יום שלישי, 31 באוקטובר 2017

מטבע מחצית השקל והרב שבתי שמואלי

August 6

יום אחד מגיע לחנות איש נעים ומכובד ומציג עצמו כמי שרוצה לקבל הצעה למכירת מטבעות ומדליות מישראל. לפני זה הוא דיבר איתי בטלפון וקבענו פגישה וקוראים לו חיים זילבר ובכרטיס הביקור כתוב רואה חשבון ואפילו מירושלים עיר הקודש. חיים הגיע בעקבות המלצה של מישהו שעושה מילואים עם קרוב משפחתו. אין כמו המלצה טובה וניסיון אישי וזו הפרסומת הכי זולה והכי יעילה לטעמי. הוא מבקש לדעת קודם מה שווי הדברים ובמידה וזה יתאים אז תתבצע עסקה. לא תמיד אנחנו מחליטים לבד כי יש מצב שהמטבעות היו שייכים פעם למישהו עם יותר מיורש אחד ודרושה הסכמה. עד לפה הכל סבבה ואני יודע שבכל מקרה יהיה בסדר, כי יש אנשים המציגים לך את כל הנתונים מראש ומטרתם להתקדם ולבצע משימה. יש המקפידים שלא לטעת בסוחר תקוות שווא על עסקה שלא תתממש. אנשים מסוג זה משרים אווירה טובה ונינוחה כי ככה הם בעצמם וסביר להניח שיש להם ניסיון חיים משלהם ודרך טיפולם מעוררת כבוד וכמעט תמיד ניתן ללמוד משהו מירושלמים חובשי כיפה היורדים לעיר החופש.
אז ישבתי כלומר עמדתי עם נייר ועט ועשיתי פירוט מכולת לכבודה שהונחה לפני. היו שם כמה פריטים מזהב, כסף, ברונזה ואפילו סתם מקופר ניקל. כל הפריטים של החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ ז"ל ששיווקה מטבעות של בנק ישראל והטביעה מדליות שונות ומשונות. כל הדברים מוכרים וידועים ואין שום הפתעות בכלל בכלל. חבילה של פריטים היא בעצם כמו מטמון היסטורי והכוונה שמישהו שמר כלומר קנה דברים מתאריך מסוים ועד לנקודה בה זה נפסק. בכל אוסף יש התחלה וסוף ובאמצע קורים הרבה דברים וזה הסיפור המשותף לכולנו ובלי העולם הבא. אז חיים זילבר הסתכל וביקש בנימוס מספר דקות להתייעצות טלפונית עם בני המשפחה על מנת לקבל את החלטתם. ברור שייתכן מצב שהיורשים לא יסכימו או כן יסכימו או אולי ירצו בעצמם לרכוש את הדברים לעצמם ולחלק הכסף עם האחרים. חיים הוא מנהל הדבר הזה ואם תרצו קוראים לזה עזבון המטבעות והמדליות וכל דבר שיוחלט יהיה בסדר מבחינתי וקדימה הפועל. אז כעבור דקות הוחלט שמוכרים ויש הסכמה ואפילו צ'ק והכל סבבה. עד לפה הכל רגיל, בנאלי ואפילו די משעמם. ואז חיים זילבר מפנה את תשומת לבי לפריט מתוך הרשימה ואומר לי שהמטבע הזה (שהיה הפריט הכי זול וערכו שקלים בודדים) מקושר לבעל האוסף באופן מיוחד. הייתי מאד מופתע כי לא הבנתי מה כוונתו. הוא הראה לי מטבע מניקל של מחצית השקל משנת 61 שלטענתו היוזמה להנפקתו הייתה של סבו, שהוא היה בעל האוסף וקוראים לו שבתי שמואלי ז"ל. 
חצי לירה ישראלית תשכ"א מחצית השקל. 
עיצוב רוטשילד את ליפמן (רולי)

זה היה מאבק לא קל שארך מספר שנים בהן פנה שבתי שמואלי לכל הרשויות והגופים שניתן בבקשה שיונפק מטבע כזה לצורך מצוות מחצית השקל בפורים. הוא לא ויתר לרגע ויש לכך הרבה עדויות בעיתונות מפעם. זה לקח זמן ובסוף זה קרה ובהמשך גם הצליח בבקשתו להנפיק מטבע מיוחד לפדיון הבן. באותו הרגע ידעתי שנולד לי סיפור קטן שלא ידעתי אודותיו כמעט כלום מקודם. זכרתי משהו קלוש ועמום מפעם שסיפר לי המנוח ישראל צדקה אודות מטבעות מחצית השקל או כפי שקראו להם פעם מטבעות פורים.
ממש לאחרונה קיבלתי ספר שהמשפחה הפיקה בשם "הרב שבתי שמואלי אוהב ציון איש העוז והענווה". בספר מוקדש פרק שלם למאבק על מטבע מחצית השקל.

הרב שבתי שמואלי אוהב ציון איש העוז והענוה
עריכה הרב יצחק גולדברג.
לפרטים על הספר: משפחת שמואלי 02-6536110



מתוך העיתונות 1962
ר' שבתי נלחם למחצית השקל
























אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה