יום רביעי, 31 ביולי 2013

כמה אפשר לעשות ביום מקיבוץ נדבות ?

July 27, 2013 at 9:36am
אתמול הבנתי בפעם  הראשונה ומיד ראשונה,  כמה כסף ניתן להרוויח מקיבוץ נדבות פעיל. תחשבו על מספר ובסוף נראה אם אתם קרובים. בכל מקרה את ההפרש נוכל לקזז בחידה הבאה.

אילנה שמש - שם בדוי ישבה אצלי ככה לשיחת רעים לא מחייבת.  המאהב שלה  בקשיים  לא ברורים אבל  זה לא משפיע לו על החשק. לפתע נכנס הבחור הכי יעיל  בעיסקי הקיבוץ , מושיט יד וכאילו אומר דחילק חברה תנו כבר משהו,  כי יש לי עוד הרבה עבודה היום. "חוץ מזה לקחו לי היום את האיפון ואני צריך לקנות חדש." אמרתי לכם שהבחור הזה מאד יעיל.
פעם גם הסבירו לי את ההבדל בין צדקה לנדבה. אפילו ארקדי גאיידמק נשא פעם נאום בנושא הזה. הספקתי לשכוח את ההבדלים אבל נדמה לי שבהרבה מקרים הנותן והמקבל נהנים ולא סובלים.

חלוקה לקבוצות
עולם מקבצי הנדבות מחולק כמו כל דבר לשלושה חלקים ממש לא שווים.
  1. אלה היושבים  על התחת ולא זזים  בכלל עד סיום המשמרת. בשנים האחרונות ראיתי מספר גירסאות של אלו כולל כריעה, השתחוות ועוד מוזרויות.
  2.  יש גם את  אלה הנעים ונדים במסלול מקורי , מתחדש ומענין. לדעתי אלו הם המקבצים הכי מענינים ועולמם מסקרן אותי. אם תרצו השד"רים לדורותיהם הם אחת הגירסאות בקבוצה. בא לי על אמת לנסות פעם לצורך החוויה הכללית וגם הכלכלית.  אני מבטיח לתרום הכסף. 
3. הקבוצה השלישית הם אלו המקבצים באמצעות הרשת, הטלפון , כרטיסי האשראי , העמותות והמלכ"רים למיניהם. שם יש כסף גדול והמשכורות נהדרות והתנאים הנלווים מדהימים. אנחנו חזקים בלשנורר כסף ובמיגוון שיטות. היום נספר רק על אלה העוברים ממקום למקום ואפילו מגיעים אלי לחנות.

יש לי כ 4 מקבצים מוכרים. אשה אחת ושני גברים. הרביעי  לא  מזוהה מינית ודתית.  לעיתים מגיעים עוד אבל הם בסיבוב אחר ובסרט שונה. המוסיקה לא משהו. בשביל זה יש  לי קופה קטנה ואפילו רק של כסף קטן ורצוי עד חצי שקל וגם עשיריות אגורות. אני נותן עד 1 שקל חדש לארוע ,כי זה מה שאני נותן. מי שלא מתאים לו שלא יקח. בלי טובות. בזמנו הייתה מקבצת אחת נחושה ומופרעת שהייתה זורקת כל דבר שהיה פחות משקל. יש גם מקרים חריגים אבל בהחלט נדירים. זו גם דרכי להיפטר ממטבעות של 10 אגורות שלדעתי הן הכי יפות וזה בשל הלוגו של המנורה. גם אני אימצתי לוגו זה , אבל זה לפעם אחרת.

ארוע חד פעמי
אז חזרנו לבחור הכי יעיל שאני מכיר בעיסקי השנור שתמיד  נכנס במרץ לחנות ופונה לכל הנוכחים ופשוט מסביר מה תפקידו בכוח. הוא בעל מספר מומים גופניים בולטים , אבל תמיד מלא שמחת חיים ואנרגיה. זה דבר גדול השמחת חיים שלו,  והלוואי וניתן היה לקנות דבר שכזה. המחיר ממש לא חשוב ואני לא מחפש מבצעים. אני תמיד מבסוט ממנו וזוכר שלפני כמה ימים ראיתי אותו בכלל בקצה אחר של העיר ובלילה ,  ככה ברחוב והוא ניגש אלי ומבקש את הרגיל. הכנסתי יד לכיס ומה שהיה לי זה רק 10 ש"ח שלמים חדשים ואפילו אמיתיים. אז אמרתי לו שזה הרבה ואולי יש לו עודף. הבחור שלנו שכנראה לא  זיהה אותי בכלל,  ככה מסתכל אלי וצוחק ומוסיף "בחייך מה יש לך?  זה חד פעמי הארוע הזה. 10 ש"ח לחד פעמי זה לא הרבה"... הייתי כל כך מבסוט מהסלוגן שלו שנפרדתי מהעשר שקל ממש בקלות.  אם עשר שקל עושה לכם קשה מבחינה לשונית אז תקראו את ספרו של פרופסור גלעד צוקרמן - ישראלית שפה יפה.
אז בפעם האחרונה שהבחור היה אצלי,  הרגשתי איתו די נוח ואפילו שאלתי אותו ככה ישירות כמה הוא עושה ביום. הבחור בלי להתבלבל הסתכל עלי וגם על אילנה שמש-שם בדוי  וישר אמר "ביום בין 500 לשש מאות ש"ח. תלוי ביום."  אילנה שמש-שם בדוי ס"ט מזה דורות , אבל  שולטת ביידיש עממית הייתה ככה די בשוק קל ומיד פלטה    "אויף מיר געזאגט״   שזה משהו כמו הלוואי עלי. כנראה שיש בזה משהו. ותודה לבלה בריקס קליין.

מה זה צלע?
קיבוץ נדבות ברוב המקרים הנו דבר נפשי. חלק מהמקבצים כנראה לא משתמשים בכסף כי אם פשוט אוגרים אותו ממש כמו אספנים. ההשוואה מענינת ומסקרנת מההיבט הפסיכולוגי . תמיד אני גם נזכר בפריט אספנות נדיר ומיוחד שאיני מכיר את סיפורו המלא וזה אותם מטבעות תורכיים עם אותה    countermark = טביעת הישבון של  צלע =צדקה לעניים.  נתקלתי בעבר בכמה  מטבעות בודדים  שכאלה. זה תמיד הגיע מאנשי הישוב הישן.  השווי כמה מאות דולארים.

קובי לידרמן
שני אסימוני "צל"ע" - צדקה לעניים שני מטבעות עות'מאניים, שנטבעה עליהם המלה "צלע" ]צדקה לעניים[. סוריה או ארץ ישראל, ]מִ פְ נֶ ה המאות ה-19-20[. קוטר: 25 מ"מ. קדם מכירות פומביות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה