יום שני, 3 בפברואר 2014

למה לא קוברים אנשים בעמידה?



נראה לי שעליתי על פטנט עולמי. הרבה פעמים אני בטוח בזה , אבל עד היום זה לא ממש קרה. אני לא נואש ותמיד מצפה שאולי הפעם זה יגיע. אז אם זה יקרה תזכרו שאני אמרתי וחשבתי על זה ממש בעצמי ואולי אפילו ממש לראשונה.

כוורת לעולם הבא בבית העלמין ירקון צילום אליעזר מורב

למה מגרש ריק בדיזינגוף שווה הרבה ומגרש מלא בירוחם שווה קצת?
ערבי לא מוכר אדמה! אז מאיפה כל האדמות שקנו יהודים ?
על כל מאה דולאר שוכב נכנסים לפחות ארבעים אלף דולאר עומד!

בעצם כל הרעיון הזה בא לי בכלל מסיפור על כסף, דולארים, תימני עם כובע ומגרש נהדר ברחוב דיזינגוף. ובכל זאת לא קוברים אנשים בעמידה והכל בגלל כסף מחורבן. אם היו קוברים אנשים בעמידה אז היה יותר מקום ובטוח שזה היה עולה פחות. אבל אז החברה קדישא גחש"א , הייתה מרוויחה פחות. בדיוק הפוך ממה שקרה בסיפור שלנו להיום. בסקוטלנד קוברים בעמידה כי הסקוטים חסכנים.
בשנים האחרונות יש פריצת דרך בקבורה בישראל. מרכזי קבורה בקומות ולא באדמה יקרה. ממש כמו בסופרמרקט במדפים והמחירים במבצעים כל השנה. את הריח תעזבו בבקשה כי בסוף כולם מתרגלים, גם המתים. אפילו שם הנפטרים מונחים בשכיבה ולא בעמידה. ההלכה היהודית ברורה ולא מאפשרת משחקים. האדריכל טוביה שגיב מומחה לענייני קבורה מתקדמים, מסביר לי שהקבורה שלנו בישראל 2012 בקומות, חסכונית מזו של הסקוטים עם החצאית וחמת החלילים.

תפתיעו אותי...
אישית אני סבור כיום שקבר זה דבר מיותר. לפחות עבורי ובימים אלו אני סבור שעדיף לתרום את גופתי למדע אם יסכימו לקבלה. יש לי הצעה נוספת לגבי תזכורת למשפחתי באם ירצו אבל כל עניין המצבה והטקסים כל שנה נראים לי היום מה זה מיותרים שממש בא לי לבכות. תמיד אני גם נזכר בבדיחה על הסבתא והמשפחה שדנים מה יהיה ביום שתיפרד מכולם ומה יעשו עם הסבתא שכבר לא תנשום. קבורה רגילה? שריפה?. הסבתא עצמה לא התגבשה וביקשה "אני ממש לא יודעת .. תפתיעו אותי .."

סיפורי מגרשים ולמה הצפון עדיף
את הסיפור הזה שמעתי לפני הרבה שנים מאבא שלנו שמואל. הסיפור אמיתי גם אם אולי שמעתם אותו בכל מיני גירסאות אחרות ובשפות שונות. אבא שלי הכיר את הנפשות בסיפור כמו גם עוד הרבה תל אביבים. המקרה המתואר אכן קרה והאיש היה איש אמיתי ממוצא תימני שהיה לו מגרש נהדר ברחוב דיזינגוף ואפילו בחלק הצפוני. תמיד הצפון עדיף כשמדובר בנדל"ן ובמיוחד בתל אביב. אפשר לספר את הסיפור בשתי גירסאות. הקצרה והארוכה. היום לצערכם נלך בארוכה והמייגעת.

תימני אמיתי לא מוכר אדמה!
אומרים על תימנים הרבה דברים. חלקם ודאי נכון והשאר אולי. אותו דבר לגבי פולנים, פרסים, עיראקים וגרוזינים. אמריקאים ורוסים זה דבר שונה כי הייתה מלחמה קרה. אז חזרנו לתימני עם הכובע שהיה הבעלים של מגרש אמיתי בצפון תל אביב ותמיד אבל תמיד סרב למכור אותו למרות שתמיד שמח לקבל הצעות נדיבות. הוא גם שמח יותר לדחות את אותן הצעות. אומרים שתימני אמיתי לא מוכר אדמה. אותו דבר אומרים גם לגבי ערבים. מענין מאיפה כל האדמות שתמיד קונים ומוכרים מכל אלה שלעולם לא מוכרים אדמה. אם אתם חושבים שלסיפור הזה יש קשר עקיף לרצח רבין אז אתם ממש שרוטים ופרנואידים. אז מה אם היה להם איזה קשר עקיף דרך הסבא רבא מצד האמא.

התימני עם הכובע והמגרש האחרון בדזינגוף
הרבה אנשים הכירו את התימני שתמיד היה עם כובע כזה שתימנים בכלל לא נוהגים לחבוש. כולם קראו לו "התימני עם הכובע של המגרש האחרון בדיזינגוף". הכל היה נכון חוץ מזה שזה לא היה באמת המגרש האחרון. היה עוד מגרש אחד לפחות ואפילו שנים כמו שתמיד יש. אחרון אחרון חביב שנסע לתל אביב זה באמת חריג ביותר. לגבי הכובע זה וודאי. תמיד היה לו כובע, אפילו בלילה.
המגרש הריק של התימני נשאר באותו מקום, הרבה זמן. בעצם המון זמן וכולם חשקו בו. קבלנים, משקיעים וסתם סקרנים וכאלה שרוצים להיות בעל בית אבל לא תמיד על אמת. התימני עם הכובע לא מיהר להיפטר ממנו. כל סכום שהציעו לו , לא הספיק. תמיד רצה כפול ויותר מכפול רק בשביל שתמיד ישאר אצלו ושכולם ירוצו אחריו. לא עזר שום תרגיל ושום סכום. אפילו שאמרו דולר במקום לירות, לא שונתה הסכמתו של התימני המתמיד.

הקבלן פרידמן שלא מוותר
יום אחד החליט הקבלן פרידמן שלא יעזור כלום, הוא קונה את המגרש ויהי מה. המחיר לא חשוב והתימני לא ישחק יותר, ומספיק כבר עם המגרש האחרון שנישאר בצפון דיזינגוף. החלטה זו החלטה ומה שיגיד התימני הוא יעשה. העיקר לגמור את הסיפור לעולמים. הוא לא חוזר הבייתה בלי המגרש. מילה של פרידמן זה מילה וכמו שאמרו חז"לינו הוא הטוב ביותר.

צריך לכסות
פרידמן הקבלן ניפגש עם התימני והחל משא ומתן. התימני לא נוקב בסכום. פרידמן רק עולה כל הזמן. התימני אומר לא בלירות רק דולרים ירוקים ובמזומן. פרידמן מסכים אבל כמה לעזאזל כמה? התימני לא אומר רק אומר עוד ועוד. ככה לא מתקדמים. התימני אומר דולרים ירוקים הרבה , הרבה ובמזומן. פרידמן מסכים אבל כמה? התימני אומר הרבה דולרים ככה שיכסו את כל המגרש ולא יראו אפילו חתיכת אדמה קטנה. שהכל יהיה ירוק ירוק עם דולרים אמיתיים של אמריקה. בטח לא שטרות קטנים רק גדולים. התימני עם הכובע לא פראייר. אבל יש התקדמות כי עכשיו צריך רק דולרים ולכסות את כל המגרש בדיזינגוף.
פרידמן תפס את התימני במילה ואמר זהו זה. הוא יכסה את המגרש ככה שלא יראו כלום ואז זה שלו ושימותו כל קנאי העולם. הוא גייס את כל החלפנים והבנקים של אז ואסף את כל הדולרים בשתי מזוודות ענקיות והוא כבר בדרך אל המגרש בדיזינגוף. הוא חייב להשלים את המשימה של חייו. הוא לקח לו את משפחתו שהחלה לפזר את כל הדולרים על המגרש האחרון בדיזינגוף. כולם היו נרגשים ונפעמים. היום זה יקרה או שלא.

מגרש עם כיסוי ירוק
המגרש היה כבר מכוסה כמעט כולו. המזוודות היו כבר ריקות. כולם שמרו על הדולרים שלא יעופו ברוח והמשיכו לכסות את המגרש והמשימה כמעט שהושלמה, ואז זה קרה. פתאום הגיע התימני עם הכובע וראה את המגרש שלו שהוא כמעט לגמרי מכוסה וחשכו עיניו. ואז הוא תפס קריזה ואחז בכובע והחל לרוץ בטרוף כאילו גוזלים אותו ואפילו עושקים אותו. הוא התחיל לבעוט בדולרים ולקלל ואפילו לקרוע חלק מהשטרות. הוא היה ממש באטרף. העיניים שלו צבע דם. הפה מוקצף ונסער. עוד מעט והוא מתמוטט ואז יקברו אותו באמצע המגרש האחרון בדיזינגוף.
פרידמן וכל בני המשפחה לא הבינו מה קורה ומה לא בסדר. הם עשו בדיוק מה שסוכם ולא פחות. הם אפילו מוכנים לנסות ולהבין מה צריך לתקן ולשפר והעיקר להשלים את העיסקה. המגרש בדיזינגוף יהיה שלהם כי עוד מעט וכולו מכוסה ירוקים אמריקאים אמיתיים. הסכמים יש לכבד ולא חשוב איך קוראים לך ואם יש לך כובע ואם לאו.
זה כבר באמת היה יותר מידי עבור התימני שעוד רגע עומד להתפוצץ ואולי גם לפוצץ מישהו. הוא כבר לא שולט במצב. הדיבור נעלם לו. הרגליים לא נשמעות. הלב דופק ומה יהיה כשיקחו לו את המגרש האחרון בדיזינגוף. במה הוא יכול להתפאר ולשגע את הקונים. ואז הוא הבין שבעצם הם הפרידמנים המקוללים, לא הבינו אותו והם עומדים לסדר אותו והוא לא יתן לזה יד, כי הכוונה שלו הייתה אחרת לגמרי. איזה ארורים ומנוולים הפרידמנים האלה איזה!!!


הרבה דולרים עומדים  וגם דולר שוכב

ככה לא שמים דולרים!
התימני עם הכובע תפס כמה דולרים והחל צועק ובוכה בקול. ככה לא שמים דולרים. ככה לא מכסים את המגרש. אתם לא תעבדו עלי. הדולרים שלכם שוכבים ואני התכוונתי עומדים זקופים אחד ליד השני. אחד ליד השני ככה כמו חיילים, רק ככה אתם מבינים. לא שוכבים רק עומדים. לא יעזור בית דין אין עיסקה. רק דולרים עומדים בחבילות.
זוקף כפופים ולא שוכבים!
אתם הבנתם את זה? בפעם הבאה שמציעים לכם לכסות אתכם בדולרים תזכרו שיש דולר שוכב ודולר עומד וזקוף!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה