יום שני, 3 בפברואר 2014

הרצף האוטיסטי והמטבעות

יום ‏2 פברואר 2014‏ בשעה ‏05:12‏
מטבעות שונים בתפזורת המבקשים מיון

שמעתי ברדיו את מיכל דליות וקלטתי את המושג הקרוי "הרצף האוטיסטי". מיכל ניהלה שיחה עם מטפלת בגן ילדים, שרצתה יעוץ בנושא לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים. או אז נזכרתי בדברים מתחום עיסוקי והקשר לאותו ספקטרום אוטיסטי.
אוטיסטים מגלים חיבה לאוספים שונים. גם סידור בשורות שחוזר על עצמו
ג'וני קאש קונה מטבעות ושטרות במזומן בכל העולם. הוא יודע להסתדר בכל מקום.
האם יתכן שאיבחון יתר יוביל לזה שאספנים יקוטלגו כלוקים בתסמונת יחודית?

נושא האוטיזם מוכר שנים הרבה. בשנים האחרונות איבחון האוטיזם ידע שיפור עצום. אין סוף לאיבחונים ובעצם בסקאלת האבחון העכשווית כולנו מאובחנים. פעם לא איבחנו ולכן רובנו לא מספיק מאובחנים. מינה אמרה לי זאת באופן אישי-ישיר ובהרבה הקשרים ולפני הרבה זמן. אין לי שום כוונות ציניות בנושא ואני מתנצל מראש אם לא אובן כראוי. ואז צץ ועלה אצלי נושא המטבעות והאוטיסם. כל האשמה היא שלי.

ג'וני קאש - Johnny Cash ועולם המטבעות
הכל התחיל מג'וני קאש (שם לגמרי בדוי) המסתובב ותר בכל העולם האפשרי ומתעסק בסחר מטבעות ושטרות, ממקומות שונים ומשונים שמעטים ביותר יסכימו לקבל ולהמיר למטבע קשה וטוב. גם כסף כזה הניתן להמרה רק בבנקים המרכזיים של מקומות נשכחים. ג'וני הוא אזרח ארצות הברית של אמריקה ממוצא יפני. מצויד במחשבון קטן ומתוחכם ויודע לבצע כל טרנזקציה אפשרית. הוא גם קונה מעות כלומר מטבעות מתכת של רוב המדינות. שום בנק לא לוקח מעות של ארצות אחרות בשיגרה. בשביל זה יש סוחרי מטבעות וחלפנים מוזרים.

מסביב לעולם ובעקבות המטבעות
אם יש לכם כסף אמריקאי במטבעות מתכת תתקשו להמירם מחוץ לארצות הברית. ככה גם לגבי עוד הרבה מטבעות מחזור שונים. ג'וני קאש (שם לגמרי בדוי) יקנה אותם במחיר סביר והוגן, כלומר כמה אחוזים מתחת לשער הרשמי. ג'וני פתוח לכל עיסקה ותמיד משלם במזומן כי השם מחייב ואין לו כמובן שום קשר ל"איש בשחור", למרות שבטוח שג'וני האמיתי יכול היה לחבר עליו שיר בקלילות. בעולם שלנו יש עוד כמה מתי מעט העושים מלאכה דומה לג'וני שלנו. לטעמי זוהי עבודה קשה ביותר עם סיכון כלכלי גדול כשהתמורה היא יחסית זניחה. מטיילים מסביב לעולם עם כרטיס מיוחד, רוכשים כרטיס רכבות ואוטובוסים המאפשר נגישות להרבה מטבעות ובסוף נשאר לך משהו.

פרוטוקול סגפני עם שמירת הניקיון והכבוד
ג'וני קאש קונה מטבעות ומיד חושב ומתכנן כיצד הוא מערם אותם לפי גודל, משקל, עובי ונפח כללי לקופסאות ומארזים. כל ערמה תזכה לסידור מוקפד ,שיטתי , חסכני ותארז ככה שבכל חבילה יהיו מטבעות שיתאימו למשלוח המדויק שיגיע ליעדו בדרך הכי זולה כי ממילא הרווחים מדודים ומוקפדים ואין שם שום אחוזי שומן מיותרים. ג'וני גם יודע לתמרן בכל מקום בעולם בהוסטלים הכי זולים אבל כאלה השומרים על כבודו וניקיונו. תמיד היה מסודר ונקי. ככה גם לגבי אמצעי התחבורה ומקומות התזונה. ג'וני יתמיד עם אוכל עממי ובסיסי ומסעדה זה מחוץ לפרוטוקול הרגיל. זה קורה רק אם מישהו מזמין אותך.

ג'וני מדבר ואני נרדם יופי
הרבה פעמים נרדמתי נהדר כשג'וני היה מספר את העובדות הקשורות לכסף אותו הוא משלח מפה לרחבי העולם. אצלו היו פרטים אינסופיים והכל אודות המטבעות, הסידור שלהם, כמה שוקלים 431 מטבעות מאיי פיג'י וכמה עולה שטר מלטזי מלפני 19 שנה. היו שם בנתונים שלו המון פרטים, שמות, מידות , נפחים, משקלים, קטרים, ועוד דברים מרדימים יופי במיוחד כשזה באנגלית שקטה, מדודה ומונוטונית. את ג'וני זה מעולם לא שיעמם ולא הרדים. מבחינתו זו פרנסה אבל כנראה שיותר מזה. הוא כנראה על הרצף.
לפני למעלה מעשור שנים החליף האירו את המטבע המקומי ברובה של אירופה. זו הייתה הזדמנות להרבה עבודה בתחום החלפת הכספים הישנים. בכל המקומות בעולם עודדו את הציבור להחליף את הכסף בטרם יפוג תוקפו. לעיתים גם ביקשו לתרום כסף שבהקדם יהיה חסר ערך. הרבה גופי צדקה, תמיכה והתנדבות היו בסיפור.

הסרטן, האגודה והמטבעות
גם בישראל ערכה האגודה למלחמה בסרטן מבצע איסוף כסף ישן במרכולים ובעוד מקומות. הם יצאו במסע פרסום ובהמשך אספו אותו וריכזו אנשים, שתפקידם למיין את אותם כספים ישנים. לאחר מכן החליפו אותו במזומנים כשרים. העבודה הזו נחמדה ליום יומיים. כשזה נמשך הרבה זה מתיש, משעמם ומשמים. לטענת האגוד הבסוף המבצע ההכנסות וההוצאות כולם היו בקו שווה. להבנתי המועטה זה כנראה הפסד, אבל למי איכפת בכלל.
בשלב מסוים האגודה החליטה לאחר יאוש שהיא מוכרת את עודפי המטבעות לפי משקל למרבה במחיר. בהמלצת ג'וני קאש קנינו חלק. בשביל ג'וני זו הייתה חגיגה, בשבילי פחות. הוא ישב אצלי בחנות לפחות 10 ימים מבוקר עד ערב,כשהמטבעות במאות הקילוגרמים שלהם עוברים מיון אינסופי. אחרי יומיים הרגשתי שאני משתגע רק מלראות את ג'וני ממיין ומסדר בכמה שלבים. הרעש של צילצולי המטבעות בתזוזתם יחד עם זריקתם הקלה למיכלי הפלסטיק המפוזרים בכל החנות, כמעט וגרמו לי לפריחה. ברוב הזמן בחרתי לנפוש מחוץ לחנות. ג'וני היה מלא עזוז. מבחינתו זה היה יכול להימשך לנצח. חגיגה זו מילה לא ממצה. הוא לא מתעייף בכלל.

שקית למטבעות שאל על מחלקת לשבים הביתה עם כסף

אלו"ט, אל על והמטבעות
בוקר אחד קיבלתי טלפון מאלו"ט: אגודה לאומית לילדים אוטיסטים (ע"ר). מישהי דיברה איתי על מטבעות וביקשה שניפגש. הגעתי למשרדי העמותה בגבעתיים והראו לי כמויות גדולות של מטבעות שונים בפחי פלסטיק שחורים וענקיים. הופתעתי מהכמות ובכלל.
הסבירו לי שאל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ, חברת התעופה שלנו, יזמה עבורם מבצע של איסוף כסף קטן מנוסעים בדומה למבצעים דומים של חברות דומות בעולם. הכסף שנאסף ממוין ואחד הבנקים ממיר להם את הכספים הרגילים הניתנים לשימוש כמחווה מיוחדת. יש להם בעיה עם כסף לא מוכר ובשביל זה אני פה.
עיון זריז וממש לא מסודר וארוך הראה שיש שם הרבה כספים טובים ושוטפים. הראתי להם מספר דוגמאות, ואותה מנהלת עם השם המיוחד שמחה והסבירה לי שהילדים האוטיסטים מאד אוהבים לסדר דברים לפי מיונים שונים. פשוט צריך להראות להם דוגמא והם כבר חזק בענין הסידור. הם לא מתעיפים מזה בכלל ויכולים להמשיך בזה לנצח.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה