יום שבת, 20 בדצמבר 2014

הפילוסופיה של אדון פילוסוף

אבי אבנר בטכניקה מעורבת

בן יהודה 18א' שתי חנויות בחזית וגם שתי קומות עם דיירים
אדון פילוסוף היה שכן שלנו וגר בבניין שברחוב בן יהודה 18א' בתל אביב. ככה גם גברת פילוסוף ואני לא יודע באיזה דירה בדיוק, כי מעולם לא הייתי שם בפנוכו משום שלא הזמינו אותי. פולנים מנומסים לא הולכים בלי הזמנה מסודרת, ומעולם לא ביקשתי משכן סוכר, חלב או סתם את זוגתו למשחק קלפים כי אני גם לא משחק קלפים. אני מעדיף לשבת בחושך מאשר לבקש מנורה שנישרפה או לבקש להתרחץ באמבטיה כי הדוד שלי נוזל. אם לא תבקשו כלום גם לא יהיו סיכסוכי שכנים.  האם אתם הייתם אצל כל השכנים שלכם בבניין? וכמה פעמים? תודה רבה כי זהו מידע די חשוב אבל מוצנע בדרך כלל. בכל מקרה הפילוסופים מעל החנות ותמיד אמרנו שלום שלום מחוייך ואדיב.
אדון פילוסוף תמיד היה כזה שמח וטוב לב ואין לי מושג למה בדיוק, אבל כזה הוא היה ויש להניח שככה גם נולד. אני בטוח שלא השתמש מעולם בשום חומר טוב למרות שאני יודע שעישן סיגריות ואפילו באופן רציני. העישון שלו אפילו קשור מאד לפילוסופיה שלו ואני זוכר שבערוב ימיו בבן יהודה 18א',  נהג להיכנס לחנוק ולנוח על כיסא לפני שעלה ברגל הבייתה כי הנשימה קשתה עליו.

גברת פילוסוף
גברת פילוסוף הייתה קצת יותר רצינית ובכל זאת טיפונת שמנמונת, קטנה וחמודה. הייתה לה תיסרוקת כזו עם טיפונת ניפוח ופיזור ספריי של ספריות על מנת שיתאים לדמותה הכללית. פילוסוף זוג נחמד, מברך לשלום ומעולם אני לא זוכר ארוע טראומתי מדיירי הבניין שלנו. הם כבר שנים שאינם פה ואני זוכר שעברו לגור בבת ים ככל הנראה. אני לא זוכר במה עבד אדון פילוסוף וכיום אני ממש לא בטוח שהיו ממוצא יווני כפי שחשבתי עד לתחילתו של פתק זה. מינה טוענת שפילוסוף זה בדרך כלל בולגרי ואכן היה להם כזה מבטא בולגרי אבל בכל זאת אני נוטה לכיוון הפוליקרי והסלוניקאי למרות שלוחשים לי פה שמוצא בלקני הכי עדיף ובלי טעויות בכלל. בכל זאת אני חוזר ושוב נוטה לכיוון היווני ומי שחושב אחרת שיוכיח בבקשה.

בן יהודה 18-18א VTLV

דייר מוגן
כל הדיירים שגרו פה בבניין היו דיירים מוגנים. דייר מוגן זה אומר דמי מפתח וביידיש שלייסל געלט, אבל היום לא ניכנס לזה למרות שגם זה יכול להיות אחלה נושא. דיירים מוגנים זה משהו שהולך וניגמר, אבל יש עוד כמה ותמיד זה לא ניגמר עד שזה ממש ניגמר. אצלנו בבן יהודה 18א' אין כבר דיירים מוגנים כי בעל הבית מכר את הבניין וככה זה נגמר. מבחינתי היה רק בעל בית אחד לבן יהודה 18א' למרות שמשפטית היו לפחות 3 שונים והמהדרין יגידו אפילו 7 אבל נפטר אחד לעיתים מוביל לעשרות יורשים חיים ולך תדע מה יהיה עוד מעט. תמיד מדברים על חתולים שמתרבים וטורים הנדסיים אבל הבעיה האמיתית בעולם היא היורשים. בעצם זו בעיה רק מצד אחד כי יורשים מפרנסים המון אנשים וקוראים להם אפילו עורכי דין ובשום אופן לא בנים של קדשה.

אבא של דניאלה
קראו לו יעקב מינץ לבעל הבית שלנו, והוא גר ברמת גן ואני זוכר אותו היטב עם הרגל שסחב והמכתבים המסודרים שתמיד שלח לנו, עם בול ובכתב ידו ואני יודע בוודאות שבקליגרפיה הוא לא היה משהו. אולי הכרתם אותו באופן כלשהו אבל את אחת מבנותיו בטוח שכן. היא מאד יפה וככה גם שתי אחיותיה למרות שהיא בלונדה והן כהות יותר כמדומני. פעם היא אפילו עשתה בלאגן בקלקיליה. ליל הבקבוקים 1987 שלאחר רצח טל ועפרה מוזס ז"ל (שאגב עבדה בראש העין), היה ארוע מכונן ומתועד, וככה המוני ישראל נחשפו לגברת דניאלה וייס והשביס. היום לא נעסוק בכלל באדון מינץ שהיה יהודי כשר וללא כיפה ואפילו לא במשפחת וייס, כי אנחנו עם אדון פילוסוף והפילוספיה הקצרה שלו שנשארה לי ממנו כזכרון כמעט יחידי. אפילו לא בפילוסופיה של שפינוזה הכופר ולהבדיל לא בזו של אותו שטייניץ העילוי והזנב המקשקש. לדעתי הסיבה היחידה שלא מוציאים לדבר הזה צו איסור כלשהו, היא אשתו השופטת.

ה 404 שלנו 382-787

למה וכמה פיג'ו 404 כבר צריך?
אדון פילוסוף שגר כאמור באותו בניין בבן יהודה 18א' נהג ברכב ולא סתם רכב לפחות מבחינתי. היה לו אוטו מסוג פיג'ו 404 ממש כמו שלי. שלו הייתה לבנה ושלנו ירקרקה בסגנון מזרחי ונגד עין הרע. שלנו הייתה חדשה יותר ואפילו מהמודל האחרון כלומר 1975 שמר צוקרמן מזכרון יעקב הביא בייבוא אישי ופרטי. האמת שהפיג'ו הזו הייתה ה 404 השלישית שלנו, וקדמו לה שתיים אחרות אותן אולצתי למכור, כי הקונים היו מה זה קרציות ואני רציתי בסוף שכבר יעזבו אותי במנוחה אז מכרנו להם ושילכו לדרכם. בסוף הם באמת הלכו ואני זוכר את בעל הבסטה משוק הכרמל שלא עזב אותנו עד שבסוף נשברתי והוא המשיך לבוא ולהגיד תודה, ותדעו שיש קרציות בהמון תחומים ואפילו באסטיונרים, אבל ההוא מהכרמל היה קרציה נחמדה.
גברים ורכבים זה סאגה בלתי פתירה. היום לא ניגע בזה וכעת רק לפילוספיה הקצרה של אדון פילוסוף אודות החיים והכל מתמצה באוטו שלו. נכון פיג'ו 404 צבע לבן ואפילו מודל לפני 1970 כמדומני. על צבע לבן גם רואים את החלודה הרבה יותר טוב כי חלודה חומה על לבן זה באמת משהו בלתי נסתר. גם חלודה על בולים זה אסון. חלודה ופיג'ו 404 זה כמו בורג ומוטרה. אפשר גם להגיד כמו פרדס ותפוזים כי תמיד יהיו תפוזים בפרדס ורק כשאין פרדס אז אין חלודה בפיג'ו 404.

הפילוסופיה הקצרה של אדון פילוסוף
המשפט היחידי שאני זוכר מאדון פילוסוף היה קצר וממש לא פילוסופי ואולי לא הבנתי אותו ובשביל זה יש אנשים חכמים כמוכם שאולי יעזרו לי במידת הצורך. אני מניח שלאלה מביניכם שאפילו מעשנים, אולי יהיה קל יותר. אני לא מעשן וכבר מזמן לא לוקח סיגריות לאנשים סתם להחזיק בפה כמו סוג של מוצץ עם ניקוטין.
אדון פילוסוף השכן שלנו מלמעלה מסביר לי שסיגריה טובה ופיג'ו 404 ממש דומים ואפילו זהים. "פיג'ו 404 וסיגריה טובה זה ממש אותו דבר ומשתמשים בהם עד הסוף ולא זורקים! ".
יש לי תחושה שאת הפיג'ו של אדון פילוסוף באמת עישנו עד הסוף. את שלי ממש לא והיא עברה חוויה מופלאה עם הסרט הבינלאומי "משחקי ריגול" עם רוברט רדפורד ובראד פיט. על זה בפעם אחרת בבקשה כי הגענו לסוף הסיגריה.

2 תגובות:

  1. הפוזה שמינה תפסה בתמונה כאילו היא אומרת:
    קטן עלי 3 ילדים, אפילו עוד 3 זה ממש יהיה בסדר.
    כפרה עליה.

    השבמחק
  2. רכב נהדר. כתבת מאוד יפה.
    מזכיר לי טיול מאורגן לניו יורק שעשיתי בשנות ה70. היה נהדר. טיולים מאורגנים זה אחלה דבר. אני גם לוקח טיול מאורגן לזנזיבר בקרוב אני מקווה שאוהב. אמנם שונה לחלוטין מניו יורק אבל עדיין יפה

    השבמחק