצר ממש גדולה והיו שם עצי פרי שונים אבל אני זוכר רק את עץ החבושים. פעם ראשונה בחיי שראיתי עץ של חבושים ומאז לא ראיתי עץ כזה וגם לא חבושים אמיתיים הגדלים על עץ. ממש לאחרונה ראיתי משהו דמוי תפוח אצל ”בני בכבוד שלי“ ואחרי ברור קצר התברר שזה חבוש שנחתך. האמת לא משהו ואפילו מביאים זאת במיוחד מתורכיה. אומרים לי שאין גידול מסודר של חבושים והרוב הולך לריבות. זה היה הזרז לפוסט הזה על עץ החבושים של בייבי.
כל אנשי הסביבה שלנו בצפון הישן, הכירו את ביבי כי הייתה לו גם חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב דיזינגוף, ממש קרוב לירמיהו ואולי זה אפילו הבית הפינתי של דיזינגוף 265 פינת ירמיהו 30. חנות מפעם עם כל מיני דברים שילדים קטנים צריכים כמו מחברות ומכשירי כתיבה וגם צעצועים ואולי גם פה ושם ממתק וסוכריה על מקל.


הבית של בייבי בסוקולוב ממש זכור לי למרות שאני לא זוכר את עצמי בחצר ובטח לא בבית עצמו ובכל זאת פעם אחת בטוח נכנסתי לשם וקטפתי פרי. פעם זה אומר שזה קרה לפני 1970 כי זו השנה שהבית של בייבי נהרס ותודה לארכיב העירוני וגם לאליעזר מורב. אז הייתי בטוח שזה תפוח עץ אבל משהו שם היה מאד מוזר. זה היה נראה כמו תפוח זקן ומכווץ והטעם היה ממש לא משהו. מישהו אמר לי שזה בכלל לא תפוח עץ וקוראים לזה חבוש ואפילו עץ חבושים. אולי זה היה יוסי אפריגן? יוסי לא זוכר אבל את בייבי ואת החצר שלו הוא בטח זוכר. גם את החנות שלו הוא זוכר. המון אנשים שגרו בסביבה של הצפון הישן הכירו את בייבי ואפילו הזכירו אותו בשירים וסיפורים. אסתי קון, רמי בר אדון וגם אורורה צארום חדד הנציחו אותו ביצירותיהם ולא תמיד בשמו. היום אחרי שראיתי מסמכים מפעם אני מניח ששמו היה ישעיהו מובשוביץ. הוא גר ברחוב הצפירה 97 (שלימים השתנה לסוקולוב) ושם השכונה של אז שכנים א‘ וגם פרדס לוין מוזכר. תיכנון משרד אינג'נר גנדלר.


ביבי היה ממש זקן ואפילו עם משקפיים וקרחת ומישהו אמר שלא היו לו שיניים ולכן היה מין תינוק זקן וככה זכה לשמו. יוסי אפריגן השכן שלי מסוקולוב 91 זוכר את בייבי ואפילו את אשתו. גם את עץ המנגו שהיה. את עץ החבושים שהיה ממש בחזית הוא לא זוכר. לא נורא. יוסי טוען שהיה שם עוד מגרש של אחד ג‘ינג‘י וככה חוברו להם שני מגרשים שנהיו למגרש גדול. אז ברחוב סוקולוב היו עוד כמה בתים קטנים, אבל לאט ובטוח הם הורדו ותחתיהם נבנה בניין מודרני. אז בניין מודרני אומר 3 קומות וגג והיו גם יותר. הבית של ביבי היה גדול ולכן יש לנו היום בניין כפול ויש שם חניה בשפע ואפילו 5 קומות. אפילו ראיתי תקע חשמלי למכונית חשמלית, אבל איפה שי אגסי ובטר פלייס? את הבניין החדש בנה הקבלן גדליהו שפירא שהתגורר בקומה העליונה. שפירא הקבלן היה איש נהדר וככה גם משפחתו. בפעם הבאה שתאכלו חבוש אמיתי אולי תזכרו גם את בייבי. אומרים שחבושים עוזרים לזכרון.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה