יום חמישי, 27 בפברואר 2014

מי מכיר מי יודע?

February 26, 2014 at 1:30pm
אלכס נתן לי את התמונה הבאה עם הטקסט היפה מאחור די מזמן. מאז אני מחפש מישהו שיקרא וגם יבין מה כתוב פה, אבל בדיוק. אני מכיר כמה וכמה אנשים היודעים היטב יידיש. אני קצת גוי בעניני יידיש אבל לעומת אחרים אני גוי של שבת. יודע קצת יותר מלא כלום , כלומר גם מבין ופחות מדבר. לא בטוח שאפשר למכור אותי אבל יש מצב שכן.

האם מי שלא יודע יידיש הוא גוי? כנראה שכן ויש מספיק יהודים שכאלה
קליגרפיה, או כתיבה תמה, היא אמנות הכתיבה הקישוטית ופעם לימדו זאת בהרבה מקומות
יש הטוענים שעל פי תמונה או מראה הם יכולים לדעת את אופיה של הדמות. האומנם?


בלה והחתול
אז כשיש לי משהו ביידיש אני פונה לכתובת נהדרת וקוראים לה בלה בריקס-קליין. אני כבר הרבה זמן מקווה שבלה תספר ותכתוב לכולנו את הסיפור על החתול בגטו, שכתב אבא שלה ירחמיאל ז"ל. כששמעתי אותה מספרת את הסיפור עם התמונות והקשר המשפחתי שלה , ממש רעדתי.
תמיד אני שוכח שאני מכיר הרבה אנשים היודעים המון דברים אז מרוב היער לא רואים את הפרחים שבו. ואז כמו מהשמיים הופיעה כתבה נהדרת על בלה בריקס-קליין שמבחינתי היא בלה מסקארז'יסקו קאמיינה שבפולין, שם נולדו הורינו. אז תדעו שבלה עושה למען היידיש וחסידיה המון והקישור לכתבה יסביר הרבה יותר טוב ממני 


הגלויה של אלכס מכיכר דיזינגוף
את הגלויה המצורפת פה קיבלתי כאמור מאלכס שבשוק העתיקות בכיכר דיזינגוף. אלכס לא יודע דבר על האשה שבתמונה וככה גם אני. יש המון מסמכים וניירת המתגלגלים ככה בשווקים ולרוב אחרי שהושלכו או סתם נמכרו. תמיד המוח מנסה לסדר איזה שהוא סיפור על מי כתב, מה כתבו למה ובכלל מלבישים סיפור לא מבוסס מהראש שלנו על חיים של מישהו אחר, שאנחנו לא יודעים עליו כלום. יש גם כאלה הטוענים שלפי תמונה או פנים הם מסוגלים לקבוע אופי ואולי עוד דברים. אשרי המאמין והשבח לתמים.
הגלויה משכה את תשומת ליבי כמו גם הכתב הקליגרפי היפה והמסודר. זה שלא הבנתי בדיוק עוד יותר סיקרן אותי. מפה כל מה שכתוב כאן הוא של בלה בריקס קליין ותודה.
זה כרטיס ברכה ביידיש לזוג חברים לשנה החדשה החילונית, כתוב ביידיש יפה וציורית וגם כתב היד יפה במיוחד, מסודר בבתים כמו שיר.  הגלויה ביידיש כפי שהיא כתובה בכתב יד.


הגלויה של בת חמה צילם אליעזר מורב

פריינט מיינעטייערע, 
שעלי און יאשע ! 
איך שיק אייך א קאָפיע פֿון דעם אריגינאל 
וואס איז צען מאָל ערגער פון איר (ס'הייסט 
פֿון דער קאָפיע). 
איך ווינטש אייך צום נייעם יאר 
יאָרן גליקלעכע גערוטענע, 
שַלוַת רוח, פֿרייד און פֿרידן. 
בליען זאָלן בלומען בונטע 
פאר אייך 
פאר אונז 
פֿאר אלע יידן. 
זאָלן ברעכן זיך די טישן 
אָנגעלאָדענע מיט וויינען, 
פֿון מייכאלים מיט קישמישן 
זאָלן פענעמער צעשיינען. 
בת חמה
חברים שלי היקרים 
שלי ויאַשאַ ! 
אני שולחת לכם העתק מהאוריגינל 
שפי עשרה יותר גרוע (זאת אומרת מההעתק). 
אני מאחלת לכם לשנה החדשה 
שנים של מזל והצלחות 
שלוות רוח, אושר ושמחה. 
שיפרחו פרחים צבעוניים 
עבורכם 
עבורינו 
עבור כל היהודים. 
שהשולחנות יתמוטטו 
מרוב בקבוקי היין, 
ושפע המאכלים 
שהפרצופים יברקו. 
בת חמה

בת חמה מהויקיפדיה בעברית ותודה לאורי מורמי שככה בקטנה איתר ומצא ממש בקלי קלות 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה