יום חמישי, 13 ביולי 2017

שנית מצדה לא תיפול או איך נרדמתי עם מינה וקמתי עם שרה וביבי


אני יודע שחלקכם מסופק לגבי הכותרת אבל יש לי הוכחות חותכות לגבי אמיתות הכותרת וברור שמצדה לא תיפול שנית. נונק ויוספה יאשרו זאת וברור שגם מינה המיוחדת במינה.
פעם נסענו לטיול משפחתי ואפילו עם נונק ומשפחתו. זה היה לאזור ים המלח הנמוך בעולם, למרות שתמיד אני מעדיף את הצפון וככה דרך אגב ניתן לאבחן צפונבונים מלידה. אם אתם חייבים לדעת מתי זה קרה, אז ניתן להעריך זאת ואולי אפילו יותר מבערך. נדמה לי שבנימין נתניהו לא היה ראש ממשלה ויש מצב שהיה בכלל מחוץ לפוליטיקה (אבל עם אבטחה צמודה ומוקפדת) ואל תכניסו לי שום מקלות ושיירות בבקשה ,כי אנחנו כרגע במצדה ואפילו במופע האור קולי אחרי שהשמש שקעה ויש ערב ולילה עם כוכבים ואנחנו כבר במקום בו מתרחש הארוע. בהמשך נחזור למופע ההוא בתקווה שלא תירדמו.
אם לא הייתם במופע הזה אז כדאי לכם למרות שרוב הנוכחים בדבר הזה הם תיירים ואולי אני סתם שוב לא מדייק כהרגלי בקודש וכדאי שכולנו נפנים שתיירות זה דבר אדיר ומכניס אבל בלי שלום עכשיו ובעוד יומיים נמשיך להתחרבש גם בנושא זה.
יש כמה עובדות היסטוריות שישראל דואגת לספר חזור והסבר לכל העולם. מצדה הוא אחד מהם למרות שאיש לא סגור על הדבר הזה כמו עוד המון דברים, כי מיתוסים חייבים להיות כאלה שתמיד יקום הספקן ויניח את סימן השאלה ואחריו אולי גם סימן קריאה. מי יודע מתי החלו לאמץ את מצדה כסמל למאבק גבורה משולב פוליטיקה? מה לגבי בר כוכבא? מה לגבי ביתר ולא ירושלים? נדמה לי שפרופסור יעקב שביט יכול לעזור והקורס שלו באמצע שנות השמונים על סמלים ואידיאולוגיה של הימין היה מפתיע. שביט היה גם בהחלט שחקן לא רע (לפחות בעיניים שלי) ואז התאים עצמו באותם שיעורים לאיש ימין המצליח לעורר שיח פוליטי כאילו עכשווי עם רקע היסטורי. היום מעניין אותי מה אומר שביט של זהר על הקוד האתי של כשר אסא. אגב הכשר שהיה קשור מבחינתי למצדה הוא פרופסור אריה כשר המנוח שעלה על ההר וחש בליבו וזה היה מבחינתי ארוע בו עוד כמה לבבות נעצרו. 

מצדה - מדליה ממלכתית, תשכ"ה 1965 
עיצוב פני המדליה – נתן קרפ. גב המדליה – האחים שמיר.
צילם ועיבד אליעזר מורב


המדליה הממלכתית של מצדה ממש מוצלחת לטעמי והיא מצליחה להימכר נהדר ובהרבה גירסאות. יש מצב שהמדליה של מצדה מתחרה בשטר הישראלי של אלברט איינשטיין ובמחשבה נוספת תשכחו מהמשפט האחרון כי איינשטיין לוקח בהליכה. מסקנה מסכנה ששכל עדיף על הליכה עד הקצה וראש בקיר.
מצדה כמדליה ממלכתית בהחלט להיט שהונפק בעשרות אלפי עותקים ויש מנחושת, ניקל, כסף ואפילו זהב לחמדנים. חפירות מצדה של יגאל ידין והמוני המשתתפים והמתנדבים מהווים אבן דרך בארכיאולוגיה הישראלית ובהרבה רבדים ואם נתחיל אז גם לא נגיע למופע המרכזי שלנו.
פעם הגיע אלי לחנוק, איש מבוגר מאד וקנה כמה עותקים מברונזה. זה לא היה מאד מוזר ולא חפרתי לו, אבל משחזר שוב וקנה עוד פעם מספר מדליות החלטתי לבדוק למה. האיש שהיה מעל גיל 90, זקוף ורהוט ואפילו עם כובע תואם. הוא הסביר לי שהוא היה מפורצי הדרך למצדה ושימש כמנהל בכיר במקום וזו מזכרת שהוא נותן לבני משפחתו הצעירים למען יזכרו אותו ופועלו וגם את מצדה ששנית לא תיפול. שכחתי את שמו לצערי, אבל מראהו ניבט אלי ברגע זה ובעזרת השם והרשת אולי נעלה על עקבותיו.
חברה פרטית בשם ישנומט גם הנפיקה מדליה למצדה בעיצובו של יעקב צים הנהדר ולא פאול וינצ'ה שעיצב לה הרבה דברים ובהנפקה המיוחדת שלהם יש אפילו גירסה מפלטינה. סיפורה של חברת ישנומט מיוחד ומעניין ולצערי אני לא ממש מעורה בפרטים, אבל גם פה הייתה התאבדות בהיבט המסחרי. יש עוד מדליות פרטיות בנושא מצדה אבל נניח לזה ובהיבט הנומיסמטי נזכיר שיש גם מטבע זכרון ממש מעכשיו ואפילו מזהב וכסף ודי עם מטבעות ומדליות כי זה ממש משעמם והסיפור עם שרה וביבי אפילו לא החל.

מדליה פרטית בהנפקת חברת ישנומט מצדה שקל ישראל שנה ה
עיצוב יעקב צים. צילם ועיבד אליעזר מורב

אז מה שקרה אז במצדה כשהיינו במופע האור קולי שהגענו למקום והתיישבנו והיו עוד צופים והיה חם אבל יבש ובלי לחות ואפילו נעים והחל להחשיך והעסק לא מתחיל למרות שכיבו את האורות ומרוב אפקטים מאלחשים פשוט נרדמתי ואפילו על הרגל החמודה והחסודה והלא שעירה של מינה וזהו. היו די הרבה מקומות פנויים ואל תשאלו כמה, כי נרדמתי יופי ואז אחרי שלב מסוים עם מוזיקה דרמטית ואסון מתרחש קמתי לפתע ואין לי שום תירוץ. לא הבנתי איפה אני נמצא ואולי הייתה שם זיעה קרה ואני רואה לידי ממש אולי שני מטר בלבד את שרה של ביבי ואפילו עוד בן משפחה מבוגר וברור שגם את ביבי והילדים ועוד איזה בריון או שניים שהשגיחו עלי ועל הסביבה וכולם צופים במופע הדרמטי במצדה. הייתי בטוח שאני הוזה ונתתי למינה דחלה קטנה ואמרתי לה בשקט תראי מי פה ואולי חלמתי חלום. מינה הייתה מופתעת אבל להפתעתי אישרה את קביעתי ונדמה לי שככה החל רחש בחש בקהל בקטנה ורק כשנגמר המופע והאור נדלק ראו כולם את משפחת נתניהו מנפנפת ומברכת לשלום וברור שהכניסה הייתה בחושך כשכולם ישובים ומורדמים והיציאה דרמטית כיאה לדרמה אמיתית.
מטבע מצדה, התשס"ט 2009 UNESCO
מטבע זיכרון בהנפקת בנק ישראל
שני בסדרה אתרי מורשת תרבות עולמית של אונסקו
עיצוב יגאל גבאי
 החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ ‎.‎

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה