יום שלישי, 31 באוקטובר 2017

אריה סנדיק חרט וגם גלף


October 3    2017

אריה סנדיק היה בעל מקצוע מיוחד במינו. פעם אחת ויחידה ביקרתי אצלו יחד עם אבי כשרצה לחרוט משהו אישי על כלי כסף. בית המלאכה שלו בחצר שברחוב רמב"ם 22 בתל אביב היה די מוצנע וחשוך. מעל שולחן העבודה שלו דלק חצי ניאון. מי שרצה חריטה מיוחדת על כלי כסף או עבודה אומנותית בתחום הגיע לסנדיק המוכשר בטרוף. לא מאמין שהשתמש בפנטוגרף. הכל באופן מסורתי וידני. בעלי מקצוע מסוג זה נעלמים מהנוף העכשווי. 

אריה סנדיק בבית המלאכה רחוב רמב"ם 22 תל אביב
צילם שי סנדיק

ישראל צדקה המנוח סיפר לי עליו כאשר דיברנו על המדליה הפרסית שסנדיק היה הגלף. יש עוד מדליה פרטית עם יונת השלום ששמו של סנדיק מופיע באנגלית מתחת ליונה. סיפורה של המדליה הזו ומי שעיצב אותה עדיין לא סופר. בכל פעם שראיתי עבודת חריטה מיוחדת נזכרתי באריה סנדיק שהגיעו אליו מכל הארץ. 

המדליה הפרסית המהפכה הלבנה צילם אליעזר מורב

מדליה פרטית המלחמה לשלום משה דיין שר הבטחון מצופה כסף טהור.
 השם A.SENDIK מופיע מתחת ליונה

שי סנדיק הנכד מוסיף: "אריה סנדיק נולד בלודז' בשנת 1916, בן למאיר ורבקה סנדיק. גילה כישרון מגיל צעיר ובניגוד לעמדת המשפחה שחששה שלא יישאר דתי, הלך ללמוד באקדמיה לאמנויות בלודז' וסיים אותה בהצטיינות. כשסיים את לימודיו קיבל מלגה ללימודי המשך בפריז אבל העדיף לעלות לארץ והגיע אליה ב-1 בספטמבר 1939, יום פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא הצליח להעלות את הוריו ואת אחיו הקטן לפניו, אך לא הספיק להעלות לארץ את אסתר אחותו התאומה ואת חיים אחיו הגדול והם נספו בשואה. הוא היה חרט אמן ואף שלא אהב לדבר על עבודתו אלא לעסוק בה, שמו הלך לפניו. אב לשלושה ילדים, שלום, שלוה וחדוה. היה נשוי לדבורה תבדל לחיים ארוכים וטובים. גרו בתחילה בנווה שאנן ובהמשך עברו לרחוב חוני המעגל. הוא עבד ברציפות עד שלושה חודשים לפני מותו בערב שבועות 1998".

רמב"ם 22 בחצר ופה היה בית המלאכה של אריה סנדיק ז"ל.

מכסה ברזל מפעם בכניסה לבית המלאכה מפעם של אריה סנדיק רמב"ם 22 תל אביב

תגובה 1: