יום שני, 6 בינואר 2014

חוכמת האפידורל ומי אוהב מרק שקמבה

January 2, 2014 at 11:23am


ניתוח גדול דורש הרדמה כללית. האם הניתוח הגדול בישראל החל?

המחאה החברתית פרצה לנו בהפתעה ודעכה לה באופן דומה. החורף הכניס אותה לתרדמה יזומה. הבטיחו וסיפקו מנת טרכטנברג להרגעה וטישטוש ראשוניים, וזה עבד. האם פרופסור טרכטנברג הוא רופא מרדים? האם ביבי מטשטש או מאלחש על?

לפני שנים הגיע לחנותנו איש נחמד ולבבי. באוקטובר 1983 הוא היה גבוה, חתיך וחייכן. הוא לא ידע עברית. אבא שלי דיבר איתו רוסית, אני אנגלית והוא בעצם מדבר בולגרית, רומנית ואפילו צרפתית. קוראים לו ד"ר בלציב. הוא אספן של מטבעות, שטרות ועוד. הוא מאד רציני בידע שלו. שמו מוזכר בקטלוגים עולמיים כיועץ מקצועי של נומיסמטיקה בולגרית, רומנית ורוסית. בקטלוגים העולמיים השמנים יופיע שמו ליד הכרת התודות
Dr Anton Belcev  -  Acknowledgment
ד"ר אנטון בלציב, יליד סופיה 1943, מוכר וידוע בקרב אספנים בארצנו הנהדרת וברחבי העולם הנומיסמטי.

ד"ר בלציב הגיע לישראל כרופא מרדים על תקן של סיוע חרום במצוקת התחום המרדים. בישראל אין נהירה לתחום ההרדמה. קרדיולוגיה ופלסטיקה הרבה יותר מבוקשים והרבה יותר מכניסים. בישראל של שנות  
השמונים היה מחסור חמור ברופאים מרדימים. והיום?

ד"ר אנטון בלציב, גניה ועוד רופאים. בצד ימין פרופסור מוריס לוי. עיצוב אליעזר מורב

פצפונת ואנטון
אנטון מגיע לבית חולים בילינסון ומתאהב בארץ שלנו וגם בחברה ושמה גניה, שבמקרה גם היא רופאה, אבל לא מרדימה כי אם רופאת שיניים. מענין למה רופאים מתאהבים ברופאות ולהפך? נדמה לי שגם עם אחיות זה עובד בסדר. לפני כל הרדמה כללית תמיד יתחקרו מבעוד מועד את המנותחים לגבי מצב הפה והשיניים.

השהות של ד"ר בלציב קצובה בזמן. ויזה לצורך עבודה חיונית במיוחד. הוא מאד רצה להישאר פה אבל יש פג תוקף לכל אשרה. כשאבא שלי הבין את רצונו העז להישאר פה איתנו יעץ לו מה לעשות. אבי פנה לנשיא המדינה במכתב בו הוא מבקש שד"ר בלציב יוכל להישאר בישראל. גם ויקטור שם-טוב (הסבא של גילי, שדרנית הספורט), שהיה בעברו שר הבריאות ובולגרי גאה, עזר רבות.
וכך אכן היה. כבוד הנשיא הרצוג (אבא של בוז'י), נעתר לפניה ואנטון נשאר פה עם גניה ואפילו הספיקו לצאת ביחד לגימלאות.

גן העם הבולגרי, 
מוקדש בהוקרה לעם הבולגרי על פועלו בהצלת יהודי בולגריה בתקופת השואה.
מיפגש הרחובות יהודה הימית, פינת עזה ודרך בן צבי יפו ופעם הלונה פארק


היידה מכבי יפו או יבוא היום וכולם ידעו שכולנו בולגרים וקצת שואה
הקהילה הבולגרית בישראל מאד נחמדה. קהילה קטנה ואיכותית מאד לטעמי. אופי רגוע, דת במינון לייט עם הרב אברמיקו בכר והאופנוע-סירה בשבת וקבוצת כדורגל משלה ואפילו ביפו. אוכל נהדר ואין מסעדה בולגרית שאני לא מכיר.
אני לא חסיד של מרק שקמבה. לא נעים לי להגיד מה מזכיר לי הריח. בעצם יש מסעדה נהדרת שעדין לא ביקרתי בה. קוראים לה "בויאנה" ויש בה מוסיקה טובה ובקרוב מאד נזכה לאכול שם. אפילו סימה שאלתיאל הבת של שאלתיאל שאלתיאל בולגריה. גם רמי כהן המורה להיסטוריה ששיעוריו הנהדרים נחרטו לי בראש ללא יכולת הכחשה או שיכחה. ממש לאחרונה הסתבר לנו שגם המחנכת הבלתי נשכחת שלנו מאותו תיכון עירוני ה' , הרצלינה יגר לבית כלב היא ממש מבולגריה. סיפור הגילוי הבולגרי של הרצלינה על ידי רמי כהן ,יכול להוות פרק נאה ויפה בפני עצמו. גם עליזה תג'ר ומשפחתה מרמת הטייסים. יוסף סמואלוב שרת עם אבי במשטרה כטכנאי מכשירי קשר. בהמשך הייתה לו חנות מכשירי שמיעה ברחוב בן עמי ממש די קרוב לתחנת המוניות של אבא שלנו. אדון סמואלוב  היה איש עדיין ונעים הליכות. עבודות העץ  הנהדרות שעשה מקשטות את סביבתי. טובע המטבעות שעשה לי  לחנות מצליח לעניין הרבה סקרנים ואני שב וחוזר שזה לא למכירה.

מטביע המטבעות של יוסף סמואלוב 1919-1990 ז"ל

אפילו לוי יצחק השמאי מהתפוצה ולאחרונה התברר לי שגם מוני יקים האנטי ציוני. אני יודע שיש עוד, אבל אלה כאמור אנשים שאני הכרתי.
ראיתי יחד עם דני רוגובסקי איך בולגרים יודעים לעשות שמח במועדון החברים בבת-ים ביום שישי. קצת סליבוביץ', ממולאים וקבב עגול ונהדר יחד עם תוספות בקטנה ויש מוסיקה, ריקודים ומצב רוח טוב, ומי צריך יותר מזה.
פרק השואה בבולגריה מקורי מענין ולא כל כך מוכר. המדליה וסיפורה של אונית המעפילים "סלבדור" הוא רק פרק אחד. מעניין לדעת אם אותו ד"ר קונפינו קשור לטלי קונפינו שלמדה איתי בתיכון.

סלבדור ספינת מעפילים Salvador צילום: אליעזר מורב

יבוא היום וכולם ידעו שכולנו בולגרים? למה יש כל כך הרבה רופאים בולגרים?
הכרנו מספר מכובד של בולגרים נחמדים ואבא שלי נהג להזכיר שיש הרבה רופאים בולגרים ביחס למספרם הקטן בישראל. האומנם? כנראה שכן. הכרתי לפחות מניין של רופאים בולגרים. פרופסור מוריס לוי ז"ל הוא הוותיק והמפורסם שבהם. אם אתם מתעקשים בכוח על עוד שמות אז בבקשה. ורסנו, לזר, קובו, ארגש, אלגום, כלב, סרוב, בן בסט, מושונוב  ובפעם הבאה אשלים את החסר.
"לוי התפרסם בשנות ה-60, בעת שהיה מנהל מחלקת ניתוחי לב וחזה בבית החולים בילינסון וביצע, לראשונה בישראל, ניתוח השתלת כליה בדצמבר 1964 וניתוח השתלת לב בדצמבר 1968" (מתוך ויקיפדיה).
את ההמתנה של פרופסור מוריס לוי לשירותי קופת חולים במירפאה של השכונה כאחד האדם לא אשכח לעולם.

"טלפון זה בשביל לקבוע איפה ומתי מספרים את הסיפור"
מרסל הבדלה 1928-1998 ז"ל, סוחר בולים ומטבעות מרחוב אלנבי, מול בית הכנסת הגדול, היה נציג הקהילה הבולגרית בתחום שלנו,כלומר בולים ומטבעות. הוא היה נאה דורש ונאה מקיים, קונה ומוכר. הכל לפי הלך השוק הנוכחי. מרסל היה זורם עם הביקוש וההיצע של אותו הזמן. מעולם לא התקבע בראשו עם מחירים ותובנות היסטוריים. הכל ת'כלס, מזומן, עכשיו ומיד.
מרסל, שהיה ידידו של מוריס לוי נהג לומר שטלפון זה רק מכשיר בשביל לקבוע איפה מספרים את הסיפור ולא לספר אותו בשיחות אין קץ. אכן תובנה חכמה ומדויקת.
מי שלא הכיר את ג'יימס פיקרינג סוחר שטרות קנדי יליד בולגריה , לא יודע מה זה בולגרי. פיקרינג הזה חד כתער שלעולם לא יוצא פראייר, בשום נ.צ. ברחבי הגלובוס. פעם נהג להסתובב בכל חור שבעולם ןלקנות כסף מקומי מהבנק המרכזי ולהפיצו ברחבי העולם. לכאורה עבודה קלה אבל בפועל ממש לא. יש כמה טיפוסים בעולם הנוהגים לעשות זאת. כל אחד מהם שרוט על אמת וכנראה שלכולם בעיה משותפת.  גם ג'קי הררה מנהריה טיפוס מענין. למה בו(ל)גרים נוהגים לוותר על האות ל' בדיבור שוטף?

תחיית החולים הרדומים
יש כמה אירועים שהחיבור שלהם עם ד"ר בלציב רותכו אצלי לתוך הלב והנפש. הדרמטי מכולם היה בזמן שאבי אושפז במחלקת ניתוחי לב וחזה באיכילוב אחרי ניתוח לב שני ב-1995. זה היה אחרי שלושה וחצי ימים, בהם לא התעורר מהניתוח. המנתח ד"ר יקירביץ אמר שצריך לחכות כי אין משהו אחר שניתן כעת לעשות. אבא שלנו היה במקום אחר, לא ברור איפה אבל "הוא לא איתנו" כמו שאמרו הרופאים.
הייתי יותר מחרד. המחשבות על ניתוח שהצליח והחולה שלא התעורר לא פסקו. דיברתי עם אנטון והוא הגיע מבלינסון ואז נוכחתי שרופא מרדים יודע גם להעיר. הוא החל בפעולות שעלו בהדרגה בעוצמתן ולבסוף פסק שיהיה בסדר. ראינו סימנים לתחיית החולים. למיטב זכרוני הוא גם פשוט שאג לאבא שלי לתוך האוזן ברוסית.
היה שינוי דרמטי, במיידי. עובדה שאחרי כמה שעות ,אבינו חזר בהדרגה איטית להיות בין שאר האנשים בעולם הזה. מה בדיוק קרה ליפיפיה הנרדמת בסיפור המקורי? האם חולים מסוימים מעדיפים עולם אחר וטוב יותר? מתברר שאנטון יודע גם להעיר ולא רק להרדים.

אנטון מימין עם מנתחי על. מצד שמאל פרופסור וידנה ברנרדו צילום: סריקה: אליעזר מורב

ארוחת המלאכים בקיראון ואוסף הינשופים הקטן
הארוחה בה הוזמנו עם הורי וגם עם הזוג רוגובסקי לאנטון וגניה שאגב אוספת קצת ינשופים (800), הייתה מדהימה. זו היתה הארוחה הכי מיוחדת וטעימה בחיי. זו עובדה ולא הנחה או הגזמה. שפע של טעמים מיוחדים, עם אווירה נהדרת בדירה צנועה בקיראון הם ערובה לארוחה הכי הכי שלי. אגב ינשופים יש קשר מאד הדוק למטבעות ואולי בפעם אחרת.
שמחנו עם אנטון וגניה והם הפכו לחלק מהחבורה של אספני הבית. עמליה ודני רוגובסקי יצרו איתם קשר אישי חם ומיוחד, אחרי שאנטון ראה אפילו איך נראה בית החזה של דני מבפנים. הביקור הגסטרונמי אצל יחיאל פילוסוף במסעדת "הבלקן" הדביקה בשדרות ירושלים, גם היה בסדר. אין כמו אקונומיקה.

חוכמת האפידורל והסמירנוף
"הרדמה (או אלחוש; בלועזית: אנסתזיה) היא פעולה מכוונת של עירפול חושים או חוסר הכרה הנגרמת בדרך כלל על ידי מתן תרופות נרקוטיות, אשר פועלות לדיכוי מערכת העצבים, זאת כדי לאפשר טיפול בחולה או בפצוע ללא גרימת כאב, תוך שמירה על תפקוד תקין של מערכות הגוף.
ביצוע ההרדמה יכול להתבצע בעזרת תרופות נרקוטיות,דיקור, היפנוזה רפואית או שילוב של כמה מן השיטות." ותודה לויקיפדיה החופשית העוזרת הכי טובה ובלי כסף. רצוי מאד לתרום למפעל הכביר הזה שיוכל להמשיך ולפעול עצמאית בעזרת כולנו.

מה דעתכם על השם ד"ר סמירנוף לרופא מרדים? אז תדעו שזו לא בדיחה אישית כי אם עובדה ואפילו בישראל. אומרים שהוא מרדים טוב. ישנה טענה האומרת שיש התמכרויות אצל רופאים העוסקים בתחום.
ד"ר בלציב עבד במחלקה לניתוחי לב וחזה בבילינסון. גם ד"ר אידלמן היה שם. כרופא שהכיר מחלות וניתוחים וראה את המוות יותר מפעם אחת לפחות , הוא די חרדתי למחלות ותחלואים. הוא אמר לי שהוא עצמו לא נוהג לעשות בדיקות. הפחד מהמחלות יותר מפחיד מהמחלה עצמה.
עבודת הרופא המרדים קשה, ארוכה וללא הילה וכסף גדול. הוא נמצא שם הרבה לפני הניתוח, בהכנות לניתוח,במהלך כל הניתוח וברור גם שלאחריו. מנותח שלא מתעורר זה סימן לא טוב. ראו מקרה שרון שאין לו כמובן שום קשר לנושא ההרדמה, אבל בכל זאת לא נעים.                                     
אני זוכר היטב את חברתה של אחותי אראלה, שנרדמה אצל רופא שיניים ולא התעוררה במשך שנים. גם בסוף היא לא התעוררה.

היפנוזה וטישטוש
יש רופאים היודעים להרדים בהיפנוזה ואולי באמצעים אחרים שאינם תרופות. מטוטלת עם חוט גם טוב. גם אנך בנאים עם חוט עושה את העבודה. זה מתאים לחלק מהטיפולים. ניתוחים גדולים דורשים הרדמה כללית. יש גיל שהרדמה כללית היא מסוכנת. יש גם תופעות לוואי לאפידורל בלידות. מי יודע מה היה בהרדמה של פרופסור טרכטנברג? אני ממש לא זוכר זריקה.
היפנוזה? הרבה יותר סביר שמשחקי מילים והבטחות יוצרים אפקט טישטושי המקבל תמיכה במזג אויר סגרירי וגשום. למה ארוחה דשנה מרדימה?האם באמת ניתן להירדם רעב?

סנואי הכלב והספרית המפוחדת
סנואי הכלב שלנו היה כלב קופצני ונרגש בחייו וקשה בהתמסרות לצורך תספורת נחוצה. זה היה סיפור היסטרי לספר אותו. בשלב מסוים נאלצתי לקנות לסנואי שלנו מכשיר תספורת יקר וטוב. הספרית הלחוצה שכנראה הופחדה מהתלהבותו כי רבה, הציעה להרדים אותו לצורך תספורת. אמרתי לה שתנסה זאת קודם על עצמה. משחקת לי אותה  ספרית מסוג היפיפיה הנרדמת.
כשהגיע יומו האחרון של סנואי שלנו, שעבר ארוע מוחי ככל הנראה, הרדמנו אותו לעד אצל ד"ר פוגל בפתח תקוה. וטרינרים מרדימים בעלי חיים חדשות לבקרים. מה דעתכם על הרדמת אנשים?

למה מהפכות פורצות באביב? ומלחמות כבר לא קורות בקיץ ובחורף?
ביפ ביפ ביפ, הטישטוש של טרכטנברג עומד לפוג

הטישטוש של פרופסור טרכטנברג הכלכלן עומד לפוג. יש כבר סימנים ראשונים. הניתוח כנראה תקוע. מחיר השמנת ירד. יש הטוענים שדבר לא קרה ולא יהיה ניתוח באמת. אין שום תועלת בהשארת הפצינט ללא טיפול מתאים. סתם תוספת אלחוש , ממש לא תטיב את מצבו.
זה הזמן להעיר את הרופא ואולי בעצם את החולה,שיקום ויאללה יחליף את הרופא המנתח. יכול להיות שהטיפול הכי טוב כרגע, הוא פשוט העפת הרופא ודי.

באביב את תשובי חזרה או  חוכמת האפידורל פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

תגובה 1: