יום שני, 11 ביוני 2018

פלאפל ג'וני בנין מאז 1955

June 5   2018

אני מאד אוהב את הפלאפל של בנין בטשרניחובסקי 2 ליד שוק בצלאל. כמעט תמיד מחכים בקטנה והמנה חמה, טעימה והמקום נקי וזה בערך מה שצריך. דוכן פלאפל לדעתי צריך למכור רק פלאפל ושתיה. אם יש משהו נוסף כמו שניצל או סביח ואפילו רגל קרושה לקינוח אז לדעתי זה לא חוקי. אין לי פלאפל בלעדי ובנין זה בין הטובים ביותר שהכרתי בארץ ישראל השלמה כולל מג'דל שמס עם החור בפלאפל. 

חצי מנה ועוד חצי מנה יותר שווה ממנה אחת שלמה

אישית אני אוהב חצי מנה ובהמשך יש סיכוי לעוד חצי מנה או כדורים בשקית ובשילוב של בירה שחורה או סתם סודה זה נפלא. יש פיתות בלי גלוטן למי שחייב והפלאפל נטול גלוטן לכולם וכשר זה ברור. לא מוותר על לביבת הצ'יפס המקורית ואני יודע שזה שמן אבל טעים לאללה. כל התוספות שבחוץ מקוריות ושונות כולל הבצל עם הסומק וגם הסלק יצא מקורי ונהדר ורק חריף אני לא צריך בכלל משום שאנחנו האשכנזים מאד רגישים ובוכים במיידי וחריף זה רק לכאלה שיכולים. מי זוכר את מוסה חריף ז"ל?

טשרניחובסקי 2 וברווח שבין מספר 4 ששם ישב קופל טורס שנתן את השם ג'וני

מה לשים ?

פלאפל בנין זה מהפלאפלים המאד ותיקים של תל אביב ובעצם מהסביבה שהכי מזוהה עם פלאפל מפעם שזה שוק בצלאל. אמא מזל ואבא בנין בנין ז"ל שנולדו בעדן והגיעו ארצה בשנת 1950 עם שלושה ילדים והתחילו אצלנו בראש העין ובהמשך עברו לשכונת חסן בק מנשיה. בשנת 1955 הקימו את העסק במקום הנוכחי ויש תמונה נהדרת מפעם של המייסדים בצעירותם. 6 ילדים שיהיו בריאים ואלו שמות: שלום, מנחם, אורי, אילן, גילי ודרור. בנין זה גם שם פרטי וגם שם המשפחה של האבא וג'וני זה כינוי שנתנו בזמנו תיירים מאמריקה וגם קופל מהמוניות והתיירות שהיה שכן צמוד ברחוב במספר 4 והיה קורא ככה לבעל הבית המקורי והשם ג'וני תפס חזק. מי שמע על ג'וני ביגוד (begood) וג'וני קאש (cash)? שני עסקים שעברו התאמה ברוח הזמן כשהראשון נותן כסף והשני גובה ואין צורך בערבים להלוואה. 

המייסדים אמא מזל ואבא בנין בנין ז"ל נולדו בעדן והגיעו לישראל 1950

שוק בצלאל של הפלאפל שהיה בצד השוק הכללי, לא קיים יותר והכל מתחדש בסביבה שהלכה והתפוררה ולדעתי פרויקט בצלאל שהחל עם תשובה הספר והמשיך עם אחרים, יצא ממש בסדר. אני בהחלט זוכר חלק מהמקומות ליד מגרש מכבי הישן עם הבלטות הגדולות וקולנוע אורלי שהפך לאוריון וגם עם מכבי דרום של רוני בוסני הזריז וגם דוד כבודי היה בסדר גמור. על הבנות של מכבי עם רונית גיל וצביקה שרף, תמר וליאת שומכר וגם יעל אלכסנדרוני בפעם אחרת. ברחוב מכבי היה גם עסק עם כלי כסף בשם וסרשטרום ודני רכט הבטיח שיהיה ערך על הבניין של משפחת פנץ מהכדורגל. לא מזמן עלה מתהום הנשייה שמו של יוסף ליבר השדכן המודרני שמשרדו היה ברחוב מכבי 3 פינת בצלאל "כל הענינים מתנהלים בסודיות".
נדמה לי שגם לגברת לידיה אופיר ז"ל הייתה חנות ברחוב טשרניחובסקי למכירת אביזרי עזר לקוסמטיקאיות המטפלות בחצ'קונים ושחורים. נדמה לי ששם קניתי מנורה עגולה עם זכוכית מגדלת ויש זרוע מתכתית עם אור וזה חי ועובד גם היום אצלי בחנוק. 

על הבוקר טשרניחובסקי פוגש את אלנבי

בצלאל בן אורי זה השם מפעם של רחוב טשרניחובסקי. מאלנבי במערב ועד בר גיורא של הסנטר במזרח. חילופי השמות נעשו אי שם בשנות הארבעים וסיפורו של טשרניחובסקי לא זכה להרבה מזכרות עד להגעתו של השטר הירוק שיש לכם בכיס. יש לי מדליה יצוקה ומגושמת שלו ונראה לי שזה היה משהו ראשוני שאולי לא זכה להעתקים נוספים. אצלי שאול טשרניחובסקי מתחבר רק ללביבות וזהו. היום רחוב בצלאל קרוב לרחוב בארי וחילופי שמות הרחובות בתל אביב זה סרט ללא הסברים ברורים.
לא מזמן מישהי פסקה באוזני שהשם בצלאל מעיד על ההצעה שקיבל בזמנו מאיר דיזינגוף להקים בית ספר בשם הזה מבוריס שץ ממש כמו בירושלים הקדושה. לא מצאתי שום סימוכין לדבר הזה למרות שמאד ניסיתי. מי שטוען ככה חייב להביא מידע ממוסמך ומפליל. פעם כלומר משנות השמונים, הייתה שם חנות מאד טובה לחומרי בניין בשם בצלאל והאיש שעבד שם ידע כל דבר בתחומו וכולם קראו לו בצלאל ולא חושב שזה היה שמו האמיתי. גם רול מהמשקפיים היה ממש צמוד וסיפור מעורבותו במחלקת הכדורסל של מכבי תל אביב היה ידוע כמו גם הסתבכותו עם מלווים אפורים שהגיעו עד למיטתו בבית החולים. מי יודע איך קראו למלווה הנחוש שהלך והתעשר? ואל תופתעו אם יום אחד יהיה בעל בנק משלו והפעם עם אישור כחוק. המקום של משפחת שניאור מהעיתונים מכל העולם בפינה של אלנבי עם הסידור המיוחד של אטבי הכביסה וברור שיש קשר לשחקן הכדורסל והמולטי ספורטאי אברהם שניאור עם הזריקה המיוחדת שעשה עסקים גם עם בולים ושטרות ואפילו ידע מחבוש. תנורי שביט ישבו בטשרניחובסקי 1 שזה הבית של יעקב מינץ המנוח שהיה גם בעל הבית של בן יהודה 18א' והאבא של דניאלה וייס מבקבוקי קלקיליה ושתי אחיותיה.
בפעם הבאה שאתם באלנבי פינת טשרניחובסקי תבואו קצת רעבים ותכנסו לפלאפל של בנין. תאכלו ותשבעו ויהיה לכם טעים. בתאבון.

כשר בהשגחת הרבנות פלאפל ג'וני בנין מאז 1955 ללא גלוטן
Johnny Banin Falafel gluten free falafel since 1955

ולנו יש פלאפל וגם כתבות ומומלץ מפה שפעם ישבו ברחוב עצמו

ויש גם מזכרת על הקיר הפועל תל אביב עונת האליפות 1957. 
מתנת אשר בלוט שחקן הפועל שגדל ברחוב אוסישקין. 
עם גדעון טיש ויעקב חודרוב ואחרים המסומנים בעפרון על ידי בלוט


תגובה 1: