יום שני, 6 בינואר 2014

כוכבים ומטבעות



כוכבים יש רק בשמים. אלו המצויים על פני הארץ הם כוכבים זמניים שזוהרם בר חלוף. הכוכבים של פעם - הועם זוהרם. מתברר שגם על מטבעות יש כוכבים. מברור מעמיק יותר, מסתבר שחלק מהכוכבים שעל המטבעות שלנו הם ממש לא כוכבים. ידוע לכל שאסטרולוגיה זה שטויות ואסטרונומיה לא.

כוכבים? במטבעות ישראל צילום: אפי שחק

ברוך קנאל הראה שהכוכב המופיע במטבעות אלכסנדר ינאי הוא בעצם עטרה של שליט-דיאדמה
מה המשותף לישראכרד, אבק , נולד , שטרן , קולנוע , פופ, צביר ולכת?
מדוע כוכבים כל כך פופולארים בהרבה תחומים? שמות, עיטורים, סרטים ועוד...

קנאל וקורצוייל
הסיבה לפוסט הזה הוא ספר בגרמנית על מטבעות יהודיים עתיקים שכתב ברוך קנאל: Baruch Kanael - Altjudische Munzen (ברוך קנאל - מטבעות יהודים עתיקים). בספר יש מקבץ ביבליוגרפי העוסק בנומיסמטיקה יהודית (חנות ספרי רובינזון העניקו לי אותו - תודה). ברוך קנאל, מבחינתי, הוא האיש שנתן משמעות מקורית ויחודית למונח כוכב במטבעות היהודים העתיקים.                                                                      
בספר יש הקדשה בעברית ובכתב ידו של קנאל.
"לפרופסור ד"ר ב. קורצוייל בהוקרה רבה מאת המחבר ברוך קנאל "








מי רוצה להיות נשיא האגודה הנומיסמטית בישראל?
מזכרוני הדל העלתי את השם של ברוך קנאל, שכתב מספר דברים על היסטוריה ונומיסמטיקה. ראיתי בזמנו את ברוך קנאל במפגש של האגודה הנומיסמטית במוזיאון קדמן למטבעות, כשרצה להיבחר לנשיאה. קנאל לא נבחר והכריז אז באופן מאד מוזר וקולני שהוא בעצם מקים לו במה משלו ואגודה חדשה שהוא הוא נשיאה ומייסדה. האירוע היה מאד מביך והוא זה שגרם לי לזכור אותו לנצח. עוד מפרי עטו של ברוך קנאל ב מחניים ל"ד תשי"ח:


 ברוך קנאל והכוכב של אלכסנדר ינאי
ד"ר אריה קינדלר, אוצר מוזיאון קדמן לשעבר, הזכיר לטובה בהרצאותיו את ברוך קנאל כמי שהראה והוכיח בוודאות ולראשונה שהכוכב המופיע על חלק ממטבעות אלכסנדר ינאי הוא בעצם לא כוכב. לדבריו של קנאל זוהי עטרה (כובע) של שליט במבט מלמעלה. מה שדומה לכוכב עם שמונה קרנים וביניהן הכתובת העברית 'יהונתן המלך', היא בעצם דיאדמה עם מספר קרניים שמאד אופיינית למלכים בתקופה ההלניסטית. יש מספר דוגמאות של מטבעות, בהן ניתן לראות בוודאות את קצוות הסרט של אותה דיאדמה - עטרת, המשמשת ככתר המנהיג. גם לכומתה צבאית יש שני קצוות סרט. אלכסנדר ינאי - יהונתן השאיל את אותו עיטור ממטבעות זרים שם הוא משמש כסמל שלטוני.

פרוטה עם דיאדמה מלכותית של ינאי צילום: אפי שחק



עטרה-דיאדמה לראשו של דיאוטוס מבקטריה - 
סרט לבן שנלבש לראשו של מונרך בתקופה ההלניסטית על מנת לציין את מלכותו.


1950 זוכה בפרס קלוזנר והוא בן 29 בלבד
(אותר בארכיון ע"י אביהו בר)


הכוכב הוא נזר מלכים
פרופסור יעקב משורר ז"ל, בספרו המעולה 'אוצר מטבעות היהודים', מסכם את הנושא בהתאם להצעתו של קנאל משנת 1963: "דומה שאין להפריד בין הכוכב לבין הנזר המקיף אותו, ויש לראותם כשלמות אחת, של כוכב מוקף בנזר. על-פי צורתו זהו נזר מלכים, עשוי פס זהב, שנועד להקיף את ראש המלך, והוא קשור בסרט בבסיס הראש, מאחור. לינאי היה חשוב מאד לבטא את מעמדו כמלך אך בהתאם לצו 'לא תעשה לך פסל וכל תמונה' הוא נאלץ אפוא למצוא דרך אחרת לביטוי מעמדו וכנראה השתמש בדימוי של כוכב כסמל מלכות, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בשירת בלעם; 'דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל' (במדבר כ"ד, י"ז). כדי לחזק את הקשר לסמל זה, כוכב עטור נזר, שובץ שמו ותוארו של ינאי בין קרני הכוכב - כדי להדגיש שהוא הוא הכוכב."


וגם על שמש ורגינה הסמל שעורר סכסוך פוליטי מודרני



מטבע מימי אלכסנדר ינאי. 
חזית: עוגן סלאוקי. וכיתוב יווני 'BASILEWS ALEXANDROU', המלך אלכסנדר. 
גב: גלגל בן שמונה חישורים, או וריאציה של שמש ורגינה. 
כיתוב עברי עתיק 'יהונתן המלך' 
מתוך הויקיפדיה בעברית



כוכב בעל שמונה קרניים מוקף נזר מלכים ובין הקרניים הכתובת "יהונתן המלך" בכתב עברי קדום. 
קדם מכירות פומביות

אלכסנדר ינאי החשמונאי טבע המון מטבעות
אלכסנדר ינאי, 103 - 76 לפני ספירת הנוצרים, היה השליט המרשים ביותר מבני משפחת החשמונאים. אחד מטיפוסי מטבעותיו הנפוצים ביותר הוא פרוטה עם אותו כוכב בן שמונה קרניים , מוקף סרט (נזר) סוגר בולט. בצד השני: עוגן עם כתובת ביוונית "למלך אלכסנדר". המטבע הנפוץ הזה שימש השראה להרבה מטבעות במדינת ישראל המודרנית. המטבעות האלו שליונתן הוא אלכסנדר ינאי מאד נפוצים וכמעט כל אספן מכיר את הפרוטות וגם את חצאי הפרוטות של ינאי עם הכוכב. זהו הפריט הכי מבוקש אצל נוצרים מאמינים כ"פרוטות לאלמנה" -Widow'sMite . [לקישור]                   
למי שרוצה, יש אפילו טבעת כסף בשילוב רפליקת ברונזה של מטבע אלכסנדר ינאי. ההסבר בדף שגוי ואל תחפשו שם שום דמות של אלכסנדר כי איש כנראה גם לא יודע איך היה נראה השליט החשמונאי הזה. לקישור.

טבעת כסף בשילוב רפליקת ברונזה של מטבע אלכסנדר. 
החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ


מספר קרני הכוכב משתנה. יש המון פרוטות חשמונאיות מקוריות בשוק העתיקות. באופן כללי אלו פריטים לא יקרים במיוחד. יש גם זיופים ואפילו רפליקות מאושרות של החברה הישראלית למטבעות. אגב, מה דעתכם לגבי עניין הרפליקות בעתיקות? לטעמי הנושא מורכב ודעתי בנושא מתמצית בזה שאין לי דעה. בעולם הגדול יש רפליקות כמעט בכל מוזיאון. אותם העתקים - רפליקות - COPY נמכרים בחנויות המוזיאונים למזכרת. בהנחה שאותם העתקים מספקים את יצר האספנות ומוחתמים באופן ברור כהעתק שלא  יטעה בעתיד, ואולי מונעים שוד עתיקות. אני בעד. אשרי המאמין!


רפליקות כלומר מטבעות בכאילו   צילום: ג.ר.א.ס G.R.A.S


אמו ציפורה וגם הוא מוזכר כילד מחונן
(אותר בארכיון ע"י אביהו בר)

קברו בהר המנוחות בירושלים 1921-1997(אותר בארכיון ע"י אביהו בר)

 כוכבים יש רק בשמים?  פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה