יום ראשון, 14 בינואר 2018

מתנה קטנה צרה גדולה או דברים שלא סיפרתי לרוה"מ

January 14, 2017

נדמה לי שמתן תורה היה הרגע בו התחילו אנשים משלנו לקבל מתנות ואפילו מהשמיים ולגבי בני עם לועז ועכו"ם אני לא יודע. נדמה לי שרוב הילדים בעולם אוהבים לקבל מתנות ורוב המבוגרים נהנים לתת אותן ואפילו עם חיוך לא ברור. לעיתים יש גם בילבול בתפקידים. לכל מתנה יש לפחות שני צדדים וברור שגם את זה שלא קיבל והחשבון רק מתחיל. תמיד תזכרו שיש התחשבנות גם אם היא לא מעשית ובלי נייר משבצות, ומי שטוען שזה לא ככה, אז שימשיך להנות מהספק. יש אנשים הנרתעים ממתנות ויש אחרים שהפכו זאת לדרך חיים וכדאי גם לזכור את חוק המתנות שאמור לתת לנו מסגרת חוקית לכל הסיפור הזה והיום בלי פוליטיקה בבקשה וגם ללא סיגרים והריח המגעיל. מי יודע מי הפוליטיקאי שקיבל את המתנה הכי גדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל? ומי היה זה שנתן אותה? לי אין מושג כרגע.
יש מתנות העלולות לסבך את הצדדים אפילו אם כל הכוונות היו נהדרות ממש כמו הדרך לגיהנום. זה בערך הסיפור שהיה לי באופן אישי כשנתתי משהו זניח כמו ספר בשווי של פחות ממאה ש"ח שלמים ויום למחרת החיים שלי התהפכו ועד היום המילה מתנה יוצרת לי מפל חרדה בצד שמאל. אמא שלנו נהגה לומר "אל תבוא בידיים ריקות" אבל יש מצב שידיים ריקות לא היו מביאות את הסיפור הבא.
זה היה לפני כמה שנים (טיפונת אחרי שנת המילניום) והחלטנו לקנות מכונית טויוטה חדשה מהניילון בפעם הראשונה ואולי גם האחרונה בחיים. למה טויוטה? כי ככה אמר לנו הדוד מאמריקה לגבי הרכב היפני הכי טוב וגם כי הכרתי אספן מאד ותיק שהיה מנהל מאד מאד בכיר ואפילו נחמד. ידעתי בסתר ליבי שהוא גם ידאג לי מכל ההיבטים למרות שמעולם לא ניסה לשדל אותי לקנות טויוטה ולא הבטיח דבר וחצי דבר. טויוטה אחלה רכב ואחרי שנפרדתי מפיג'ו אני רק עם טויוטה ויש לי סיבה אחת וקוראים לה מוסך עודד רייכמן בע"מ, שאינם קשורים בכלל לסיפור הזה.
כולנו כלומר מינה והילדים ואני מגיעים לנסיעת מבחן בחברת טויוטה, שאז ישבו ברחוב המלאכה לפני המעבר לבניין משלהם ליד הסינרמה שאפילו קיבל את השם מגדל טויוטה. מי מכיר את בעלי יוניון מוטורוס בע"מ בישראל? מי מכיר את משפחת טויוטה ביפן? מי יודע יפנית ונולד ברמת השרון?
אז חזרנו לנסיעת המבחן עם היאריס ורסו 1300 הכאילו קטנה אבל בפנים רכב די גדול וכולנו ממש מתלהבים. הנהג היה אחלה והוא גם זה שליווה אותנו בכל הטופסולוגיה כשבאנו להתרשם ולהתעניין וזה טיפול אישי וצמוד. בחור צעיר ומאד סימפטי שגם נהג בסדר ופיתחנו שיחה כללית ואפילו הגענו למטבעות ואספנות והכל היה סבבה והוחלט שקונים הרכב וזהו. רק שתדעו שלאיש המכירות אין שום סמכות להנחות במחיר או תוספות משמעותיות. לאנחה דווקא כן וזו סתם הערה כי הגענו לעסק המתחמם. שילמנו הכסף והכל עובד בטויוטה נהדר עם חוזה והסברים בכתב ובעל פה וידעתי שתגיע גם ההנחה. הסברתי לכם שהאיש שאני מכיר (אלף מטויוטה ולא ממשרד התחבורה) יעשה זאת גם מבלי שביקשתי וההנחה מגיעה ביוניון מוטורוס אחרי כל התשלומים ואחרי שהרכב אצלך ואפילו עם שיק אישי למוטב בלבד אבל הסיפור האמיתי עוד לפנינו אם בכלל נשארתם לקרוא. אז נחזור אחורה ואספר שאחרי שהייתה נסיעת המבחן ואחרי שהחלטנו לקנות וקיבלנו שרות נהדר והכל היה סגור ונעול החלטתי ביוזמתי הכנראה לא חכמה להביא משהו אישי משלי לאותו סוכן מכירות נחמד וסימפטי. הבאתי לו ספר בעברית על שטרות ישראל שכתב יגאל ארקין הירושלמי שתמיד חמוש בסנדלים וכתב די הרבה בתחום הנומיסמטי עם הפקה אישית בצבע וכריכה קשה. מחיר הספר היה אולי חצי ממאה ש"ח שלמים. רציתי להגיד תודה לבחור והבאתי לו את זה עם תודה והקדשה בספר עצמו. נפרדנו לשלום והכל סבבה. ככה חשבתי פחות מ-24 שעות תמימות.

אישים ואתרים בשטרות ישראל וגם כסף מספר מאת יגאל ארקין
תמוז תשס"א, יולי 2001

למחרת על הבוקר כמעט הגיע טלפון ומהצד השני אלף שהוא האיש שלי בטויוטה. ישר בשלום חשתי מידה של התקפה. "קובי תגיד היית פה אתמול בסוכנות שלנו?". כן עניתי. "מה בדיוק הייתה הסיבה?" רציתי להגיד תודה לצוות שטיפל בי עם שי קטן. "מה הבאת לו בבקשה?" חשתי שאני מתייבש והגרון נחנק. הבאתי לו ספר על שטרות ישראל. "למה הבאת את זה?" כי קיבלתי יחס נחמד עם נסיעת מבחן משפחתית חמודה וזו התודה שלנו. "קובי תבין שזה לא מקובל עלי ואני שוקל מה לעשות. אני חושב לפטר את הבחור ולך יהיה חלק מרכזי בזה. אתה בטוח שזה כל מה שנתת לו? אם רצית להודות לו אז היית צריך לפנות למנהל שלו ולהסביר לו על מה התודה והוא כבר יחליט מה עושים עם המתנה. בארגון ככה הדברים האלה עובדים. אין לך מושג מה מתנות וצ'ופרים יכולים לעשות לכל אירגון ואני כבר ניהלתי כמה שכאלה ויש לי ניסיון מכל הסוגים בדברים האלה".
האמת שהייתי המום ולא בטוח שאני זוכר בכלל מה אמרתי אבל חשתי רע והנה אני גם גורם לפיטורי בחור צעיר והכל בשל ספר ואפילו בנושא מטבעות. הייתי מוכה וחבוט והשיחה עם אותו מכר הסתיימה ואני מיובש כולי. תפסתי הראש ולא ידעתי מה עושים. הרגשה מחורבנת והכל בשל שי סמלי ואפילו כזה עם כסף ישראלי. מה עכשיו? עברו כמה שעות בודדות ולחנוק נכנס בחור צעיר. כן זה הבחור מטויוטה עם ספר השטרות והשקית. הוא החזיר לי את המתנה ושנינו לא ידענו מה אומרים. הסוף היה בסדר והבחור לא פוטר אבל מאז אני נרתע מכל דבר הקשור למתנות וספרי שטרות ומטבעות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה