יום ראשון, 16 בפברואר 2014

למי יש עודף מ-100,000 דולר?

February 12, 2014 at 3:54pm



דולרים זה יופי של כסף. כולם אוהבים דולרים אפילו כשהדולר יורד. מלך המטבעות ללא ספק. למי שיש הרבה דולרים במזומן לא ממש משנה אם הדולר עולה או יורד. למה כולם בעולם אוהבים דולרים יותר מהכל? האם ידעתם שיש שטר של מאה אלף דולר? כן שטר כסף אמיתי שיכול לסדר הרבה אנשים בעולם. אין שום סיכוי שיגיע שטר כזה לקהל. never say never.  בעסקים ובחיים בכלל.


באל מבטחנו "In God we trust" היתר משלמים מזומן
יגאל ארקין אוהב וכותב ספרי נומיסמטיקה. תמיד חמוש בסנדלים. גם בחורף!
וושינגטון מתנוסס על השטר של 1 דולר, וילסון על 100,000 דולר. מי יותר חשוב?

בעולם מסתובבים להם דולרים ירוקים בכמויות אין סופיות. יש רבים המספידים את הדולר ומתנבאים איך ביום בהיר אחד הכל יקרוס והדולרים יהיו שווים לנייר בערה בחורף קר. אני ממש לא בראש הזה. סוף העולם מבחינתי רחוק ואם יקרה אז לא במשמרת שלי בבקשה. בינתיים זה הכסף הכי פופלרי והכי מוטמן, מתחת לבלטות ובהרבה מיזרנים ובמחבואים משונים. לשטרות האמריקאים של המאה שעברה אין פג תוקף. תביא שטרות ישנים, קרועים, שרופים, בלויים ואכולי עש ועכברים ויחליפו לכם אותם לחדשים. הכל בתנאי שיש לכם שטרות מקוריים ולא סתם חיקוי או זיוף מוצלח. יש לי סיפור נהדר על מכר שהחביא מטמון דולרים מנייר בקיר רטוב, שרובו ירד לטימיון. זה יסופר בפעם אחרת.

מי לא אוהב ירוקים?
באמריקה אין בעיה למי שיש דולרים. גם ברוסיה ובסין. גרוזינים הכי אוהבים דולרים בעולם יותר אפילו מלארי. יש דולרים גרוזינים תוצרת ישראל שהם ממש לא כמו הזיוף האיראני המעולה שהאמריקאים יבואו איתם חשבון ביום מן הימים. כל הבדיחות על גרוזינים וזיוף דולרים נכונות. הכתבה הזו רצינית אז נמנעתי הפעם ורק על פי בקשה מיוחדת. אפילו סטנלי פישר אוהב דולרים בהיבט של נגידבנק ישראל. מענין איפה הוא שומר אותם? בכספות של בנק ישראל בירושלים יש כסף ישראלי בכמויות. איפה הדולרים? הרוב באמריקה והשאר ברשימות מחשב.
השטר האמריקאי הכי גדול הוא זה של מאה אלף דולר. אין שטרות כאלה לציבור. השימוש בהם היה לצרכים בנקאיים. אני לא מכיר איש שהחזיק בשטר כזה באופן מוחשי. מדי כמה שנים מישהו דואג להפיץ שמועה שיש שטר כזה וכל האהבלים נדרכים ומצפים ובסוף דבר לא קורה. זה קורה בהרבה מקומות ובעיקר בארצות הברית. גם לי היה ארוע כזה עם סיפור מתוזמן שבסופו הראו לי צילום מטופש של השטר המיועד למתיחות. ככה זה עם אנשים מוזרים ומשועממים.

אלף דולר ירוק צילום: אליעזר מורב

החבר של פוטין והדולרים מ-1934
שטרות של 500 וגם 1,000 דולר ראיתי וקניתי ואפילו מספר פעמים, כי הם מצויים. פעם היה לי אפילו ארוע עם 5 שטרות של 1,000 דולר עם מישהו שנראה כמו חבר טוב של פוטין. בזמנו השטרות האלו היוו בעיה למוכר וקנו אותם בשווי הנומינאלי ולעיתים טיפונת פחות. עובדה היסטורית! ואני משום מה תפסתי פחד וחששתי לקנות 5 יחידות במכה למרות שידעתי בוודאות שהם אמיתיים.
יש גם שטרות של 5,000 ואפילו 10,000 דולר ירוק. שני האחרונים נדירים ויקרים מאד. תמורת הסכום הנכון ניתן לקנותם. זה הרבה יותר מהערך הנקוב למי שחושב אחרת. אני לא ראיתי כאלה מעולם. אומרים שבנקים מסחריים מחזיקים שטרות כאלה ועושים שוק בדיוק כמו סוחרים בתחום אחר.

הדוד סם מאמריקה ודוד רובין ברי מברונקס - ניויורק
מאז שיש דולר אמריקאי נדמה לי שהעולם סובב סביבו. לדעתי ניתן ללמוד מכסף וניהולו על אופיו של בעליו. לדעתי הכסף של המדינה הוא גם פרצופה בהרבה מובנים. בעולם סומכים על הדולר יותר מאשר על כל מטבע אחר כי האמריקאים הם כאלה. כאלה , הכוונה שנותנים ונותנים לכל העולם , כי במאה השנים האחרונות שפר מזלם יותר מכל העמים האחרים. זה מתברר גם כמשתלם כלכלית. האם יש מישהו המועמד להחליף את אמריקה בתפקיד? הצחקתם אותי. האירופאים, והסינים הם תחליף עלוב. הם הרבה יותר רגילים לקחת מאשר לתת.
הדוד סם זה לא סתם שם אזוטרי. גם לי היה דוד באמריקה וקראו לו דוד רובין ברי והוא כל חייו רק נתן, נתן ונתן.
אלוגריתם חלוקת הכספים של הדוד סם וגם של דוד רובין מברונקס היה ונשאר נעלם ומהווה סוד מקצועי. דוד רובין תמיד נתן דולרים והרבה לבני המשפחה בתוך מעטפות המיועדות בגודלן לשטרות הירוקים. מי זוכר מה נגמר עם המעטפות של טלנסקי? היו או לא היו? אני תומך בהיו למרות שמעולם לא ראיתיו.

יגאל ארקין חמוש בסנדלים גם בחורף, אוהב וכותב ספרים על שטרות ומטבעות
יגאל ארקין מירושלים כתב ספר באנגלית על הכסף האמריקאי. הספר מיועד לקהל הרחב ורצוי קורא אנגלית. יש המון תמונות נהדרות והסברים קלילים. חבל שאין מהדורה עם עברית קלה לחובבי הירוקים פה בישראל. מחיר קטלוגי 18 דולר. אפשר גם בשקלים ישראלים בקרוב. יגאל ארקין מעורב בהרבה ספרים וקטלוגים בתחום הנומיסמטי. לטעמי האישי, עבודותיו נהדרות. ככה צריכים להראות ספרים נומיסמטיים. עיצוב, תמונות ברורות וחדות ופורמט נוח. יגאל תעשה לי ספר בבקשה.
פנחס בר זאב כתב על הספר בעלון עמותת אספני המטבעות והשטרות.

כסף באמריקה של יגאל ארקין צילום:אליעזר מורב

כסף מונומנטלי - אישים ומקומות בכסף של ארצות הברית
כאשר יגאל ארקין הראה לי במרוצת שנת 2011 ספר חדש באנגלית מפרי עטו על שטרות ארה"ב, עליו הוא שקד, הייתה תגובתי הראשונית:"מה לסופר ישראלי המתמחה בנומיסמטיקה הישראלית, לשטרות אמריקניים?" עתה, לאחר קריאת הספר
MONUMENTAL MONEY - People and Places on U.S. Money

תגובתי היא: “בהחלט ספר מונומנטלי על כסף מונומנטלי!"
בדומה לספרו אשר זכה להצלחה מרובה והמוכר לכולנו,“השטרות והמטבעות בישראל 1927-2006 " (בהוצאת בנק ישראל), מיועד גם ספרו החדש של יגאל ארקין “כסף מונומנטלי" בראש ובראשונה לקהל הרחב ולאספנים חדשים. הספר מספר את סיפורם של שטרות הכסף במחזור בארה"ב מאז התקופה הקולוניאלית הבריטית ועד לסידרה החדשה של השטרות ה"ירוקים" של היום. שלא כמו בקטלוגים נומיסמטיים,לא תמצאו בספר זה זכר למספרים קטלוגיים, מחירי שוק או דירוג שטרות. לעומת זאת גדוש הספר במידע על האישים, האתרים והסמלים המופיעים על שני צדי כל שטרות ארה"ב,וכן בתמונות (מעל 200) בצבע מלא.

הספר מחולק לשלושה פרקים, כאשר פרק א' דן בשטרות בשימוש היום והמעודכן עד השטר החדש בעריך 100 דולר שהונפק ב־ 2011 . פרק ב' נותן סקירה היסטורית של השטרות שהיו במחזור החל מהתקופה הקולוניאלית הבריטית ועד היום,ופרק ג' מספר את סיפורם המיוחד של השטרות בעלי העריכים הגבוהים מ־ 500 עד 100,000דולר. במיוחד אהבתי את שאלות ותשובות הטריוויה “הידעת...?" אשר מופיעות לידכל שטר.
בדומה ליצירותיו האחרות של יגאל, ערוך ספרו החדש “כסף מונומנטלי" בצורה מאירת עיניים ומעוטר במספר רב של תמונות ואיורים. הספר, יצא לאור בכריכה קשה ומונה 112 עמודים. יגאל, יצא לך ספר מונומנטלי על כסף מונומנטלי. יישר כוח! Arkin, Yigal.MONUMENTAL MONEY - People and Places on U.S. PaperMoney. Arkin Publishing (books@arkinnet.com), 2012, ISBN978-0615464541.
הפרק על השטר הכי גדול תורגם במיוחד על ידי פנחס בר זאב. תודה פנחס.

וילסון על מאה אלף ירוקים

מאה אלף דולר של וילסון
וודרו וילסון היה הנשיא מספר עשרים ושמונה שלארה"ב וכיהן מ-1913 עד 1921.
הוא נולד במדינת וירג'יניה ב-1856. בוגר אוניברסיטת פרינסטון (אז נקרא הקולג' של ניו-ג'רזי), וכן של ביה"ס למשפטים של וירג'יניה. כמו כן היה לו תואר דוקטור מאוניברסיטת ג'יונס הופקינס.
וילסון כיהן כנשיא במשך שתי כהונות והתייחס לעצמו כאל נציגו האישי של העם. "מאף אחד, מלבד הנשיא, מצפים לדואג לאינטרסים הכלליים של הארץ", כך אמר.
יצירת המערכת הבנקאית הפדרלית ה-Federal Reserve - היה אחד ממעשי החקיקה החשובים ביותר בתקופת נשיאותו, כמו גם החוק האוסר עבודת ילדים וצימצום שעות העבודה של עובדי מסילות הברזל לשמונה שעות ביום.
ב-9 מאי 1914 הכריז הנשיא וילסון על יום האם הלאומי הראשון, בו יניפו אזרחי ארה"ב את דגלם לכבודן של האמהות האמריקניים אשר בניהן נפלו במלחמות.
ב-1917 הכריז וילסון על כניסתה של ארה"ב למלחמת העולם הראשונה כמסע צלב למען "עשיית העולם בטוח לדמוקרטיה".ב-1919 הוענק לנשיא וילסון פרס נובל לשלום, והוא רק אחד מתוך ארבעה נשיאי ארה"ב אשר זכו בכבוד זה.
וילסון נפטר בביתו ב-3 פברואר 1924. הוא הנשיא היחיד שנקבר בוושינגטון בירת ארה"ב.
וודרו וילסון הינו האישיות היחידה אשר דיוקנה מופיע על שטר של 100,000 דולר.
שניים מדבריו הרבים הם: "זהירות היא סוכנה החסוי של אנוכיות." "ספר לי מה נכון ואלחם עבורו."
שטר זה היה "תעודת זהב" - Gold Certificate - ולא הונפק לציבור הרחב. הוא יועד לשימושם של בנקים ומסלקות בלבד. זהו העריך הגבוה ביותר שהונפק אי פעם בארה"ב. 

למי יש עודף מ-100,000 דולר?
 
 פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב 

3 תגובות:

  1. שלום קובי : האם יצא לך להיתקל בשטר כזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. התשובה היא לא ואפילו אין אחד בעולם הנומיסמטי שאני מכיר שראה דבר כזה באופן אישי. תמיד זה סיפורים וכאילו שטרות בגדלים מוזרים או צילומי כאילו. מקווה שאני מספיק ברור בתשובתי.

      מחק
  2. איזה חידוש מרתק, לא שמעתי עד היום על שטר בכזה סכום!
    פשוט מטורף!
    מעניין אם ארצות הברית או מדינה אחרת בעולם,
    תנסה להנפיק דבר דומה או אפילו להתעלות על ההישג הזה.

    השבמחק