יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

ירום הגאון והמדליות המיוחדות

ירום הגאון הוא באמת אחד בשם ירום ואת התוספת גאון הוא העניק לעצמו. כמו כן יש לו עוד תארים מכובדים אחרים. כל התארים של ירום הינם תארי אמת. מי יודע בכמה ניתן לרכוש תואר מסודר באוקראינה? וכמה ברומניה? שמעתי שבאלפיים דולר זה אפילו עם כל התוספות. אני לא מאמין. איך יודעים שמישהו באמת גאון? כמה גאוני אמת הכרתם? נדמה לי שצ'רלי אמר שירון ביקש ממנו לקרוא לו ככה ואולי אפילו סתם "הגאון". מי גאון של אמא? 
מי גאון של אמא? 
מי נתן לגאון מוילנה את התואר הזה? אצלנו במשפחה אין לצערי גאונים, חוץ מאלי גורן הקרוי על שם הסבא רבא שלי אליעזר ברקוביץ. 
מה דעתכם על משפחת גאון הירושלמית שעברה למרכז? העבר הירושלמי תמיד ברקע למרות ששם לא נותר כנראה איש למשמרת על החומות. לדעתי אין להם שום קשר למשפחה של רן גאון מהכדורעף, שלמד איתי בתיכון עירוני ה', אבל יש מצב שאני טועה.
אם חשבתם שירון הגאון הוא דמות פיקטיבית, אז תדעו שלא ולא. ירום הגאון חי וקיים ואפילו בתל אביב למרות שלא ראיתיו מזה זמן רב והאמת שאני בכלל לא מתגעגע. יש לי תחושה שגם הוא לא ממש מגעגע אלי. יש מצב שלא ראיתיו למעלה מעשור. אולי פחות ואולי יותר.

בתי השוקולד הצמודים לכיכר התזמורת ולהיכל התרבות והבימה. ומה זה המשולש הצהוב הזה שם בצד?

לגדול עם כפית של זהב וגם בבתי השוקולד
ירום הגאון גדל עם כפית של זהב. בעצם יותר מזה ואולי זהב עם יהלומים, כי נראה לי שאני גדלתי עם כפית של זהב. לכאורה להורים של ירון יש המון כסף ובעצם המון נדל"ן ואפילו בתל אביב. יש מצב שיש להם אפילו עוד נדל"ן ולא רק בתל אביב. לכאורה מישהו אמר לי שיש להם המון דירות ואולי אפילו הרבה בנינים ולא רק פה בתל אביב. אני לא בדקתי ולא חייבים להאמין ואפילו לא הייתי בדירה שלו בבתי השוקולד שליד הבימה ובצמוד להוברמן וטוסקניני. אם המושג "בתי השוקולד" לא נהיר לכם אז תזכרו שאבא פרומצ'נקו גר שם וזהו ידע אישי שאני לא גובה עליו היום כסף ועוד כאלה אח"מים והנה ערך מתל אביב 100 של דני רכט המסביר היטב את הנושא 
למרות כל אלה ועוד, טען בפני ירום הגאון שהחלום הנדל"ני שלו הוא לקנות את כל הבניין של בן יהודה 18א'. כן זה הבניין של החנות שלנו. ככה גם יוכל לגבות מאיתנו שכר דירה ובזרוע נטויה. לכאורה אם זה היה תלוי בו, אזי גם היה נהנה לראות אותנו נאנקים תחת עולו אבל תמיד ניתן יהיה לשלם לו במדליות. חלומות לחוד ומציאות עכשווית שונה לגמרי. מה בדיוק נגמר עם כבשת הרש? ירום הגאון מסוגל לצטט הכל הכל ואפילו בעל פה. ירום הגאון נשמה טהורה וזכה ואני בטוח שאחותו בלונדון יודעת זאת. אגב גם מעולם לא נסעתי איתו ברכב שלו, שעשה אחרי 10 שנים פחות מחמשת אלפים קילומטר.


בן טולילה וחידות של עגלונים
אם אתם עדיין סבורים שהמצאתי דמות לפוסט הזוי ולא מציאותי, אתם יכולים לשאול את ארז בן טולילה שאפילו למד עם ירום הגאון וככה למדתי משהו על כאלה שהחלו כשדרנים ברדיו והפכו לטאלנטים מובילים. יש עוד כאלה במרחב שלנו. יש מצב שירום הגאון הרבה יותר עשיר מארז טל הבדרן, אבל אני ממש לא סגור על זה כי מזומן ונדל"ן זה דברים מאד משתנים. האם ארז טל אוסף משהו? לא התכוונתי לדולרים ירוקים בשוויץ! מתי ארז טל ואברי גלעד החליפו כמה משפטים בקטנה? 
ירום הגאון אמר לי שהוא מעולם לא עבד אצל מישהו, למרות שהוא רואה חשבון מוסמך ואולי אפילו עוד משהו בכלכלה וחשבונאות ואולי עוד משהו מאוניברסיטת תל אביב האורגינאלית. למה שהוא ילך לעבוד אם יש לו הכנסות של מיליונים? אמא של סימה שאלתיאל נוהגת להגיד שעבודה זה בשביל חמורים. ירום הגאון ממש לא חמור, ופעם אפילו חד לי חידה על חמורים ,עגלונים ופרדות ואני לא ידעתי לענות. אז מה? האם אתם יודעים איך קוראים לצאצא של הפרדה? כן זו בעיה ואולי ככה תפנימו מה שכל עגלון מצוי יודע לגבי פרד ופרדה ועניני עקרות מהויקיפדיה 

ירום מה?
ירום הגאון תמיד הסתיר את שם משפחתו ממני כמו גם מאחרים ואני בכלל לא רציתי לדעת מיהו באמת, ובכל זאת תמיד הגאון רצה להגיד ששם משפחתו הוא כזה שלא נוכל באמת לדעת. תמיד רמז לשם משפחה עם אחת האותיות שאחרי ח ומבחינתי זה גם יכול להיות עם גימל ואפילו עין ואם תרצו אז גם זין זה נפלא. תל אביב עיר קטנה ואנשים בה מעט ובסופו של דבר אין כמעט סודות אמיתיים וזה ממש ברור כשמש כי בתיכון עירוני א' אין מיליון תלמידים ותמונת מחזור אחת והכל פתור ומי שיודע שישאיר את ירון הגאון באלמוניותו. כן וגם הטלפון שלו היה חסוי ואפילו מסוג הטלפונים שאינם מצויים במדריך הטלפונים מנייר ובכלל. ואל תשכחו שגם זה עולה כסף בנפרד ואולי עוד סוג של שושו כהמשך לדרכו המפוארת בצבא הגנה לישראל ובחיל המודיעין המפואר תחת מחלקת בטחון שדה הסודית מאד ובהחלט. מה הסיווג הכי גבוה שיש היום? האם לירום הגאון יש פייסבוק? סיכוי לא ממש גבוה, אבל אין לי מושג. 

כרמלי האספן וירום הגאון והבדרן והחזק 
לרוב האספנים יש "חלום" שיום אחד הם יציגו את האוסף שלהם במסגרת כלשהי, ואולי אפילו יפתחו חנות לנושא ויפצחו בקרירה חדשה. אולי זה משהו מהילדות בו ילדים פותחים שולחן ומוכרים כל מיני דברים על תקן זבנים עם קונים. לא זוכר שמעולם שיחקתי בזה. יש שיעדיפו את הרופא והאחות ולעיתים זה אחות וחולה ואולי אפילו שלישיה עם שוטרת וביריות. שמעתי שיש משהו גם עם כבאי ואת נושא השרברב נדמה לי שאני ממציא ברגע זה למרות שהוא כנראה הכי אמיתי ומהחיים.
פעם כרמלי וירום דיברו ככה חצי בצחוק ואפילו שליש באמת על עסק משותף ביניהם, ואפילו מקום שבו ימכרו מטבעות ומדליות ואולי גם שטרות, בולים , מסמכים, קטלוגים ודברי אספנות מגוונים. זה היה נשמע ממש בסדר, כי הגאון יכול היה להביא לשותפות נכס עם דלת לרחוב ההומה ואולי גם משהו נוסף. כרמלי די שמח והתרגש וכששאל את הגאון את השאלה הכי בנאלית והיא "ומה נמכור שם בחנות החדשה?" ענה לו הגאון בקצרה ממצה ואמיתית "מה זאת אומרת? ברור שנמכור את האוסף שלך..."  

ירום הגאון תמיד הגיע אלי ואני לא אליו ואם היה חוסך ממני את התענוג הזה, אזי יש מצב שלא היינו מגיעים לזה שינסה בכל דרך להוכיח שהוא גאון וכל האחרים כולל אותי סתם אנשים רגילים. פוליטית היינו בשני קצוות אם אני בכלל זוכר את משנתו המדינית שכנראה חיבבה את אנשי הימין כמדומני אבל שוב אני לא מתחייב. לכאורה ראה בשולה ויוסי אנשים ממש לא ציונים כמוהו. פעם אחר פעם הגיע לעימותים עם אורחים נוספים בחנוק, והכל בשל רצונו להראות שהוא גאון והאחרים הרבה פחות. ציטוטים שלמים מהתנ"ך היו לחם חוקו. ככה לגבי עוד הרבה דברים. מישהו אמר לי שבפסיכולוגיה יש לזה שם ותת סעיפים.  בכל פעם שנגענו במדליה נהג לעשות בוחן פתע עם שאלות מפה ועד אינסוף לגבי כמויות ההנפקה, כמו גם שינויים בדופן ועוד מבחנים הזויים שמעולם לא הצלחתי בהם, כי מעולם גם לא רציתי להתמודד.
ירום הגאון הוא גם בעל חגורה כלשהי בקרב מגע כלשהו והיה בזה רמז שהוא לא לפלף למרות שהוא ממש נראה כזה עם משקפיים ושיער בלוריתי. תמיד רצה לעשות הורדות ידיים וגם להראות שהוא כוח אמיתי בשתיית בירה ואלכוהול. בקיצור הוא חזק גם ברוח וגם בכוח ואפילו בכיס. את נושא הזיונים נשאיר כי לא חושב שנגענו בזה אי פעם אבל יש לי מקורות משלי ואני נמנע מלחשוף אותם אפילו כשהם בעולם האמת. 
ירום הגאון אהב בנות ותמיד רצה להראות שהוא לא נקשר כמו כאלה שהתחתנו צעירים בגיל 25 וחצי, ועובדים בחנות מטבעות בבן יהודה 18א'. ירום הגאון נהג לבלות ולעשות חיים בפאבים ובמקומות בילוי כשתמיד היו איתו נספחים ונלווים. צ'רלי הכיר ככה הרבה מקומות וככה גם נפרד מהמון כסף שלא היה לו, אבל באמצעות החברים והחיים הדברים הסתדרו אבל לא תמיד.

האוסף של ירום הגאון והקולקציה שלי
את האוסף של ירום הגאון מעולם לא ראיתי ואני בכלל לא בטוח שיש לו דבר כזה שאני מכנה אוסף. מעולם לא הציע לי לראותו כי אולי ידע שלא ניתן לרגש אותי בתחום הזה או מפני שידע שלי עצמי אין אוסף בכלל. מינה טוענת שהאספנים וכל הטיפוסים המגיעים לחנוק הם בעצם הקולקציה שלי. לעיתים היא מעירה ככה עם עקיצה בקטנה "מי עכשיו הצטרף לקולקציה?" יש גם גירסאות נוספות. מעניין אם אם מינה עצמה מהווה חלק מהקולקציה או סתם אחת שמתבוננת מבחוץ.
אני משוכנע שיש לירום הגאון כמה פריטים מיוחדים ביותר, אבל לא בטוח שזה אוסף במובן הטהור של המילה. כל אחד אוסף מה שבא לו, אבל לא תמיד זה אוסף עם רעיון, התחלה, אמצע ואולי גם סוף. יש מצב שלירום הגאון היו דברים מיוחדים, כי זה מה שהיה באותה נקודת זמן. את סיפור המטבע הגרמני של 10 מרקים מזהב אותם קנה מצ'רלי נשאיר לפעם אחרת. המטבע הזה היה שלי בתחילתו, ואם רוצים ללמד בבית ספר סיפור בו לומדים על טיפשותם של סוחרי מטבעות, אזי יש פה דוגמא נהדרת ואני הכוכב הראשי והכי טמבלול. דמי הלימוד והסיפור שנשאר, הם אולי הדבר הטוב שיש בכל הפסד כספי או בעצם אובדן רווח.

30 שנה לתזמורת הפילהרמונית 1966 ברוניסלב הוברמן ארטורו טוסקניני 1966
עיצוב אחים שמיר חריטה ידנית לצבי הפטל בהוקרה זהב 59 מ"מ


מדליות נדירות שיש רק לירום הגאון
ירום הגאון תמיד אסף פריטים שאספנים אחרים לא יכלו להשיג כמו מדליות נדירות שנעשו במספר מאד קטן והוענקו לאותם VIP בנסיבות שונות. לעיתים זה אולי רק פריט אחד ושכל האחרים יתפוצצו. המדליה הפרטית של 30 שנה לתזמורת הפילהרמונית שנת 1966 בעיצוב האחים שמיר היא דוגמא נהדרת לפריט שהיה יכול מאד לעניין את הגאון, כי לא בטוח שיש ממנו שני פריטים. צבי הפטל ז"ל היה המנהל והכנר הראשי בעשוריה הראשונים של הפילהרמונית והמשפחה מחזיקה במדליה המיוחדת הזו העשויה זהב יחד עם שתי אחיותיה מכסף וארד. יש עוד דוגמאות לפריטים העשויים להיות באותו אוסף וירטואלי של ירום הגאון. המדליה של הקרן הקיימת היא נדירה אך ורק בשל גודלה ובמתכת הכסף.  פריטים רגילים ומקובלים נהג בסופו של יום לגלגל חזרה לשוק כי נגמר לו העניין בהם. ככה גם נהג לעשות עם דברים נוספים כמו קטלוגים, חולצות ועוד פריטים שנשאו את ראשי התיבות של שמו ובלי התואר "הגאון".


למה נזכרתי ולמה בכלל?
הזרז לפוסט ההזוי הזה היא מדליה נדירה ובודדה ואפילו מזהב שנעשתה על ידי החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בע"מ. המדליה הזו הוענקה לחתן חידון התנ"ך. כאן מתחיל הבילבול בגירסאות ובבדיקת האמת הפשוטה. נדמה לי שירום הגאון אמר לי שעמוס חכם מחובר לדבר הזה ואפילו עם המשך העשוי להוות דרמה לסרט עצוב. כן הוא גם רצה לקנות את הדבר הזה ואולי חשב שאוכל לסייע לו. בסופו של יום הסיפור כנראה אחר ואולי כל התבשיל נולד בראשי אבל היו לו שותפים כמאמר המשפט של גרבלסקי Too many cooks spoil the cake. המדליה היחידאית הזו שהוטבעה עבור חידון התנ"ך הבינלאומי השני תשכ"ב 1962 עשויה זהב במשקל 140 גרם בקוטר 59 מ"מ והוענקה לחתן התנ"ך בחידון. קראו לו יחיא אלשיך ז"ל ויש מצב שדמותו היוותה השראה לחבורת לול ולחידון התנ"ך. 
בשנים האחרונות ירון הגאון לא נמצא בחבורה של כאלה האוספים ומסתובבים בכל מיני מקומות. מה קרה לירום הגאון? אומרים שמישהי תפסה אותו חזק וזהו זה, ומעכשיו ירום הגאון ממש לא פרפר ויש מישהי צמודה צמודה ואפילו גאון אחד קטן יותר. 
אם מישהו סבור שהפוסט הזה הוא אנטי ירום הגאון, אז אני מתנצל מעומק הלב. כל מטרתו להראות שיש כל מיני אספנים ולכל אחד יש סיפור.

העץ והכיכר בלילה ואפילו המשולש הצהוב ובתי השוקולד ברקע

הקרן הקימת לישראל מגישה מדליה זו שי למר אריה ל. פינקוס 59 מ"מ כסף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה