יום שלישי, 5 בפברואר 2019

על חזירים ומטבעות וגם דבר אחר

December 20, 2018
אבי כץ המאייר זכה לתהילת עולם רגעית בתוספת סיום עבודתו עם הג'רוזלם ריפורט. הכל בשל אותה קריקטורה עם סלפי החזירים בכנסת ישראל החוגגים את קבלת חוק הלאום. מצד אחד אצילות ומצד שני חזירות. עד היום לא מצאו חלופה עברית מנצחת למילה קריקטורה ואולי משום שאנחנו והעברית לא כאלה יצירתיים ואולי שמרנים. קריקטורה יכולה לקבל פרשנויות שונות ומשונות ויהודי בצורת חזיר מביא את כל המטענים מאז חורבן בית המקדש כולל אנטישמיות ושואה. לא הייתי רוצה להיות בקריקטורה הזו, אבל חופש היצירה והביטוי מאפשרים דברים שכאלה ואיך אומרים הצעירים של היום תתמודדו. אז קצת על עניני חזירים שעלו בראשי בנסיבות שונות. 
בשר שאינו כשר לא נכנס לבית ברחוב סוקולוב 93 והס מלהזכיר חזיר או בשר לבן, ובכל זאת אני יודע שחזיר בפולנית זה שוויניה ואמא סיפרה שבמלחמה נאלצו לאכול מהאחר הזה שהיה שונה ואפילו טעים. אבא שלנו הזכיר שבמושבה החקלאית שלהם בווהלין, הגויים גידלו חזירים והיו חזירות בגודל עצום של חדר שלא יכלו לעמוד על הרגלים ורק שכבו וסביבן חזרזירים יונקים. היה גם ארוע שנחרט לי פה במסעדת וינה מפעם בבן יהודה 48א' בחצר. אחרי המרק הרותח שהוגש מכלי נירוסטה לקערה הזמנו מנה בשם אוסבוקו. זה היה נראה נהדר וככה גם הטעם. שאלנו לסוג הבשר המיוחד הזה ואיפה ניתן לקנות מהטעים הזה. אחרי שהסבירו לנו באופן מרומז עם מילים כמו בקר נמוך וכיוצ"ב הרגשנו נבוכים.
אריה היה ידיד שלנו. קצב מקצוען וגבר שרמנטי שאהב מטבעות זהב, בשר מכל הסוגים ונשים גם. כבן למשפחת קצבים הכיר הרבה מאנשי הבשר בישראל ובתפוצות העולם היהודי. עזריליק ענב שעל שמו מרכז ענב היה חבר שלו מהפלמ"ח ותל אביב ומשפחתו עסקה בבשר מסוגים שונים. נדמה לי שגם בשר לבן וברור שיש קשר לטיב טעם. גם סנקה הקצב הגדול והקרח מהמעדניה הצמודה לבניין אל-על היה חבר שלו. האם לדעתכם קצב יכול להיות רזה? עובדה שהיה לנו כזה נשיא. ומה לגבי ספר קירח?
אריה הסביר לי ששחיטה של חזירים אינה רגילה והכל בשל מבנה המערכות הפנימיות. נוחרים חזיר וזו הדרך להמתתם ונדמה לי שדיבר על מוט מיוחד המוחדר ישר ללב דרך האף או הפה וככה זה הכי מהיר ופחות כאבים. נדמה לי שהוסיף עוד כמה דברים קשים אבל לך תזכור דברים שאמרו לך לפני יותר משלושים שנה. תזכרו שלנחור חזיר זה להמיתו ויש מצב שהרבה אנשים בעולם היו צמחוניים אחרי שנחשפו לדרך בה הם מומתים. יאיר נתניהו לא לבד במלחמתו באכזריות בתי המטבחיים. אני זוכר שראיתי בשוק הכרמל משאית עם פס אנקולים ממנה הורדו חזירים שהיו כבר מפורקים לחצי וזה היה גם מפתיע לראות חזיר פרוס לשניים כולל הראש חצוי לשניים.
פעם נסענו להולנד לטיול עם הילדים ועם משפחת גנני הנהדרת. הגענו לעיר בשם אוטרכט וראינו המון אופניים ובתים יפים והרבה מים. ידעתי שבאוטרכט יש מטבעה ממש ענתיקה שהטביעה הרבה מטבעות גם למדינת ישראל מראשיתה וגם היום יש בה פעילות רבה. אספני ישראל מכירים את המושג 100 פרוטה זר פנימי אוטרכט. אז בעידן הבלי אינטרנט לא ידענו איך למצוא המטבעה והמקומיים לא הבינו את שחיפשנו. לפתע ישועת השם כהרף עין והנה ראינו מבנה יפה צמוד לנהר וזה היה המקום. חשבנו שנראה איך מטביעים בהולנד מטבעות של 10 ש"ח אבל הייתה בעיה שלא עשינו תיאום מקדים וההולנדים האדיבים הראו לנו כתחליף את אוסף קופות החיסכון שלהם במוזיאון האישי והקטן. ראינו שם המון חזירונים בצורות משונות ומתקופות שונות. חלק מקופות החיסכון אמורות היו להישבר או להיחתך בשעת הצורך למשיכת הכספים. יש הסבר נהדר לעניין החזירים והקופות.
אדון פרידמן החרדי סוחר המדליות מירושלים נהג להשתמש בטיעון החזיר הכשר בויכוחים עם שמאלנים מהמרכז. תמיד חזר על הטיעון המנצח שהשמאל מעיד על כשרותו כפי שהחזיר שולח את רגלו ואומר הנה גם אני כשר והראייה שאני מפריס פרסה ושוסע שסע. אגב לשון הרע גרוע ונורא מאכילת חזיר שלטענת יודעי חן גורם לטמטום הנפש ולבהמיות האדם.
ד"ר אריה קינדלר המנוח אוצר ומנהל מוזיאון קדמן למטבעות ברמת אביב נהג להרצות בפני חברי האגודה הנומיסמטית שנוסדה בשנת 1945 ופעילה גם כיום. הרצאותיו בסמינר השנתי היו בעיקר בנושא מטבעות היהודים ומטבעות ערי ארץ ישראל החל מהתקופה הפרסית. אני זוכר שנהג להזכיר את חזיר הבר שנתן הופעה מקורית כאחד מסמליו של הלגיון הרומאי העשירי על מטבעות הערים כטביעת הישבון וגם על רעפים. בספרו של יעקב משורר מטבעות ערי-ארץ ישראל ועבר-הירדן בתקופה הרומית יש מספר דוגמאות יפות ותודה למפתח בעמוד 124.


מטבע מימי טרבוניאנוס גאלוס ועליו סמלי הלגיון הרומאי העשירי; 
משמאל פוסידון דורך על אנייה ובידיו קלשון ודולפין; 
מימין נס הלגיון שבראשו עיט ובסיסו חזיר-בר; 
למעלה הר גריזים. המטבע מציין את חניית הלגיון בעיר.

מטבע מימי הרניוס אטרוסקוס ועליו נס הלגיון מורכב מחזיר-בר שעליו עומד עיט,
 ומעליו שלט ובתוכו הכתובת LXF (הלגיון ה-10, פרטנסיס).

אם הגעתם לנחל קדרון ולמצבות המרשימות ששם עם יד אבשלום, קבר זכריה, ומערת יהושפט אז יש מצב שהשם בני חזיר זכור לכם. "קבר בני חזיר" כאן הובאו למנוחת עולמים בני משפחת חזיר, כוהנים ששרתו בבית המקדש. שמותיהם חקוקים על גבי משקוף המערה בין שני עמודים.
חֵזִיר משפחת כהנים עם שם מיוחד המצדיק ברור לשוני וכל המתחם המיוחד זכה להופיע על מטבע זכרון ישראלי של בנק ישראל. מטבע נחל קדרון בזהב וכסף בהחלט מטבע מעניין מסדרת אתרי ארץ הקודש 1984 בעיצוב זאב ליפמן וצד הערך דן גלברט.


נחל קדרון מטבע אתרים בארץ הקודש, תשמ"ה 1984
1. "יד אבשלום". המפוארת מצבות קבורה שנבנו בשלהי תקופת בית שני.
2. "מערת יהושפט". בתוכה מסתעפת מערכת חדרי קבורה. בימי קדם נהגו להטמין במערה זו ארונות מתים.
3. "קבר בני חזיר". כאן הובאו למנוחת עולמים בני משפחת חזיר, כוהנים ששרתו בבית המקדש. שמותיהם חקוקים על גבי משקוף המערה בין שני עמודים.
4. "קבר זכריה". הקבר נחצב בשיפולי ההר, ראשו דמוי פירמידה וכולו עשוי אבן אחת אטומה. נקרא על שמו של זכריה הנביא


שבר רעף ועליו טביעת חותמת של הלגיון הרומאי העשירי.

יש הרבה מטבעות עם חזירים בעולם לאורך הדורות ומכל המתכות.
קיבוץ אייל מקום נחמד ושקט ולא חושב שבית הכלא הקרוב הוא הסיבה. כשהילדים שלנו היו קטנים לקחנו אותם לסיבוב בפינת החי. הגענו לחזירים וראינו שם ערמת מנגו ממש גדולה. התברר שחזירים אוכלים מנגו ואפילו עם הגלעין.
מעל החנות בקומה האחרונה היה לנו שכן יקה שגר בדמי מפתח בבן יהודה 18א. האיש הנחמד והעדין הזה ידע לדעתי רק מילה אחת בעברית והיא שלום. אז מעבר לשלום שלום לא ניתן היה לתקשר איתו ורק אבא שלנו החליף איתו מספר משפטים ושורות בגרמנית שידע. אני זוכר את מראהו השונה עם השיער הלבן והחלק וגם הליכתו המיוחדת והיגעה ובקיץ הרבה ללכת עם גופיות צחורות. היה לו אוטו ישן ודי מיוחד עם תא אחורי סגור משולב במסגרת עץ ונדמה לי שהרכב הזה שימש אותו להובלות קלות. היה לו די קשה עם המדרגות והקומה האחרונה וגם עם המציאות פה בשכונה שהחלה להשתנות ולהיות איך לומר בצורה עדינה קצת אזייתית. נדמה לי ששמעתי אותו אומר את המשפט שבהמשך יופיע במערכון העולים החדשים בנמל יפו של אריק איינשטיין ואורי זוהר das ist eine schweinerei = ובעברית לעם זוהי חזירות.
יהושע שגיא היה ראש אמ"ן בזמן שהייתי חפ"ש. הייתה לו מקטרת וגם שפם. כאזרח הגיע מבית חנן לנהל את בת-ים. פעם אחת בצבא ראיתיו עם עוד אנשים סביבו בג'יפ בלילה באזור צפת בואכה שם הרי הגולן הושט היד וגע בם. מישהו טען לכאורה שהקודקוד הזה אוהב לצוד חזירי בר בלילה. האם האביזרים הטקטיים כמו רכבי שטח מסנוורים המקפיאים את החזירים נועדו לדבר הזה? ולא אמרנו מילה על הנשקים והתחמושת.
רק שתדעו שמגן חזירים ברכבי שטח לא עובר טסט וזו הנחיה די חדשה אז תורידו את החזירים שלכם לפני טסט ובטוח שיש לכך סיבה ודי לתוספות המטופשות והגבריות ברכבים מפונפנים.
אחד מלקוחותינו בעבר היה אספן וסוחר מאעבלין. איש נחמד ושקט שהיה מעשן כבד שקנה אביזרים כמו קלסרים דפים ומטבעות מנדט ללקוחותיו באזור. תמיד עם מטפחת על צווארון החולצה. ממנו למדתי שבעיילבון ואעבלין מגדלים חזירים וזה מותר וכשר על פי חוק.
רון מיברג כותב נהדר ולטעמי האישי הוא הטוב מכולם בשפת הקודש לעת הזו. אחרי שנגמר לו מאזורנו ואנשיו נסע למיין באמריקה. שם הקים אתר נחמד בשם אחר והיה לי העונג להיות מנוי בתשלום והשם אחר הכיל כנראה גם את המשמעות שנדמה לי. "בשנת 2010 העלה מיברג אתר אינטרנט בתשלום בשם "אחר", מגזין לענייני תרבות ופנאי. ב-19 בדצמבר 2010 הודיע מיברג למנוייו כי האתר נסגר בשל קשיים כלכליים. ב-24 במרץ 2017 עלה האתר שוב במתכונת חדשה, ללא חובת תשלום." בינתיים הדבר לא פעיל.

3 תגובות:

  1. אבישי ליוביץ'14 בפברואר 2019 בשעה 8:47

    יש לדייק ולציין ששם משפחת הכהנים בני חֵזיר נכתב בצירה תחת האות ח'.
    וכן, לא נאסר על יהודי להתאוות לבשר החזיר; בספרא על ויקרא מסופר:
    ר' אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם "אי אפשי ללבוש שעטנז. אי אפשי לאכול בשר חזיר. אי אפשי לבוא על הערוה" אבל "אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך"? תלמוד לומר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי"-- נמצא פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים.
    (אפשי- פרושו רוצה).
    וענין אחרון: בצומת גהה עמד פעם בית ממכר למזון מהיר אשר הציע גם מבשרן של החיות המענינות הקרויות במקומותינו "בקר נמוך", "כבש נורבגי" ושאר שמות קוד יצירתיים. ספר אחד הבעלים שפעם, בחוה"מ פסח, בקש ממנו לקוח אומצה מבשר דבר אחר וכאשר שאל אותו המוכר "בפיתה או במצה?" הזדעזע הלקוח "בפיתה? בפסח?!" ר' לוי-יצחק מברדיטשב היה ודאי מתמוגג למשמע תגובה כזו.

    השבמחק
  2. מקסים! היטבת לכתוב.

    השבמחק