יום רביעי, 20 במרץ 2024

טלינגטור / כתב גיל שלו

שלמה טלינגטור, עלה ארצה בשנת 1927 מקייב בירת אוקרינה, השתקע בשכונת בתי הורנשטיין בירושלים ועסק שם בייצור משחות נעליים. בזכות הצטיינות בייצור ובשיווק, זכה במדליית ברונזה בתערוכה הקולוניאלית הבינלאומית בפאריס (1931). באותה התערוכה, זכו במדליות זהב התעשיינים שעמדו בראש דביר, שטיבל, אמנות, נשר ופיק"א (הארץ, 14 דצמבר 1931). לפי הכרזה המצורפת, שם בית החרושת הוא 'טלינגטור', על שם היזם, ומצוין בה שעל המוצרים מופיע אות מסחרי תרנגול, כסימן היכר של בית החרושת. עם זאת, על גבי קופסת המשחה מצוין כי שם בית החרושת קיובי, מה שמתאמת עם הכתוב בכרזה שהמשחות פותחו בקייב, ושפס הייצור הובא ארצה.



הזכייה בפרס בתערוכה מוסברת היטב הודות לעשרים שנות ניסיון בפס הייצור, עד לזכייה בפרס ההצטיינות! אהבתי את הכתוב בכרזה, "ניתנה בזה הזדמנות נוחה ורצויה לחפצים בבניין הארץ והתפתחותה, לנסות דוגמא מסחורה זאת, ולהיווכח שאין צורך להשתמש במשחות מתוצרת חוץ (קיווי האוסטרלית ופורמוטו הלונדונית). המשחות מתוצרת טלינגטור הוצגו ביריד המזרח ובכל החנויות בארץ... גאווה ירושלמית, תודו! על גבי הקופסא מצוין שהמפעל נוסד בשנת 5672 = תרע"ב = 1912, שנת הייסוד באוקרינה.


נותן קרדיט ל
גולן פרץ שהעלה את תמונות הקופסא בקבוצות 'נוסטלגיה' ו 'הארץ שלנו בראי ההיסטוריה' ולבית המכירות קדמת דנא על הכרזה היפיפייה.


על הכותב -

גיל שלו, איש משפחה, מתגורר בכרכור. עוסק במחקר של מחלת הסרטן יותר משני עשורים, וחוטא באיסוף פריטים מההיסטוריה הענפה  של ירושלים. מגלה עניין עמוק בתולדות הרפואה בארץ. אוהב את הכתיבה כי נהנה ליצור ולשתף במה שמבין ומוצא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה