יום שישי, 25 בספטמבר 2015

קבוצות קבוצות

קבוצה של אחי לוינשטיין

קבוצות קבוצות
חרף היותו של האדם אינידיבידואל מטבעו, הרי שכל הזמן אנשים מנסים לחבור ולהתחבר. זה מתחיל ממש מילדות ויש כאלה שאפילו מוצאים בן או בת זוג ויש הנוהגים להצטורפף עם קבוצות נוספות. הלהיט הכי חם בפייסבוק הוא הקבוצות. צוקרברג ממצב אותנו ואני מתייצבים ומתמקמים. כל אחד מקים קבוצה וכל אחד מצטרף לקבוצה ואפילו יש קבוצות המצרפות אותך ללא שום קשר מצרפי. וודי אלן תמיד ציטט את  גראוצ'ו מרקס שהיה יהודי ממש כמוהו "אני לא מוכן להיות חבר במועדון המוכן לקבל אנשים כמוני". האם יש דבר כזה קבוצה יהודית? לדעתי כן אבל בתוכה יש המון קבוצות קטנות והכל תלוי בקיבוץ הנדבות והתרומות. לא יודע למה, אבל כשאני בחו"ל אני נדלק מכל יהודי ובמיוחד ממיקבץ של שלושה צמודים.  

מי זוכר את אם הקבוצות והקיבוצים? אומרים לי שיש מצב שהקיבוץ הוא היצירה הכי ישראלית והכי מוצלחת והכל בזמנו. הזמן חזק מכולנו ואפילו יותר מהפייסבוק. 
אתמול הצטרפתי לקבוצה בפייסבוק על ירושלים של פעם ולתמיד. אז שאלו אותי אם אני ירושלמי ועניתי שלא, אבל פעם הייתי בכותל ואני מכיר כמה ירושלמים ממש מירושלים עם יוסי בנאי וסוראמלו הגרוזיני, ופעם הייתה לי חברה ירושלמית שקראו לה איליי גריינר והיא הייתה בלונדינית ועישנה הרבה וגם הכרתי את הנכד של דניאל אוסטר ראש העיר וחוצמזה יש לי המון מדליות עם ירושלים. נראה לי שזה הצליח וצלחתי את מבחן הכניסה.
מישהו צירף אותי לקבוצה של חיפאים שפעם נולדו בחיפה והיום הם פליטים בכל מיני מקומות ולא רק בישראל. לא הבנתי איך זה קרה ומישהו אמר לי שזה כנראה בגלל הטייס ההוא שעשה בום על קולי מעל חיפה, ואז ירד לי האסימון. כן יש לנו גם משפחה בחיפה ואפילו בשם לידרמן מהצד של אבא ופעם אפילו לאמא הייתה גם משפחה של דודה פלה פליישמן עם מרדכי ויפה ואפילו האבא שלהם שהיה נראה מאד מיוחד עם משקפיים של ז'בוטינסקי.

פעם הצטרפתי לקבוצה של טבריה ואז מישהו שאל אותי אם אני מטבריה ועניתי שלא אבל פעם הייתי בטבריה ואפילו בכנרת ואני מכיר את אלי סלח וגם את חיים חצב ואפילו שמעתי על נאווה של אהוד וגם על אילנה גור ובכלל טבריה בלי מטבעות זה כמו חתונה בלי תזמורת. חושב שזה עבד אבל אני מחכה שיאשרו אותי.
ממש מזמן צורפתי בעל כורחי לקבוצה של פולנים לא עצובים וניצולי שואה. שאלו אותי אם אני פולני וניצול שואה, אז עניתי שאני ישראלי אבל ההורים שלי ממש נולדו בפולין ואפילו ניצלו בשואה וגם ניצלו את הפיצויים ממש טוב וזה בכלל לא הגיע בזלוטי פולני. האחראי על הקבוצה אמר שזה לא מספיק ושאל אותי אם אני מסוגל להגדיר מהי אמא פולניה אבל ממש בקצרה. חשבתי שניה ואמרתי לו את מה ששמעתי מיאיר נחמני שהיה מושבניק מכפר ויתקין אבל בעצם פולני אמיתי מפוצ'יוב בפלך ווהלין  "אמא פולניה בטוחה שהבן שלה גאון עולמי והבעל שלה אידיוט מושלם". על המקום אישרו אותי.

ננסי ברנדיס הזמין אותי לקבוצת "רומנים זוכרים את אנדריי קלרשו ולטובה". אמרתי לננסי שאני בכלל לא רומני ואולי אשתי יכולה לעזור,כי היא קצת רומניה. ננסי אמר לי שאין להם בעיה עם בנות, והם צריכים מישהו בלי מבטא ואני נראה לו מתאים להיות הדובר הלא מצחיק. הוא לימד אותי שני משפטים ואפילו מתכון לממליגה, ואמרתי לו שאני עושה זאת רק לזכרם של בני משפחת פישמן ובמיוחד עמי. 
פעם הצטרפתי לקבוצה של מרוקאים ללא סכין. הסכימו לקבל אותי בתנאי שאראה קשר כלשהו לנושא. אמרתי להם ששלמה אוחיון הוא האח שלי הבכור ומשפחת ניניו גם קרובים שלנו ושעורך דין רביב מחיפה ממש חבר שלי מהזמן שהיה רביבו ואפילו מבית שאן. הם לא היו לגמרי מסופקים אז שלפתי את הקלף המנצח ואמרתי חווה ושוואה ומעשים טובים ואפילו לא הזכרתי את פרוספר וקנין ואח שלו שהיו גדר חי כשבאו ארצה.
פעם סבטלנה הווה צירפה אותי לקבוצת אוקראיניות לוהטות. לא יודע איך זה קרה אבל זה היה ממש משונה שהייתי צריך להסביר איך אני בעצם מתעב את חמלניצקי ובנדרה ומצד שני אוסף אותם ככסף מנייר. לא ידעתי מה לענות ונזכרתי בזה שאבא שלנו טען שהאוקראינים עלו על הנאצים בכמה דרגות.

לא מזמן העלו אותי כמועמד לקבוצה של עיראקים המשמרים את השפה העיראקית של פעם. שאלו אותי איך לידרמן מתקשר לעיראק ולמה ומדוע? אמרתי להם שתמיד אבא שלי, שאל אותי איך זה שיש לי כל כך הרבה חברים עיראקים ומעולם לא עבדנו במס הכנסה. אמרתי להם שכל הצבא שהכרתי היו עיראקים ממש בסדר. אורי מורמי, אלי סלח, אפי סחייק, משה לוי, מזל מועלם, רינה מצליח וניסים מישעל, הם רק חלק מהמצאי ובהמשך אפילו הכרתי אחד בשם מנשה פנירי מבית ראשון. הם עשו ברור והמילה בית ראשון שברה אותם ועשו לי הרבה כבוד בדאלק, ובלי טובות של זה עם הצ'פחות פואד,וההוא יצפאן עם החליפה מהבר מצווה שעושה חיקויים.
פעם רציתי להצטרף לקבוצה בולגרית ואפילו בולגרים ביפו. שאלו אותי למה והסתבכתי בתשובה. לא עזר לי שהורי הגיעו ליפו וגם לא זה שהמורים שלי בתיכון הרצלינה ורמי הם ילידי בולגריה. אמרתי שאני מכיר את דובי קלמי וגם את משפחת הבדלה. הם רצו עוד משהו מנצח אז אמרתי שפעם סימה שאלתיאל הייתה חברה שלי ולאבא שלה קוראים שאלתיאל שאלתיאל ואח שלו זה דוקטור שאלתיאל ההיסטוריון והוא בכלל לא סובל את מוצי ליאון הכסחן. רק כשאמרתי שאכלתי פעם אצל יחיאל פילוסוף "המלוכלך" הם ראו שאני בסדר ושולט בחומר.

תמיד כשאתם בקטע קבוצתי כלשהו תזכרו את דגניה בבקשה.

דגניה אם הקבוצות 1960 עיצוב רוטשילד את ליפמן ומרים קרולי

קיבוץ דגניה מטבע חנוכה תש"ך, 1960 (מתוך הקטלוג המקוון של החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ) השני במטבעות חנוכה הוקדש ליובל החמישים של קבוצת דגניה, אם הקבוצות, וליובל החמישים של ההתיישבות הקיבוצית בארץ ישראל. פני המטבע משמאל למעלה, "ישראל" בעברית ובערבית, והשנה "תש"ך 1960". מימין למטה – הערך הנקוב "1 לירה ישראלית".גב המטבע נוף בתי דגניה השוכנת על חוף הכנרת, שני ברושים, דקל. באותיות גדולות – "דגניה". בחלק העליון, בחצי קשת, כתובת "ליובל ההתיישבות הקיבוצית".היקף חלק. סימן טביעה האות "מ" על גב המטבע הקשוט, בין שני הברושים. עיצוב פני המטבע - מרים קרולי, גב המטבע – רוטשילד את ליפמן (רולי).הוטבע במטבעה המלכותית ההולנדית באוטרכט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה