יום שני, 11 בנובמבר 2013

שופטת בדימוס וה-20 דולר מזהב

יום ‏3 ספטמבר 2013‏ בשעה ‏04:58‏
מזג שיפוטי הוא משהו מאד מיוחד שלא אמור להיות תלוי במזג האויר. מעטים הם האנשים הראויים  והמסוגלים להיות שופטים.  "יש שופטים  בירושלים" אמר בגין הראשון ואני אוסיף שראיתי ושמעתי במו חושי  בתל אביב , ברחוב בן יהודה 18 א חנות מטבעות , שופטת בדימוס שרוטה באופן חמור אבל מי שהסמיך אותה שרוט ודפוק הרבה  יותר.

"אז למה אתה לי בית סוהר רושם?"
נדמה לי שהרשות השופטת בישראל נהנית מיחס טוב מצד האזרחים ובכלל. אני סומך על המערכת הזו הרבה יותר מדברים אחרים בארצנו הקטנטונת. הייתי  גם  מספר פעמים  בארועים משפטיים שונים  ודעתי הכללית אודות המערכת,  טובה. מסקנתי  בסופו של דבר היא שרצוי לא להגיע למקום הזה,  אלא אם  זה הכרח ונכפה עליך. ליזום  הגעה למשפט על המשתמע  מכך זה דבר לא הכרחי ולא חכם.  ברוב המקרים לא חייבים כי משפט וצדק לא תמיד חוברים. זה ממש לא העניין להיום ורצוי מאד לא להתברבר  בפוסט  הזה בבקשה.

הסיפור האמיתי הזה קרה בחנותי לפני מספר שנים  הגון,  אבל הוא צץ ועולה בראשי בהרבה מצבים. אין לי תובנה אחת ומיוחדת אבל טוב שיש שופטים בדימוס ואפילו בטרם עת.

"שלום אני שופטת בדימוס"
יום אחד בשעות הבוקר נכנסה לחנותי גברת  לא  צעירה  אבל  די נמרצת.  אני חלש  בגילאי נשים אבל  סברתי שהיא לא פנסיונרית  על פי  תחושתי בלבד. היא הייתה  די רזה וחטובה בלבוש צעיר ועדכני.  מכנסי ג'ינס  , נעלי התעמלות איכותיות, חולצת טריקו ממש לא זולה  ואפילו תיק גב כזה כמו שיש למטיילי החברה להגנת הטבע. היא ממש דמתה לשופטת דורנר בתיסרוקת  וברזון שלה אבל בטוח שזו לא הייתה השופטת דורנר. היא הציגה עצמה כשופטת בדימוס ולא בטוח שאמרה את שמה אבל ייתכן וכן. צמד המילים "שופטת בדימוס" זה סופר סופר בטוח וזה כבר  הימם אותי ועשה לי תחושה של נאשם. כנראה שגם התכווצתי במעט והפה התחיל להתייבש,  כי ככה זה אצלי גם אם אכחיש זאת בשבועה. איזה שופט מציג עצמו ככה בחנות מטבעות?  האם  יש שופטים מופרעים? הכרתי בעצמי לפחות שני ילדים של שופטות  אמת בישראל ויש סבירות גבוהה שהן היו בסדר ונהגו על פי כל כללי הפרוטוקול הנורמטיבי.  אמא של עמנואל סירוטה   וככה גם אמא של אורלי בן עתו. 

20 דולר מטבע מזהב  כמו במערב הפרוע 
השופטת בדימוס הוציאה מהתיק גב שלה מטבע 20 דולר אמריקאי מזהב. זה היה סאינט  גודאנס רגיל אבל זה היה מטבע מזויף בוודאות. אני חוזר שנית למען הפרוטקול  מטבע עשוי זהב אבל מזויף. אני בטוח בזיוף וזה לא סיפור מורכב לזהות זיופים פשוטים. יש גם זיופים טובים ואפילו מעולים. העולם מלא עם זיופים ובכל התחומים. כל עוד כדאי לזייף משהו זה יקרה. גם בדברים פשוטים יש זיופים. יש גם זיופים בתוצאות משפט אבל זה חריג מאד. פעם שכן שלנו מבן יהודה יצא מבית הסוהר באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים. בהמשך הוא חזר לשם וטוב שלא לבן יהודה כי שם אנו מנסים ליצור מצב של צדיקות שכונתית. לא תמיד אני שולט במיקלדת. סליחה. 

מטבע זהב 20 דולר הוא מטבע נפוץ , מבוקש וסחיר מאד ובכל העולם. יש ממנו שני טיפוסים עיקריים.  הראשון והקדום יותר של ראש ליברטי פונה לשמאל.  הטיפוס השני (בתמונה  המצורפת) של המעצב  והפסל הגאון Augustus Saint-Gaudens  שגם  נתן למטבע  את שמו  והוא נחשב למטבע היפה ביותר בעולם. אני נוטה לקבל ולהסכים עם התואר הזה. יש גם המון סיפורים אודותיו  עם שירותי ביון ומיליוני דולארים שעפים וזה שלי עם השופטת בדימוס הוא אחד מני המונים. אם תרצו להרחיב אודותיו אז בבקשה 



המטבע הכי יפה בעולם נשר כפול
 The 1924 double eagle, Saint Gaudens' design

כבודה המטבע שלך מזויף!
אמרתי לאותה שופטת בדימוס שהמטבע מזויף ולמרות הכל יש לו מחיר כי זהב שווה תמיד כסף. כאן בעצם התחיל הסרט שלנו והאמת אני די מאשים את עצמי כי תמיד הלקוח צודק וסוחר עם טיפה שכל וניסיון צריך לדעת שחיים ומוות ביד הלשון. השופטת בדימוס נכנסה למוד של חוסר שקט מתקדם המלווה בעצבים ומהרגע הראשון התנהגותה הייתה מתוחה וממש לא נינוחה. בטוח שפה זה היה בשל האופי שלה ולא בשל העדר מיזוג או סתם תחושה של מחנק בחנות ה 24 מטר רבוע שלי. מזג שיפוטי זה דבר מובנה ויתכן שיש פה אפילו ענין גנטי כמו בכל דבר בחיים.

היא ממש נכנסה לסוג של אטרף ונוצר מצב בו היא חוקרת אותי על עניין הזיוף ואיך אני יודע ובסוף הביאה טיעון כמעט מנצח. האמת שהייתי טיפה לחוץ אבל בטוח שעניתי לענין כי בטוח שהמטבע היה מזויף ואפילו זיוף פשוט ובכל זאת הסיטואציה הייתה לא נעימה. אם אתה לא מסתיר משהו אז אין סיבה שתעשה במכנסיים משופטת בדימוס. חוץ מזה אני לא חייב לה כלום  ומבחינתי שתהפך למלאכית עם כנפים ושתעוף כבר.  ואז היא הביאה אותה ככה בקטנה אבל מבחינה משפטית זה היה מפתיע אבל לא מוחץ.

"הייתי פה  פעם ולא אמרת שזה מזויף"
השופטת בדימוס אומרת לי ככה  "לפני כמה חודשים הייתי פה והראתי לך את המטבע הזה ולא אמרת שום דבר כזה על זיוף או אפילו משהו דומה. אז רק רציתי לברר מה זה שווה וכעת אני מתכוונת למכור את זה אבל אם זה ככה אז כבר אני לא מאמינה לכלום. חוץ מזה איך אתה יודע שזה בכלל זיוף?" 

אומרים שחכמים לא נכנסים למצבים שפיקחים נחלצים מהם. סוחרי מטבעות כנראה לא שייכים לקבוצה החכמה ועובדה שאני כבר בתוך הסרט הזה ואין לי שום הנחיות בסיסיות כיצד נחלצים מזה. אני גם חושב שהשופטת בדימוס אמרה את האמת ואכן הייתה אצלי  בעבר למשהו זריז  ועניני  אבל אז זה כנראה לא הותיר  שום צלקות למזכרת ולכן זרח מפרחוני הביקור הקודם.

אחי הבכור שלמה נתניה  יושב בשקט
עוד פרט חשוב ששכחתי לציינו  הוא שכל הזמן הזה מהרגע שהשופטת בדימוס נכנסה לחנות היה אחי הבכור שלמה  נתניה בחנות. שלמה היה בחנות אבל לא היה מעורה כלל בענין למרות שיש מצב שישב ככה וקלט הכל אבל ממש לא בטוח כי תיכף גם תבינו למה. חוץ מזה שלמה נתניה הוא אחי במובן האחוי ולא הביולגי. זה שהוא אימץ את אבא שלנו כאביו הפך אותי לאחיו ואותו לאחי הבכור שלמה נתניה.

בקיצור המצב הוא שהשופטת בדימוס  טוענת שבעבר הייתה בחנות וביררה וכעת כשבאה למכור אני מספר לה שהמטבע שלה לא אמיתי.  הסיטואציה לא פשוטה ויש בחיים  הרבה מצבים כאלה ובטוח שיש תירגולות כיצד להיחלץ מזה. לעיתים רימון עשן או חזיז עושים את המלאכה נהדר אבל חברים מה קורה לכם אנחנו לא במלחמה ויש גם דרכים להרגעה נינוחה. האמת  שלא ידעתי מה לעשות והכי טוב היה מבחינתי שהכל יגמר. ואז גם  הגיע הקטע הבא.

איפה המטבע?
השופטת בדימוס  מחפשת את המטבע שלה לפני שהיא יוצאת לדרכה או לפני שהיא ממשיכה לאכול לי את הראש אבל משום מה אין מטבע. אני רואה אותה ככה עוד יותר לא רגועה  מחפשת בתוך התיק ובתוך המכנסיים ובתוך הארנק ובכלל היא מסתובבת סביב עצמה  כמו גוק מסומם שאיבד את המסלול והיא כבר ממלמלת לעצמה כמה הברות לא ברורות ואני כולי כבר מיובש בתוך הגרון והראש מסתובב. הצילו איפה אלוהים כשצריך אותו ואיפה הוא הסתתר בשואה איפה?  אני ככה מנסה להיות רגוע אבל מבין שיכול להיות שאנחנו כעת בתוך סיטואציה בעיתית. שלמה נתניה מתחיל גם לחוש שמשהו קורה.

מי פילח לשופטת את המטבע מזהב? 
אז כשאנו בתוך הסיטואציה שהשופטת בדימוס מחפשת את המטבע , אני עם פה יבש ושלמה ככה יושב בשקט אני מבין לפי מבטי העיניים שהשופטת חושבת שהמטבע שלה נסחב ממנה. היא לא אמרה מילה אבל ככה חשתי. אני הייתי בטוח לפי מבטי העיניים שהיא בטוחה שמישהו פילח לה את המטבע וזה כנראה לא פחות מאחי שלמה. הרגשתי מבוכה ותחושה מגעילה. אמרתי לה ככה בקול מקוטע שתחפש בנינוחות את המטבע כי כנראה שהוא בתיק ואכן חלפו כמה דקות ואין מטבע. הסרט שלנו מתקדם. פעם למדתי ששופט יכול לעצור אדם במידת הצורך. חיים אילת השופט הסביר לנו בסידרת הרצאות לקהל הרחב את נושא החוק והמשפט על רגל אחת.  אני לא זוכר דבר מסמכויות שופט בדימוס. 

העיקר שזה נגמר 
בסוף השופטת בדימוס עם כל החשדות ומבטי העיניים הברורים מאד מבחינתי מצאה את האבדה. כולנו נשמנו מחדש לרווחה. אחי שלמה לדעתי לא הבין מה קורה  ואולי טוב שכך. אם אין שכל אין דאגות. הסרט מגיע לסופו. אני מת שהאשה הזו תעזוב אותי לנפשי. אין כמו החופש ואכן היא עזבה בסוף ואז חשתי הקלה וחופש והגעתי למסקנה הברורה "ישועת השם כהרף עין"  ויש אלוהים והוא אפילו אוהב את היהודים הכי בעולם וזהו מספיק. העיקר שזה נגמר. ככה חשבתי לי עד ש..

בוקי נאה  דורש וגם מקיים 
כעבור מספר ימים אני מקשיב לרדיו. הרבה פעמיים אני מקשיב למכשיר הזה תוך עשיית דברים נוספים כי חנוק מטבעות זה לא הדבר הכי עמוס וחכם בעולם ואפילו בתל אביב. אז אני שומע את בוקי נאה הפרשן והכתב לעניני פלילים מספר על אחת מופרעת נאה וחטובה עם נעלי התעמלות איכותיות ותיק גב , הנוהגת לשגע אנשים שונים בכל מיני דברים שונים ומשונים ותמיד היא מציגה עצמה .... צדקתם שופטת בדימוס.  

תגובה 1: