יום שישי, 2 באוגוסט 2013

גן החיות שלי וצבי הענק ממאוריציוס

לכל עיר רצינית בעולם יש גן חיות אמיתי. בראש העין אין בכלל, אבל יש לנו תזמורת מנדולינות. יש לי זכרונות נחמדים מגן החיות של ילדותי בתל אביב. תמיד חיות וילדים גונבים את ההצגה בכל ארוע. יש גם אסימוני מתכת שונים מהעולם עם המילה ZOO. 
האריה שואג ואז הולכים לישון איור אחי לוינשטיין

אצל הדודה  והדוד מול גן החיות 
גן החיות שלי היה בשדרות קרן קיימת שהפכו לשדרות של בן גוריון. הדודים שלנו  משפחת גרבש גרו ממש ממול. הם גרו על הפינה של שלמה המלך ושדרות קרן קיימת. כשהתארחנו על המרפסת הפתוחה, ראינו את גן החיות קצת מלמעלה ולעיתים שמענו את החיות. גם חוש הריח פעל, למרות שזה לא היה ממש דומיננטי. אני זוכר שהיה שם די מעניין בשבתות. את השלט של גן החיות אני מדמיין גם היום. אני לא זוכר מהגן ארוע חריג בו מבקר שנשך נמר למשל. בתקופת התיכון אני זוכר שבני נוער מהסביבה של העירייה כמו הבן של יעקב בודו השחקן, קראו לעצמם ולשכונה "גן החיות". 

על המרפסת אצל הדודה והדוד מול גן החיות בתל אביב

הולכים לישון רק אחרי שהאריה  נוהם
דבורה עוזרי גרבש בת דודתי זוכרת היטב את מטפל הפילים שלום, את הצלם בכניסה עם המצלמה הישנה והתוכי האמיתי שעזר למשוך מצטלמים למזכרת. מוכר גלידת שלג שהיה מסתובב עם מרכולתו בתלת אופן בשדרה ההומה ילדים. הכניסה בשבת הייתה בחינם, אבל לדעתי היתה קומבינה של דתיים  או  סידור כלשהו. דבורלה גם זוכרת את הדב הסבירי ובריכת הפלמינגו שתמיד חשבתי שמישהו צבע לכבוד המבקרים. רניה גרבש אחותה התאומה של אמא שלנו תמיד הזכירה שעד שהאריה לא נהם  בלילה, הדוד שלנו ולדק -זאב גרבש ז"ל , לא יכול היה להירדם. 

גן החיות הראשון  ברחוב  הירקון 
מתברר שלפני הגן הזה היה משהו די מוזר וחריג שקדם לו. בשנת 1936 ד"ר שורנשטיין העביר חיות מתצוגה זמנית ביריד המזרח לרחוב הירקון  ממש  לא רחוק מהשגרירות האמריקאית של היום. השכנים לא ממש אהבו זאת ושלוש שנים לאחר מכן הוקם והושלם גן החיות של שדרות קרן קיימת וכל השאר היסטוריה. 

 גן החיות  במאוריציוס  וצבי הענק  של  אוון גריפית  שעשו עליה 
עניין גן החיות צץ ועלה מזה, שנכנס אלי לקוח נחמד הדובר אנגלית אוסטרלית. קוראים לו  Owen GRIFFITHS והוא מתענין בשטרות ישראל ומצוי בתחביב הזה הרבה שנים. האוסף שלו מכובד ונראה שגם אוון בסדר. הוא אפילו זוכר אותי מהביקור הקודם שלו לפני עשור. כעת הוא שוב פה כי יש מכביה והוא חבר במשלחת של מאוריציוס שזה כבר מדליק. משלחת של 4 חברים והוא ככה מאחורי הקלעים. אם שכחתם אז בולי מאורציוס הראשונים זו אגדה  פילטלית בפני עצמה. מאוריציוס כחול אחד ואנחנו מסודרים. אני לא אשכח איך לא הבנתי כשאספנים רוסיים חיפשו אצלי מטבעות ממקום בשם מבריקי עד שלבסוף הבנתי שמבריקי זה מאוריציוס ברוסית. 

אז אחרי שדיברנו וראינו שטרות ואפילו עשינו עסק, שאלתי אותו למעשיו בשוטף. אוון גריפית אמר לי שהוא חובב חיות. עניתי לו שגם לי היה פעם כלב ואפילו כעת יש לנו  בשכונה 5 חתולים ואפילו אמיתיים. הוא צחק  וענה לי שיש לו גן חיות במאוריציוס וזה עם הנלווה לזה, מסעדה ועוד. אפילו פה בגן החיות התנכ"י בירושלים הוא הלך לבקר את צבי הענק שתרם להם. גן חיות נראה לי אחלה עסק ואפשר למכור שם אפילו מטבעות ובולים עם חיות. 
אוון גריפית מבקר במכביה וגם את הצבים הגדולים

בדרך לגן החיות עם דבורה ויחיאל והאחיות לבית הלפרן


ככה אני זוכר את גן החיות וליד הדודים שלנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה