יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

הים הגדול


האחיות שלי ואני עם הסוס והכרכרה בים הגדול והשנה 1960 בערך

הים נשאר אותו ים?
פעם מאד אהבתי את הים הגדול של תל אביב. גם את זה של יפו ואפילו את זה של הרצליה. את הים של בת ים אני לא זוכר שניסיתי ואין לי תרוץ טוב, אבל מסתבר שלכל דבר יש סיבה מימי בראשית. בראש העין אין לנו ים משלנו, וככה למדתי להכיר בריכה אחת או שתיים של קיבוצים עם זבובים, וזה לא אותו דבר, למרות שאין שם בכלל זפת ולא נדבק חול לטוסיק.
המון זמן כבר לא הלכתי לים בכלל והאמת שאני בוש ונכלם, כי ים זה בריא ואומרים לי שאפשר לתפוס שם דברים טובים. מי מכיר את הסרט של חוני נערי החוף
מי עשה סקס במים מלוחים של הים התיכון? אומרים שבמים מתוקים זה יותר עדיף. מצטער שאין לי עמדה.

הים הגדול וללכת לאיבוד בחוף בת ים
את הים של תל אביב התחלתי להכיר בשנות השישים. יש לנו תמונה מטמטמת משנת 1960 לערך, עם שתי אחיותי דבורה ואראלה והיא נהדרת. לא זוכר את היום והמקום ואפילו של מי היה הסוס המיוחד הזה ואני יודע שלעוד רבים יש תמונות כאלה עם סוסים אחרים ואפילו צלמים אחרים. אגב סוס יודע לשחות.
יש מצב שהתמונה הזו צולמה בחוף של בת ים כי זה החוף שהאחיות שלי זוכרות מילדותן. המשאית עם הברזנט הייתה אוספת בתשלום סמלי ובמזומן את אנשי השכונה מיד אליהו ברמת הטייסים ונוסעים לחוף בת ים. האחיות שלי זוכרות איך דודה לאה אברמוביץ הקוזינה שלנו הייתה לוקחת אותנו לים כי אהבה את הים ואמא שלנו מאד סמכה עליה וגם כי היא פחות אהבה ים ואחרי שהכינה סל עם אוכל טוב היו אחיותי יוצאות למסע הפלאים ותמיד זה היה בחוף של בת ים ופעם אפילו הלכתי לאיבוד ואולי אפילו יחד עם אחותי הבלונדה ודבורה הבכורה והכהה נכנסה ללחץ והתחיל מסע החרדות שנמשך עד עצם היום הזה ובסוף מצאו אותנו והכל נפלא ואולי זו הסיבה שיש לי משהו אימננטי כנגד החוף של בת ים.  
הייתה לי תחושה שהתמונה צולמה דווקא ביפו וזה סתם תחושה המבוססת על לא כלום ושווה לבדוק עם יודעי תמונות ובכלל. אגב בתיה כרמיאל מכינה חומר לתערוכה על הים של תל אביב יפו או בעצם הים של יפו תל אביב ומציליו. אומרים לי שהמצילים הראשונים היו ערבים ותמיד אני מופתע מזה שערבים היו ראשונים ואיך כל העסק הזה השתנה ללא הכר. תמיד אני נזכר שאברהם אבינו היה קודם משהו אחר ומעניין אם אברהם ההוא מהתורה ידע לשחות. תזכרו שעל פי ההלכה חייב האב ללמד את בנו לשחות ואני תמיד מתבלבל עם המשפט של אחד דביל מצפון תל אביב שאומר לי שהוא כעת לומד ומלמד לסחוט חזה.

מציצים בחוף שרתון הישן


חוף שרתון מפעם עם המלון הישן והבית של אלפרד 
הים שלנו שאני זוכר היה שרתון או אם תרצו חוף שרתון הישן למרות שאז לא היה בכלל שרתון חדש. בהמשך יקראו לו חוף מציצים ואני בטוח שזה בגלל הסרט של ולא בגלל שמישהו הציץ למישהי. הצריף של אביגדור עם הדשא של איינשטיין וגבריאלוב היה בצד השני והיום זה כנראה חניון או קרוב לזה. הצריף של יחיה על קו המים והבית של אלפרד עוד שם אבל בלי המשפחה של אלפרד. היינו הולכים לחוף הים ברגל וזה אמור לקחת אולי 10 דקות ואם מישהו מדד אחרת אז בסדר. המסלול היה דרך שדרות נורדאו ובסוף היה מלון שרתון שאבא של דיצה עבד שם וככה ידענו להגיע לים הגדול. לעיתים היינו הולכים דרך הבתים של מעונות עובדים כשהגענו לרחוב בן יהודה, אבל בשלב מסוים שמו שם שער עם מנעול ומפתח, וככה מנעו מאיתנו חיסכון של אולי רבע דקה שלמה בדרך לים הגדול. תמיד הייתה שם ירידה ממש תלולה לחוף הים כשהבית של אלפרד ומשפחתו ממש על הכורכר והקצה. מצד שמאל עמד גן העצמאות עם האנדרטה לטייסים ובסביבתו המערה החשמלית והסודית של ירון ותמר עם החבורה הלפלפית של חסמבה.

 Royal Life Saving Society Established 1891 צילם ועיבד אליעזר מורב

המציל החרמן מאוסישקין
בחוף שרתון היה מציל והייתה גם סוכה ולמטה חסקה קבועה בהיכון והמציל שלנו היה בסדר ואני זוכר אותו כי היה גם חרמן וגם גר באוסישקין וגם היה לו שיער מתולתל וגם בגד ים ספידו שיש גברים שאוהבים שזה מבליט להם ומבחינתי זו תעלומה. כן אני יודע שקראו למציל הזה כמו לאח של שמעון פרס למרות שבסרט מציצים כתוב גיורא והוא אהב נשים ואפילו התחתן עם אחת שהייתה מסתובבת שם הרבה כמו דוגמנית אנורקטית ואפילו אמא שלה הייתה מסתובבת שם קודם.
היה גם אחד שהיה מציל בשם דוד מלמד, שהיה דוד של רועי וקובי מלמד ואורי זהר קרא לו דווידקה והיה לו בית קטן ברחוב הירקון שעוד עומד עם מגרש חניה של מניאקים ושלט מתהפך גם 25 וגם 50 ש"ח בשעות מצוקה. מלמד היה גבוה וגם חרמן לא קטן עם הרבה סיפורי בנות ומלמד הזה היה מציל בחוף אחר ולא בשרתון.

"הים אותו ים והערבים אותם ערבים"
יש אנשים שהמילה ים עושה להם משהו. יש כאלה שיבחרו ללכת לשם בשביל לנוח או אולי בשביל לתפוס חתיך או חתיכה ואולי סתם זיון לא מחייב. ים זה משהו אינסופי המוכיח לכולנו שאנחנו בעצם הדבר הכי קטן בעולם כמעט כמו דגים רק שיכולים לחיות על היבשה.
היה לישראל ראש ממשלה שאני מחבר אותו לשני דברים ושניהם קשורים לים. הראשון והטוב זה שאותו יצחק שמיר נהג לצעוד לאורך הטיילת כשמאבטח צמוד אליו והוא עשה זאת לא מעט ואני זוכר אותו בימי שישי על הטיילת של ציץ'. הדבר השני זה הציטוט הדי מטופש מלמעלה שקשה לי מאד להתמודד איתו. מי אמר שערבים לא יודעים לשחות?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה