יום רביעי, 31 ביולי 2013

מצרים בשבילי זה סאדאת וגם יוסי דרורי

ISLAMIC COINS. BURJI MAMLUK. al-Ashraf Barsbay, Gold Ashrafi

משהו קורה במצרים ואנחנו הישראלים לא בדיוק מעכלים את המתרחש. אנחנו והמצרים ברומן ארוך ומתמשך ונראה שיציאת מצרים זה רק חלק מהסיפור הכולל. 
בכל פעם שהענין המצרי עולה לסדר היום ובהקשרים שונים, קופצים לי לראש אנואר סאדאת וגם יוסי דרורי. מבחינתי האיש הזה מהווה בהרבה מובנים את הסיפור המצרי-ישראלי. משנרצח חשבנו שזה קורה רק אצל הערבים עד שהגיע הבן של הגננת המסורה מהרצליה. 

פרופסור יוסף דרורי

דרורי יקרא וירתק
יוסף דרורי הוא פרופסור חבר ללימודי ארץ ישראל וערבית באוניברסיטת בר-אילן. פעם הוא לימד בתל אביב וזכיתי להימנות על תלמידיו. שיעוריו היו מרתקים לטעמי, כמו גם נפלאות זיכרונו המיוחד. כשראה לראשונה את רשימת התלמידים  זכר את כולם לפעמים הבאות, כמו גם את מקום ישיבתם המדויק. ככה גם לגבי נוכחותם בשיעוריו. בהמשך התברר לי שיש לנו אפילו חברים ודברים משותפים מצבא הגנה לישראל. תמיד אנחנו הישראלים מגיעים לצבא. 
הטקסטים אותם קרא ולימד לגבי התקופה הממלוכית בארץ ישראל היו מיוחדים ומקוריים. ההתעכבות האיטית והמיוחדת על כל מילה ומשמעותה, המקומות והדמויות העידו על עומק ורוחב. ביברס וקאיתבאי התגלו כמנהיגים ולוחמים שונים. אפילו נשארה לי חוויה נומיסמטית ממלוכית מקורית. 

עין חרוד המקום שהממלוכים תוקעים את המונגולים
הדבר שהכי זכור לי משעוריו היה הקרב בעין ג'אלות שליד מעיין חרוד ממש פה אצלנו. בשנת 1260 הממלוכים המצריים עוצרים את המונגולים מלהתפשט מערבה. אז ד"ר יוסי דרורי מפנה את תשומת ליבנו לנאומו של סאדאת בביקורו בישראל. הנשיא המצרי טוען שהמצרים הם ראשונים בלהוביל ולהראות את הדרך לכולם ובמיוחד לאומה הערבית. ככה במלחמה ובקרב, וככה גם בשלום. ככה אז באותו קרב מכריע וחשוב בעין חרוד כשהמצרים לא נרתעים מלהילחם ועד לחתימת הסכמי השלום עם ישראל אחרי שעברנו את The October War. גם כיכר תחריר זה מיזם מצרי שאולי יתפוס בעוד מקומות. כיכר התזמורת בתחילת שדרות רוטשילד אצלנו זה כסף קטן. אם כבר הזכרנו כסף אז תדעו שבמצרים אין פג תוקף לכסף ושהם בעצמם מדפיסים את השטרות שלהם.
אני מסכים עם סאדאת. אם חשבתם שבגין הביא את השלום עם מצרים זו זכותכם המלאה. חוץ מזה מתברר שאסיסי זה לא שם של לפלף, ואיפה עוזי רימון המהפכן הישראלי?

בגין , קרטר וסאדאת וושינגטון צלם רשמי של הבית הלבן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה