יום שלישי, 4 ביולי 2017

סיפור על זהות וגיל של ניצול שואה כתב יצחק בירן

June 14    2017


זכור לי כילד שנולדתי בכפר דרצ'ינץ (הכפר הידוע לשימצה בספרו של אהרן אפלפלד "מים אדירים") וששמי בירנבוים ובהברה גרמנית בירנבאום, והשם הפרטי נע בין ישראל, שרוליק, איזיו או איזידור.
הגעתי לארץ עם התעודה היחידה כעולה מס 563 של האוניה "אקסודוס" עם תמונה וחותמת. על סמך זה הנפיק לי הקיבוץ בו נקלטתי וחונכתי תעודת זהות בשם יצחק בירנבוים יליד 2 למאי 1935. 
כשפגשתי את אבי שלא הכרתיו בילדותי שהתגרש מאמי בטרם נולדתי אמר שנולדתי שנתיים אחרי בן דודי מנחם שנולד בשנת 1931. 
בשנת 1956 עברתי את שם משפחתי לבירן (ארבעת האותיות הראשונות של בירנבוים) לקבלת דרכון שרות על מנת לצאת לצרפת להטיס מטוסים הנחוצים למלחמת "קדש". אני מוכן להמר שאני הראשון במרשם התושבים בשם בירן. 
שנים הייתי ללעג וקנאה מצד עמיתיי באל-על וגם בח"א על כך שזייפתי את גילי כדי להאריך את שנות הטיסה. 
הנושא לא נתן לי מנוח עד שבפברואר 2017 הקמתי קשר עם מורה דרך בשם אלכס בעיר צ'רנוביץ שבאוקראינה ובקשתיו לברר בארכיונים בעיר מתי ובאיזה שם נולדתי ואכן מצא וצילם את המסמך שהפתיע וריגש אותי, והתוצאה שאיזידור בירנבוים נולד ב-16 למאי 1933 לאימי חיה הלד ולאבי בנימין בירנבוים בכפר דראצ'ינץ בבית משפחת אמי בשם הלד.
כעת יש לי שם ושנת לידה אמיתיים.


יצחק בירן 2017

איז'ו ואמו קלרה הלד מצד ימין

תעודה יציאת אירופה מספר 563 תש"ז מספר 24.10.1947

יצחק בירן איז'ו והמוסקיטו 1955

צלילה ואיז'ו וגם אני בטיסה האחרונה בשנת 2000

סיפור על זהות וגיל של ניצול שואה כתב ידו של יצחק בירן

ארכיון אוקראיני








2 תגובות:

  1. קובי שלום,
    קראתי את 2 הבלוגים שלך אודות יצחק איזו בירן. אני בעצמי הקמתי ומנהל אותו לשימור מורשת מעפילי האקסודוס עבור מעפילי האקסודוס - אנחנו קבוצת חברים מעפילים, בני דור שני ושלישי למעפילי האקסודוס הפועלים לשימור המורשת. אני עצמי הייתי עובר ברחמה של אמא שלי ונולדתי בגרמניה לאחר שהורי גורשו לשם עם יתר מעפילי האקסודוס.
    כתובת האתר:- www.exodus-1947.com
    באתר ישנה אפשרות לפתוח לכל משפחה "דף משפחה" (דף המשפחה הינו אתר קטן המסונף מאתר המעפילים הגדול) בדף המשפחה/האתר הקטן המעפילים ובני משפחותיהם יכולים לעלות חומרים אודות משפחתם בשנות הבריחה, העפלה והעליה ארצה בין השנים 1945-1949 . מאחר ויצחק היה ממעפילי האקסודוס הייתי מעוניין גם לפתוח דף משפחה של משפחתו. איך ניתן להגיע אליו ו/או למשפחתו כדי לקבל מהם חומרים לאתר? תודה מראש, דניאל לוי

    השבמחק
  2. כתובת המייל שלי ף-
    DLVY123@gmail.com

    השבמחק