יום שני, 6 בינואר 2014

כוס התה שלי

עזרא פסח גורודצקי אוהב תה. נולד באמריקה וחי בירושלים ואוסף הרבה דברים

נדמה לי שאני מכיר וראיתי מספיק אספנים. יש מקרים המוכיחים לי שבעצם לא ראיתי דבר. סיפורו של עזרא פסח גורודצקי הוא כזה בדיוק 
לאחרונה הגיע לחנותי עזרא. נדמה לי שראיתיו יותר מפעם אחת בעבר, ומבחינתי לא ארע דבר מיוחד וחריג, שהצריך לצרוב אותו בזיכרוני הקשיח למחצה. קשה להתעלם  ממנו, למרות שנשבע לכם, שלא הבנתי את בקשתו באנגלית, ואפילו לא בעברית בה אני שולט מיום שנולדתי. עזרא הוא טיפוס. אולי אפילו אב טיפוס. האספנות שלו קשורה בעיקרה לתה. אז לפני שאתם ממשיכים לקרוא את השטויות שלי, לכו להכין לכם כוס תה מהביל ואז נמשיך. לכוס תה לא מסרבים ולדעתי זה אוכל בכל השפות ובמיוחד ביידיש.
מזל שחלקכם חזר לחיבור הזה, ובבקשה באמא שלכם בזהירות עם התה החם, ורצוי בלי כלום כתוספת. גם לא סוכר חום שזה סתם שטויות ידועות.

עזרא פסח גורודצקי יליד פילדלפיה וגר בירושלים. הדרכון האמריקאי הוחזר ואנחנו הרווחנו הרבה.
עזרא פסח גורודצקי, נולד ב 1928, בפילדלפיה ארצות הברית. אביו צארלס יליד אוקראינה אזור קייב. אמו ניסל ילידת פילדלפיה.לדבריו נושא האיסוף, החל אצלו  בגיל שנתיים וחצי. נשמע קצת מוקדם אבל עובדה. רצוי לא להתווכח עם אספן. תנו לו לעוף על עצמו וככה הכי עדיף.
ההתחלה של עזרא הייתה עם תיקי יד, ובגיל עשר המשיך באיסוף תמונות משפחתיות ומסמכים, ואז צורפו גם הספרים המיניאטורים בעברית,  ואז פתאום צצו דפי האלפבית לילדים וגם הספרים בתחום. אם חשבתם שגמרנו אז כמובן ששוב טעיתם, כמו עם הסוכר החום המטופש והיקר ואצל עזרא הופיעו הספרים הקשורים לחנוכת הבית, ובעיקר לבתי הכנסת. עזרא הוא איש תכליתי. גם אבא שלנו  זיכרו לברכה היה איש של תכל'ס. בסופו של יום או פגישה צריך להיות תכל'ס. כמו דייג שסופר את שללו.
עזרא אוהב לצאת עם משהו שקנה לאחד האוספים. מבחינתו הכי טוב זה לקנות בכסף חי ונושם מחנות או בית מכירות פומביות. לטענתו החכמה, התעסקות עם אנשים פרטיים בעיתיית. איש פרטי תמיד חש נפגע שלא קיבל מספיק ואולי סידרו אותו. ילידי פילדלפיה לא טמבלים.
אם חשבתם שתמו תחומי האיסוף של עזרא, אז ברור לכם ששוב החמצתם, נכון כמו עם הסוכר החום, המהתל והדבילי.
Stand Hallmarked Birmingham 1932 http://www.silver2treasure.com/

באוספיו של עזרא היו גם, כפתורים עתיקים, אוסף בולים הקשורים לתה, אוזניות שמיעה Hearings Horns , ספרים  הקשורים לססיל רוט Cecil Roth -מי שערך את האנציקלופדיה יודאיקה ומומחה ליודאיקה איטלקית. לעזרא יש בקושי 70 ספרים בתחום זה. אם  עדין התה אצלכם חם וקיים, אז מגיע לכם לדעת על האוסף המועדף והאהוב  של עזרא פסח גורודצקי. אוסף אסימוני התה Tea Tokens .

אסימוני תה שימשו כאמצעי תשלום פנימי. אסימוני מתכת עם רישום שם המוצר ושם העסק 
כשעזרא נכנס לחנותי לאחרונה לבוש בחליפה מחויטת ומעיל הולם, לא יכולתי להתעלם מנוכחותו. כשביקש בעברית עם אקסנט אמריקאי חזק  "אסימוני תה" לא הבנתי את כוונת המשורר.
עזרא חזר על בקשתו בקול חזק יותר ובמבט חודר, כאילו אומר "מה זה הפרצוף עגל הזה, הנסוך על פניך המטופשות?"  
האמת שאני די מאוהב בהבעת פני עגל מטופש. לפעמים אני ממש לא צריך להתאמץ בשביל להגיע למצב העגל המטופש.  גם אתם יכולים לנסות ולאמץ את מבט העגל המטופש. מסתכלים במראה, פותחים עיניים בתמהון וחושבים בשקט, איך עגל יהודי כשר היה עושה את  זה. האמת די פשוט.
בקיצור הבנתי כל מילה בנפרד, אבל אסימון תה כמושג חי, נפלא מתבונתי. ככה יוצא מבט העגל המטופש הכי טוב והכי מקורי.

אסימון תה מתוך אתר המכירות Baldwin's Auctions Ltd

מסיבת התה של נמל בוסטון, 16 לדצמבר 1773 ארוע מכונן בהיסטוריה של ארצות הברית.
עזרא הסביר לי בסבלנות, שמדובר באסימוני מתכת שהוטבעו בעיקר באנגליה במאה השמונה עשרה והתשע עשרה. המטרה הייתה לשימוש  ככסף קטן שהיה חסר. מי שהנפיק את אסימוני התה היו חנויות וסוחרים שבעצם נתנו את אותם אסימונים כעודף, וניתן היה לקבל תמורתם תה בכמות מסוימת. תחשבו שהיום הייתם מקבלים בסופר השכונתי אסימון מתכת דמוי מטבע וכתוב עליו  25  שקיות תה במשקל גרם וחצי כל אחד, במקום עודף של 7 ש"ח.
על האסימון היה הלוגו-סמליל, של "הסופר" השכונתי או המכולת. כשנגמר לכם התה בבית, הייתם שולפים את הדמוי כסף בצורת אסימון התה, וקונים  תמורתו את ההתחיבות שעליו. אחלה עסק לכולם. את הסוכר החום, כבר  הבנתם שעדיף להשאיר במקומו ולא לגעת. יפה לנו ועדיף תה חם ללא שום  תוספת. עוגית קטנטנה זה בסדר ויש אישור מניצה מרבאום דיאטנית קלינית  

פרדס סינדיקט בע"מ תלוש לכוס תה ALEX GOLBERG
Alex Golberg תלוש לכוס תה קאופרטיב דן



Alex Golberg שתיה חמה לחברי ועובדי אגד בלבד


Alex Golberg בית נועם סדום תה 150 פרוטה

היו גם אסימוני נייר. רובם אבדו או התבלו. אסימוני נייר נדירים ביותר. גם חברות התחבורה השתמשו בקופוני הנייר שבהם יכולת לקנות תה. שת"פים כלכלים  הם לא המצאה חדשה. בקיצור הניירות הללו שימשו כאמצעי תשלום.
התופעה של אמצעי תשלום מסוג זה, מוכרת וידועה. גם בארצנו האהובה היו דברים כאלה בתקופת המנדט וראשית המדינה. יש אוספים מקסימים בתחום. לעיתונאי הוותיק דב גנחובסקי היה אוסף מדליק. על אמצעי תשלום ואסימונים ניתן להרחיב עד לקץ הדורות, ועדיין כנראה לא נכיר את כולם. הדוגמא של אסימון הרכבת הבריטי-פלשתינאי מיד קפצה לנגדי.

האוסף של ויסוצקי והביצים של טרוצקי
באוסף של עזרא יש כשישים 60 אסימוני תה מתכתיים. חלקם נדירים ויקרים. זהו אוסף רציני בקנה מידה בינלאומי. בחברת ויסוצקי המקומית רצו לכאורה לקנות האוסף ואולי אף לקבלו בתמורה שלא רגשה את עזרא במיוחד. עזרא אומר שייחכו קצת. יאיר נחמני שלנו היה אומר להם, "לעשות סיבוב ואז נראה". יאיר יודע לטפל במקרים קשים וחריגים.
ניסיתי לחפש ברשת חומר אודות אסימוני התה. אז לפני שנים מעטות מלבד דוגמאות ספורות  המוצעות למכירה, לא מצאתי דבר. פניתי לגולשים אספנים באתר קולקט. גם שם הראו לי רק דוגמאות ספורות. יוחנן הסנדלר איתר דוגמא של אסימון תה ב-eaby ותו לא. תודה ליוחנן. אפילו יוסי ג. הרים ידיים לראשונה שאני זוכר. תודה לפורום קולקט, ליוסי ג. לאחראי הפורום אפי שחק ושבת שלום לכל  המברכים הקבועים.
דברים משתנים ומתחדשים ובקישור הבא תמצאו כבר די הרבה

כתבות על עזרא
עזרא פ.גורודצקי זכה לעשרות כתבות ואיזכורים בעיתונות הכתובה. הרוב באנגלית. חיים באר מתאר אותו כ "צעיר נצחי, בעל זקן, כיפת קטיפה שחורה ומבט של ילד סקרן ותאב דעת, ביישן ומצניע לכת וכמובן אספן מופלא.."
בעקבות תערוכה "אוצרות שפונים" בבית הספרים הלאומי  שבירושלים, אמר מנהל הספריה פרופסור מלאכי בית-אריה, שלעזרא יש  חוש ריח, שגעון לדבר וסבלנות רבה שמחפים על חסרון הכיס.
חזרנו לעזרא שלנו היהודי שומר תורה ומצוות, שעלה ארצה ב- 1960 וגר בירושלים. עזרא השיב את דרכונו האמריקאי ומצהיר על עצמו כישראלי "אני לא יאנקי any more ". עזרא עבד כאוצר מוזיאון פפנהים. היה דבר כזה.

קבוצות האספנים על פי החלוקה הצה"לית
עזרא שייך לסוג האספנים החברותיים. כידוע עולם האספנים נחלק לשלוש קבוצות עיקריות. החלוקה לשלוש היא צה"לית. כנראה משום שתמיד נשמעים קולות צהלה. נראה לכם ההסבר?
הקבוצה הראשונה כאמור היא החברותית. אספנים היוצרים קשר עם הסביבה ומראים את האוספים האישיים וגאים כמעט כמו טווסים.
הקבוצה השניה היא הקבוצה העצמונית. נדמה לי ששמעתי את השם הזה ממש ברגע זה. אספני הקבוצה העצמונית, הינם בודדים ועצמאים בשטח ולעיתים יסתירו את חזותם בכל הדרכים האפשריות. אוספיהם לא יראו אור יום, מחשש למלנומות חברתיות אספניות. לדעתי ניתן לזהות את חברי הקבוצה העצמונית בדרך הליכתם. זה תמיד צמוד לקירות ומבנים ולאו דווקא מהצורך לתמוך בהם בעת נפילה.
הקבוצה השלישית הינה, קבוצת בלמ"ז. הבלתי מזוהים הינם חברים שאוספים, אולם עדיין לא גילו את נטייתם המלאה. סוג של טרנסג'נדריות מיגדרית בתחום האספנות.

עזרא גורודצקי תורם ידוע של פריטים מיוחדים ונדירים
חזרנו לעזרא שלנו, האספן החברותי והידידותי לסביבה. עזרא תרם חלק נכבד מאוספיו למוסדות שונים. להלן רשימה חלקית.
בית הספרים הלאומי, קיבל 900 פריטים וספר תורה. מוזיאון תל אביב זכה לתרומה, של 60 פריטים ושני רישומים של מוריס לואיס. מכללת שנקר, שמחה למראה אוסף הכפתורים המיוחד.
בית הכנסת האיטלקי, קיבל שלושה פריטים שאהב. ואפילו מוזיאון ג'ורג וושינגטון התכבד בגביע עם דיוקנו של המנהיג המופיע על השטר הנפוץ ביותר בעולם. כשנשאל עזרא, מהו הפריט המועדף עליו? ענה במיידי "תפילין". אתם בטח מבינים, שגם מזה יש לו אוסף לפי רש"י וגם מרבנו תם.

תכ'לס רק שתינו תה חם
רציתי שעזרא יצא ממני עם משהו שישמח אותו באיסופיו. מבחן התוצאה הנוכחי מאכזב. בעזרת השם ובעזרתכם קוראים יקרים, נזכה גם לשמח את עזרא. ממני עזרא קיבל כוס תה רותח וחזק. את התה האמיתי והחזק מביא לי מיקי הכריש, מאנגליה שמייבאת אותו מהודו. תה חזק וחם, מצליח לשמח אנשים ביום חורף. אתם מוזמנים. אברהם קלוגמן ז"ל הזגג, נהג לספר בדיחה טובה, שלא מסרבים לכוס תה. את סיפור הסמובר הגדול שהיה  בביתם של סבי יעקב וסבתי רחל הי"ד בעיירה החקלאית, שמעתי מכמה מקורות. בני העיירה סלישץ' זוטא ואורחים, חגגו עם כוס תה ובלי סוכר חום. 

  תלושים - קופונים לשתיה חמה ותה מהאוסף של אלכס גולברג

כוס התה שלי פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

3 תגובות:

  1. אהבתי את סיפור התה קובי, ואף למדתי משהו אודות אסימוני תה..לתה מעמד כמעט קדוש ביפן, ולטקס התה מעמד של אמנות זן. נדמה לי שאם תנבור בנושא התה ביפן תגלה תלושים, קופונים ואפילו מטבעות.. אריק

    השבמחק
  2. תודה אריק. רק כעת שמתי לב לתגובתך מפעם

    השבמחק
  3. סיפור יפה ומרגש על אספן מהלב והנשמה! אלי מועלם

    השבמחק