יום רביעי, 31 ביולי 2013

"געלט-פֿרעסער"

June 25, 2013 at 6:21pm


יש ביטויים  ביידיש שמסבירים הכי טוב את המציאות. לא צריכים  הסבר נוסף. לעיתים אנו לא לא באמת חיים במציאות ורק מתעוררים יום אחד למציאות האמיתית. רובנו חיים במציאות מדומה ויש האומרים מציאות מרומה. בחיים האמיתיים אני לא מציאותי.


את הביטוי הזה  "געלט-פרעסער"  שמעתי לראשונה  כנראה מהורי המנוחים.  מפעם לפעם הוא עלה  בצורות שונות וללא הסבר נוסף.  כנראה שהיה יותר מהקשר אחד,  אבל נדמה שבשלב מסוים הבנתי את הרעיון הכללי. הבנתי כל מילה בנפרד וכנראה גם משמעות כללית אבל הכי עדיף להבין זאת במובן המעשי. לכל אחד יכול להיות המעשי שלו ואפילו המעשה שלו. אפילו לי.   

מי לא אוהב כסף?
אם לא הבנתם את תרגום הביטוי אני מתנצל ואוסיף שזה זולל כסף.  גם רודף כסף  ותאוות בצע מתאימים במובן המשמעי והלא דיקדוקי. געלט זה כסף  ופרעסער זה זללן והכל כמובן ביידיש.ותודה לבלה בריקס קליין.
יש המון זללנים בעולם בתחום האוכל ואני אחד מהם. אני מקווה שאני  בעצמי לא געלט פרעסאר כי זה כבר סיפור אחר לגמרי. קשה לראות את הגיבנת האישית. יש המון אוהבי כסף בעולם וברמות שונות. יש כאלה שימכרו את האמא שלהם בשביל כסף ואפילו עם תוספת. יש כאלה  שלא יראו את קוי החוק ויסתבכו עד צוואר.  לא תמיד חייבים להגיע לפלילים. אם אתה איש ציבור וגם געלט-פרעסער   זה לעיתים דוחה ומגעיל. יש לנו המון כאלה. עם הזמן כולנו כנראה נכיר אותם. מנחם בגין ממש לא היה כזה. גם לא גולדה מאיר.  יש הרבה יותר אנשים שהם לא געלט פרעסערים בעולם.   

מעטפה סגורה עם כסף מזומן. יש סכום מינימום
אז ממש לאחרונה הודיעו  הכותרות שמישהו די מפורסם  הוא געלט פרעסער. איש לא השתמש במינוח הזה אבל ככה זה נתפס בעיני ולכן הדבקתי לו את התווית הזו.  מאז שראיתיו לראשונה  חששתי  שהוא כזה. גם כזה הנוהג לא להגיד אמת אם צריך.   אפילו  היה לי ניסיון אישי  עם  הצדיק הזה,  אבל אז לא  ראיתי בזה סממן חריג  ומיוחד. גם למדתי שמעטפה  זה לא רק למשלוח מכתב כי אם גם מקום נהדר לשים בו כסף מזומן ובכל הצבעים ותמיד יש סכום מינימום. תמיד גם ניתן להוסיף. כל  איש  אשר ינדבנו ליבו. הכסף לעולם לא ילך לכיס פרטי כי אם למטרות נעלות. יש המון מסכנים בעולם ויש לנו הזכות לעזור במעט.   

בסוף כולם יודעים... כמעט כולם
זללני הכסף האמיתיים לעולם לא נשארים אלמונימים , כי תמיד יש שותפי סוד או סתם כאלה שראו, נפגעו או שמעו.  ככל שהזללן יותר רעב ולא שבע , ככה השמועה רצה לה ומתפשטת במרחב כולו. יש המון געלט פרעסערים  בעולם,  ואפילו בארצנו הקטנטונת יש אוסף מרשים שהציבור נחשף אליו בדרכים שונות. תמצאו שם את כל המיוחסים למיניהם. הרשימה מכילה אנשים מכל הגלויות והצבעים,  מנגידים ועד רוזנים. חברי כנסת ושרים. אנשי דת וחילונים גמורים. מתווכי חוק , אנשי כלכלה  וכספים, רופאים מצילי חיים וגם מאחזי עיניים וקוסמים.  כל שם שנדמה לכם הוא מראשכם ועל אחריותכם המלאה. 

תגובה 1: