יום שלישי, 24 במאי 2016

משה בן יהודה אוהב נוסטלגיה ובלי טלפון נייד

May 15 at 3:15pm
היום בצהריים הגיע אלי איש ממש בסדר. לרגע חשבתיו לקיבוצניק כי היה לו מראה כזה ואפילו תיק על הגב ומשקפיים. כובע טמבל לא ראיתי אבל שכחתי איך בדיוק אמורים להראות קיבוצניקים. רואים שהוא לא ילד, אבל רק כעת הוא החליט להתחיל לאסוף מטבעות ושטרות. יש מצבים שהילדות חוזרת בגיל מאוחר ואין לאיש הסבר מניח את הדעת. מינה טוענת שכל האספנים ילדותיים וככה גם הסוחרים וילדותי זה לא מילת גנאי לדעתי. מי הפוליטיקאי הכי ילדותי שהכרתם? 

משה בן יהודה נולד בהאג בשנת 1932 וגדל בתל אביב

ניסיתי להסביר למשה שאספנות זה משהו לא הכי רציני ורצוי שיתחרט וככה יהיה טוב לכולנו. זה לא עבד והתחלנו לשוחח כי משה גדל בסביבה שלנו ממש פה בבן יהודה שטראסה, פינסקר טרומפלדור ויש לו הרבה זיכרונות ילדות. אפילו סיפור עם מטבע מאה מיל שהשאיל ללא רשות מאמא והלך לחגוג בקניות של ילד ממש פה וכלב גדול גרם לו לפחד שנשאר עד היום מכלבים. משה בן יהודה נולד בשנת 1932. הוא מגדיר עצמו כתל אביבי למרות שעלה ארצה בגיל חצי שנה מהאג שבהולנד. אבא שלו עלה ארצה בשנת 1919 מאוסטרוב שבפולין אבל אילוצי החיים גרמו לאביו לחפש פרנסה בגולה וככה הגיע להולנד.
משה מספר לי שבן יהודה 19 היה פעם מסעדה ממשלתית במחירים סבירים והלחם היה חופשי. אם אתם לא יודעים מה זה בן יהודה 19 אז תזכרו שזה פינת טרומפלדור ועד לפני פחות מחודש זה היה סניף בנק הפועלים שלי עם אנסטסיה היפיפיה וכולם עברו לסניף ישורון ומאז אני מאד עצוב ובמיוחד בשל העובדה שנסטיה כבר לא פה.
משה בן יהודה רצה כמה דברים בקטנה למזכרת ורק השטר של הרצל 1968 הוא משהו שאכן קנה מהתמונות שהבאתי להמחשה. הסברתי לו שהשטר הזה זכה לכמה גירסאות אבל רק בסימן המים ויש זקן קצר ויש זקן ארוך אבל רק בסימן מים. אם הרצל היה חי היום אז למי לדעתכם היה מצביע?

100 לירות הרצל 1968 נגיד הבנק דוד הורוביץ


 
הרצל זקן ארוך ובלי כיינים

סימן מים בשטר 1968

משה גם מספר על מקום לאוכל שהקימו הייקים ברחוב מאפו במספר 6 או 8 והם הילדים קראו למקום "נוך זופה" שזה עוד מרק, כי לא גבו תוספת על מרק נוסף.
משה היה גם בלח"י והכינוי שלו גיורא. בהמשך יהיה בצה"ל וגם מורה דרך.
היום משה עוזר בהתנדבות כמובן ,לתעד את שהיה בתקופת המנדט באמצעות עדויות ומסמכים. הוא הזמין אותי ואת חוני לבקר במוזיאון בית יאיר שבפלורנטין ולהתרשם מהחומר. חוני הבטיח לבקר ואני גם, למרות שהייתי שם לפחות שלוש פעמים והמיזוג ממש בסדר. היה לנו קצת דיבור על כמה חברי לח"י היו באותו ארגון כי אחרי ה17 למאי 1977 התברר שכל המדינה הייתה על האלטלנה חוץ מכמה מפא"יניקים בודדים והתותח הקדוש.
סיפרתי למשה על המיפגש של עם איתן לבני וסיפור זיוף הכסף הבריטי על ידי הלח"י ובמימון האצ"ל.
יש לי טיעון מגובה ביידע אישי שחברי האצ"ל והלח"י מאד אוהבים מדליות ועיטורים. אני זוכר חלק מאנשי המשפחה הלוחמת (מרידור וקדישאי) מגיעים לחנות ומנסים להשיג משהו של ז'בו, בגין ובכלל. יש לי טענה שכל אנשי הימין בעולם מאד מחוברים לאותות וסמלים ויש בקרבם הרבה יותר אספנים וזה בהחלט נושא שניתן לעשות בו דוקטוראט ואני מבטיח לעזור. יש לי גם כותרת ואני אמכור אותה במחיר סביר לקונה מרצון.
משה בן יהודה הבטיח לשמור איתי קשר למרות שאין לו פייסבוק וגם לא טלפון נייד והוא יודע שהאנגלים כבר לא בארץ.



יאיר (אברהם שטרן) מדליה פרטית מנחושת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה