יום רביעי, 26 בפברואר 2014

טיל פרוג מכיכר סינטגמה

February 20, 2014 at 6:31am
דוקטור אירה ריזק איש מיוחד. אם אתם רוצים ממני תיאור קצר לגביו אז אירה ריזק הוא המומחה מספר אחת למדליות יהודיות. אם אתם רוצים תיאור מפורט יותר אז צריך להתארגן ולנסח מספר שורות אבל בהמשך בבקשה.
קרה לי ארוע די מביך עם אירה ורציתי לשתף אתכם בסיפור, שלא על מנת לקבל פרס. גם לא כדי להזהיר אתכם למרות שמשנה זהירות לא הזיק לאיש, אבל לעיתים התנהגות מחושבת מדי הובילה לטרגדיות. יש מצבים שאתה נקלע אליהם והכל דחוק ואתה חייב להגיב מיידית או שיקרה משהו לא נעים וזה בדיוק מה שקרה לי.


תות שדה ברמת השרון אצל דוד תגר
זה היה ביום ראשון והייתי אמור להגיע לדוד תגר ברמת השרון בשעה 6 בערב. כן קבענו פגישה לקניית מטבעות ויותר נכון מדליות מכסף. כבר דחיתי את הפגישה עם דוד משעה שלוש ואני לא עומד לשנות זאת שוב ,כי בכל זאת גם לסוחר מטבעות יש בושה מסוימת ואני כבר מביט בשעון והנה כבר חמש ורצוי לצאת כי לוקח זמן לרמה"ש במיוחד בשעות הלחץ ואז זה הגיע. פתאום אני רואה דואר אלקטרוני מפתיע וחדש מאירה ריזק ואני קורא ויש פה מצוקה אמיתית. פתאום גם נכנסה משפחה שלמה (3) שפעם גרה בבן יהודה פינת רחוב הגליל (מאפו) והם רוצים לדעת מה אני מציע להם לגבי מטבעות ומדליות שיש להם מזה 50 שנה. אני מרגיש שיש לחץ בגיזרה ואני לפני סגירה ולא בטוח שאני יודע מה אני עושה. התגובות שלי ממש קצרות והראש לא מרוכז אבל בכל זאת מתפקד סביר.

תגיד כן לאיש במצוקה
אני לא נפוליאון ואפילו לא אהוד ברוג אבל מסוגל לעשות ארבעה דברים במקביל שכולם בסוף יוצאים על הפנים. אני זוכר שאירה שהיה פה בביקור בישראל, ממש לפני ימים אחדים, תקוע כעת באתונה כשהוא בלי כלום כי כייסו אותו. הכל כתוב באנגלית ואני ממש לחוץ אני רוצה לצאת אבל חייבים לענות . אז עניתי Yes  כי אדם במצוקה מצריך התיחסות במיוחד אם  הוא מכר, רופא, יהודי טוב מאמריקה והמומחה מספר אחת בנומיסמטיקה יהודית.

אמרתי למשפחה מבן יהודה לשעבר שהמצב כעת הוא ככה וככה ורצוי בפעם אחרת, אבל הם קיבלו הצעה מדויקת למה ששאלו ואני בלחץ להגיע לרמת השרון אבל מה עושים עם אירה והנה עוד מייל נוסף ממנו עם הסבר ובקשה ואני כבר ממש מאד לחוץ  ואיפה אלוהים כשצריך אותו ,ואז אני מבין שהכי טוב במצבי מצוקה זה לשלוח לאפי שחק העתק כי אפי מכיר את אירה וגם מתקתק אנגלית בזריזות ולא כמוני שעד שאני מוצא אות במקלדת יוצאת הנשמה. כולם חושבים שאני מתחזה בזמן שאני מתקתק רק עם אצבע אחת אבל מצידי שכולם יקפצו  על שתי רגלים וגבוה אבל באופן מסודר. דבר דבור על אופניו בבקשה ותודה.


אז שלחתי את המייל וגם סימסתי לאפי וגם הרמתי טלפון ואפי לא עונה בדיוק כמו אלוהים. לשניהם יש את הטכנולוגיות הכי מתקדמות עם עידכונים הי הכי, אבל כשצריכים אותם במיידי יש עיכובים בלתי הגיוניים. אני ממש בקריזה. מצד אחד חייב לצאת מצד שני אירה לחוץ ואם רוצים להעביר כסף בדואר אז עוד ארבעים דקות סוגרים והכל ממש דחוק. החלטתי שאני גם חונק את אפי אבל הוא לא פה וגם שואל את אירה שאלה על מנת שאדע שזה הוא כי אולי מישהו לוחץ עליו ואולי זה מתחזה למרות שהכל מתאים ונראה יופי.
שאלה מתחכמת
אז שאלתי את אירה שאלה שרק שנינו יודעים לגבי המיקום של המדליה שהביא לי לאחרונה ולא סתם מדליה כי אם כזו עם הדיוקן שלו עצמו והיא שוכנת בארון התצוגה ממש בצד כי היא כבדה מאד. ירקתי דם עד שהקלדתי את השורה הזו באנגלית ואפי עוד לא עונה בכל האמצעים לרשותו. למה האמריקאים לא הפציצו את אושוויץ?

המייל המתחזה של אירה ריזק מכיכר סינטגמה

פתאום אני חש שהתשובה של אירה איך לומר לא משהו. הוא נשמע במייל התגובה ממש עצבני ואיך אני מעז לשאול אותו כעת כזה פרט, כאשר הוא בכיכר סינטגמה שבאתונה ללא מסמכים, ואנשי המלון לא מאפשרים לו לצאת ללא תשלום כלשהו, וברור שהוא יחזיר לי הכל כשיחזור לניו יורק ואיך הוא יזכור איפה המדליה שהוא הביא לי בשעה קשה שכזו. ככה להביך רופא יהודי אמריקאי ומומחה מספר אחת בעולם לנומיסמטיקה יהודית מודרנית ובכלל?  shame!

יש אלוקים וטיל פרוג שעה 9
האמת חשתי בושה להביך את אירה אבל הרגשתי משהו משונה ואז אלוהים התעורר. אפי מצלצל ומדבר איתי ומגלה לי שאשאל את אירה שאלה כזו בנאלית, על הכלב שלו ובכלל משהו קצת מכשיל, ובהמשך החל צוחק ושואל אותי אם אני נורמאלי ומפוקס ואם  אני לא מבין שברגע זה נשלח אליך טיל פרוג מכיכר סינטגמה שעה 9 שזו הונאת דואר אלקטרוני כי רואים שככה לא מתנהג אדם כמו אירה ריזק.
כעת הייתי יותר נינוח וסתלבטן והמשכתי את המשחק והודעתי לאירה שביצעתי את ההעברה וזה מיספרה ועוד ברכות ובכלל. החברה המניוקים מאתונה הבינו שהבנתי וצחקו אבל לא היה חסר הרבה והייתי מעביר לאירה 2350 דולרים ירוקים. האמת שאם היו מבקשים 500 ירוק או פחות ,אני לא צריך את אפי שחק ואפילו אלוקים היה יכול לחכות.

איירה ריזק  -  Ira Rezak, MD
נולד בניו יורק ב- 1938. עם סיום לימודי רפואה בשנת 1963 שירת כרופא בצי האמריקאי כמספר שנים.
בין השנים 1970 – 2010  כיהן כפרופסור מן המנין ומרצה ב -  Stony Brook University.
במקביל לקריירה המקצועית טיפח במשך עשרות שנים אוסף מרשים של אלפי מטבעות ומדליות כאשר הדגש הוא פריטים יהודיים, רוסיים ופריטים הקשורים ברפואה. לבד מהאיסוף הצטבר ברשותו מאגר ידע נדיר בהיקפו ואיכותו. הוא הוזמן לשאת הרצאות בתחום הנומיסמטי ברחבי ארה"ב אירופה וכמובן ישראל. מאמרים פרי עטו הופיעו תדיר במגזינים המקצועיים.

ד"ר אירה ריזק משמאל בביקור אצל בעז קרצ'מר בקיבוץ צאלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה