יום שני, 6 בינואר 2014

יוסף גולנד השכן של הדודה שלנו

זה כנראה קורה לכולנו. עושים סדר, מפנים משהו ולפתע נתקלים בפריט מפתיע, שזורק אותך עשרות שנים לאחור ונפתח סיפור מסקרן.

יוסף גולנד שר בשלוש שפות


הבן שלנו  עבר לגור בדירה של הורי המנוחים עם שותפה נחמדה. כחלק מההתארגנות שלו הוא פינה את תכולת הדירה. חבילות חבילות הוא העביר אלי למיון, זריקה וגם אחסנה מחדש. זהו תהליך מעייף, מתיש ולפעמים גם מרגיז ומעלה את הסעיף. סעיף העברות בהחלט סעיף לא קל. בפעם האחרונה זו הייתה כנראה העברה הסופית. חבילת תקליטים נחמדה ובה דברים שהורי אהבו במיוחד. אמא שלנו מאד אהבה מוזיקה, תיאטרון, סרטים ובכלל קולטורה.
החבילה האחרונה והקטנה שניר-יוסף בני הבכור הביא לי, הייתה מפתיעה. מיד בלט שם התקליט של יוסף גולנד עם הקדשה אישית. זו הייתה דרישת שלום מאד מרגשת ובלתי צפויה מהעבר.                                 

"למשפחת לידרמן! בידידות, יוסף גולנד 69. 12.7"
ההקדשה הזו גרמה לי לכתוב את הפוסט הזה. בנוסף זו הזדמנות להציץ בקטנטנה על איסוף תקליטים.

"למשפחת לידרמן! בידידות, יוסף גולנד 69. 12.7"

מי היה יוסף גולנד 1911-1974?
השורות הבאות הן ציטוט מוקפד מהתקליט: יוסף גולנד שר ב 3 שפות. גלטון 5755. ליווי מירי זמיר ותזמורת. joseph goland israeli singer-actor "יוסף גולנד זמר ושחקן, נולד באוקראינה רוסיה למשפחה בעלת תודעה מוסיקלית. מגיל רך חונך לקראת קריירה במוסיקה ודרמה. בילדותו עלה עם הוריו לישראל בגיל חמש עשרה הצטרף לתיאטרון הפועלים בתל-אביב, ה'אהל'.
 ב-1930 יצא להשתלמות לקונסרבטוריום למוסיקה של ברלין וכמו כן הופיע כסולן בתיאטראות של מקס ריינהרט, קורט וייל וברכט.
עם שובו לישראל הופיע בתפקידים מרכזיים בתיאטרון הסטירי "המטאטא" וגם זכה לתהילה רבה על תפקידיו המצוינים באופרטות ובמחזמרים רבים. באותה תקופה הגיעה אליו ההזמנה מחברת התקליטים הבריטית "דקה" להקליט עבורה מחרוזת שירי ישראל חדשים.
לאחר מכן ערך סבוב הופעות בארצות אירופה שב לישראל ויסד את המועדון הסטירי "אף על פי" והוזמן להופעות בפני גולי קפריסין. (שם אולי החלה ההכרות של הורי עם גולנד).
יוסף גולנד הוא אחד מאמני ישראל אשר עלה בזכותו להתנדב בהופעות לפני החיל הישראלי מאז מלחמת הקוממיות ועד מלחמת ששת הימים וכתוצאה, שמו של יוסף גולנד ושיריו קשורים קשר אמיץ בהווי החיים והבידור הישראלי.יוסף גולנד ערך סבוב הופעות בארצות הברית, דרום אפריקה ואוסטרליה שכללו גם הופעות בטלויזיה.
בשנת 1964 קבל את הפרס ע"ש פרופסור קלאוזנר עבור המשחק הטוב של השנה במחזה "עולמו של י.ל.פרץ"
אוסף זה של שירים בעברית, יידיש, רוסית מציגים את אישיותו של האמן. 15 שירים אלה משקפים את קולו העשיר ורגישותו הדרמטית של הזמר-שחקן יוסף גולנד." סוף הציטוט השלם.
דודה הגידי לנו כן אנו רצים להתחתן . אם תגידי כן או לא, נתחתן בין כה וכה
השיר שהכי מזוהה עם יוסף גולנד מבחינתי הוא "דודה הגידי לנו כן" אפשר להאזין בעוד קישור.

מוסיקה, בלט, תיאטרון הם חלק מהתרבות האנושית. ומה עם גן החיות?
ההכרות של משפחתי עם יוסף גולנד החלה בגלל הדודה האהובה שלנו. רניה גרבש ומשפחתה, אחותה התאומה של אימי , גרו בצמוד לביתו של יוסף גולנד בשדרות קרן קיימת בתל אביב. היום קוראים לזה שדרות בן גוריון כי ראש הממשלה הראשון שלנו דוד גרין , גר שם. אפילו הבית שלו עומד שם ופתוח לקהל ובלי כסף בכלל. אתם מכירים עוד ראש ממשלה שהשאיר את הבית שלו למדינה עצמה ולא ליוצאי חלציו? אני מתקשה. מה יקרה עם הבתים של כל הרוה"מים?

לוחית זיכרון למיה ארבטובה ויוסף גולנד על ביתם בשדרות בן גוריון 72 בתל אביב 




שדרות בן גוריון 72 הבית של גולנד צילום אמנון יצחקי אתר VTLV

מיה ארבטובה גולנד חלוצת הבלט בישראל ויקירת תל אביב
כשבאנו לבקר את הדודה והדוד וילדיהם, ליד גן החיות, איפה שהיום עומד המגדל של גן העיר הסמוך לעירית תל אביב, ידענו שיוסף גולנד גר שם ושבקומת הקרקע הצמודה ברחוב קרן קיימת 72 יש סטודיו לבלט קלסי של מיה ארבטובה, רעיתו של יוסף גולנד. בהחלט מקום עם אווירה תרבותית מכובדת. ועוד על מיה ארבטובה


אצל הדודה והדוד בסלון

על המרפסת של הדודה והדוד ומאחור גן החיות


מה זה עגול, שחור ויש לו חור באמצע?                                   
אנשים אוספים הכל. מוסיקה בהחלט תחום אדיר ורחב. כנער מתבגר היה לי אוסף תקליטים משלי , מבלי שהגדרתי אותו ככזה. אריק איינשטיין היה לי כמעט הכל ובכל הגדלים והצבעים. גם בוב דילן היה חזק מאד, ויש לי הרבה מהשירה והשרה שלו. גשם כבד עומד לרדת . חיפושיות? חופשי חופשי. גניס גופלין ועוד רבים וטובים.
יש כאלה האוספים תקליטים ויש כמובן את אלו היוצרים אותם. מוסיקנטים אמיתים חיים את זה מבפנוכו.

גם במשפחתי יש כאלו. רונן בן טל מוזיקאי מוכשר, המקליט ומפיק גם לאחרים. ממש בימים אלה מופיע אלבום חדש של רונן לאחותי. 

חיים-חורחה לידרמן ז"ל, יליד ארגנטינה יוצר ופרופסור למוסיקה באוניברסיטת ברקלי.

חנויות של מוזיקה בלירות
חנויות תקליטים כמו פאז, במבילי בכיכר מסריק, אלחוט באבן גבירול, סקאלה בבן יהודה, אלגרו בסמטת בית השואבה ובהמשך בשינקין ואפילו אחת "נוסטלגיה" ליד קולנוע פאר הפכו למקומות בהם נהגנו לחטט,לקנות ולראות מה קורה. חנויות הכל בו של השק"ם והמשביר לצרכן היו חזק בענין התקליטים. הכמות עלתה וגדלה וגם חידושי הטכנולוגיה התקדמו. בשלב מאד מוקדם הפכו התקליטים והפטפונים לחפצים עומדים ללא תנועה סיבובית. הם שם יחד עם הקלטות המגושמות ובהמשך הקטנות ובשלב המתקדם גם התקליטורים ועוד אביזרים בלתי מזוהים המככבים מחדש לדור הצעיר והעכשווי. ככה חולפת לה תהילת עולם.

התקליטים שלי ורק חלק


ידעתי שיש אנשים האוספים תקליטים, אבל מעולם לא הקדשתי לנושא יותר ממחשבה חולפת. התקליט של יוסף גולנד גרם להסרת שכבת האבק. גם בתחום הזה ובמיוחד שם השריטות מאד משמעותיות. מצב הפריט והגדרתו ממש דומה למטבעות ושות'. האמת אין לי כוח לזה. בכיכר בדיזינגוף בשוק יד שניה, יש מישהו עם תקליטים באופן קבוע.
ערן דינר ידען ובלוגר בתחום. "זה מסתובב" הוא בלוג מוזיקה שמתמקד בהיסטוריה הרחוקה של הפופ הישראלי 
האוזן השלישית והחור בשחור, הם מובילי התחום דהיום.

הצ'רצ'ילים באלפיה וירוקים
אלון מליס גיאולוג בחל"ת, בוגר אוניברסיטת באר שבע, כמו גם מרחבי אפריקה המשוונית ועוד מקומות אקזוטים, וכמובן אספן של הרבה דברים ובהחלט חבר ואוהד הפועל תל אביב שרוף , מבין גם בתקליטים. אלון לא ניתקל בשיטוטיו הסיבובים בתקליט של יוסף גולנד (היום כבר יש לו אחד משלו). הכיתוב והשירה בעברית וגם ההקדשה האישית, מוסיפים לו ערך רגשי וגם כספי. לדעתו הגולנד הזה שווה כמאה דולאר. לא כסף גדול אבל בהחלט לא משהו שזורקים. אגב קראתי שהקדשות סתמיות ולא כמו שגולנד כתב לנו דווקא מפחיתות ערך. אלון אומר שהתקליט של הצ'רצ'ילים הוא המבוקש ביותר בעברית וערכו כאלף ירוקים ויותר טבין ותקילין. אכן מידע נחמד ומועיל. תודה לאלון מליס וד"ש לננסי ולילדים.

יוסף גולנד או דודה הגידי לנו כן  פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה