יום שלישי, 27 בספטמבר 2016

סוד צבאי או חיילים מצטיינים בבית הנשיא


כל שנה כשמראים את טקס 120 החיילים המצטיינים בבית הנשיא אני נזכר בשמעון. אני מעולם לא הייתי שם בנסיבות של חייל מצטיין אבל שמעון כן.
שרתנו יחד באותו בסיס צפוני ואפילו יישנו באותו חדר יחד עם אורי, אלי, אליעזר ושמעון גם. אכלנו באותו חדר אוכל והתקלחנו באותן מקלחות. אלי הגיע מטבריה, אורי מרמת גן, אליעזר ואני מתל אביב ורק שמעון מבית-שאן היא סקיתופוליס העתיקה שאפילו הטביעו בה מטבעות. 
ד"ר רחל ברקאי האוצרת של אוסף בנק ישראל כתבה על זה ספר בשם The Greek imperial coinage of Beth-Shean Nysa-Scythopolis.
ספרה של ד"ר רחל ברקאי RACHEL BARKAY
(The Coinage of Nysa-Scythopolis (Beth-Shean

אלי מטבריה ישן מול שמעון ואורי מול אליעזר ורק אני הייתי מעל אורי במיטה כפולה. לא בטוח שהייתי במיטה העליונה משום שהייתי הכי צעיר וזוטר או משום שהם כולם היו מפקדים ואפילו לא קצינים.
היו לנו הרבה שיחות ודיבורים בלילה ובכלל על הרבה דברים בארץ ובעולם. 1978 ואצלנו בגין בשלטון ושמעון ניסה להסביר לי על סין והדמוקרטיה העממית וגם על חבורת הארבעה. היו לנו הרבה חילוקי דעות ובכל זאת נשארנו חברים. כולנו ידענו מה כל אחד מאיתנו עושה באותו בסיס חשאי, חוץ מאשר לגבי שמעון. ניתן לשער ולנחש אבל זה עדיין לא זה ושמעון גם לא סיפר אפילו כשלחצנו חזק. גם היום כשאנחנו נפגשים ועברו כמעט 40 שנה, שמעון לא מגלה סודות עבר, למרות שאסד האבא, כבר ממש מת. נגישות לדרג כוונות זה לא רק מושג כי אם שאיפה יומיומית עם המון מטלות.

עד היום אני לא יודע מה שמעון עשה ולמה הזמינו אותו אז לבית הנשיא כחייל מצטיין. אני גם לא יודע למה קוראים לבית-שאן סקיתופוליס ולאיפה נעלמו אותם סקיתים? 
על דבר אחד כולנו ידענו והסכמנו והיה לה גם שם אבל כולם ידעו שהיא החברה של חזי.

בית שאן מדליה ממלכתית, תשכ"ה 1965
פני המדליה
קומפוזיציה מסוגננת המראה אתרים חשובים של בית-שאן – התל, התיאטרון הרומי, מנורת הפסיפס, עמוד יווני. על השפה למעלה מופיע השם "בית שאן", למטה "בית שאן" באותיות לטיניות. 
עיצוב פני המדליה – מרדכי גומפל. גלף ומיטבעה קרצ'מר.
מתוך אתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ.


בית שאן מדליה ממלכתית, תשכ"ה 1965
גב המדליה במרכז 

תעתיק ממטבעות בית-שאן, שנטבע בשנת 189 לסה"נ. האל דיאוניסוס,לרגליו פנתר המקודש לו, ומסביבו כתובת הנושאת את השם הרומאי של העיר ושנת ההנפקה 189 לסה"נ. על השפה כתובת "מטבע בית שאן ג'תתקמ"ט בעברית ותרגום הכתובת לאנגלית בציון השנה 189 לסה"נ.
עיצוב גב המדליה – אלכס ברליין. גלף ומיטבעה קרצ'מר.
מתוך אתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה