יום שלישי, 21 בינואר 2014

חברים

חברים זה טוב. למי שאין זמן לחברים, יגלה בבוא הזמן שאין לו חברים והרבה הרבה זמן. הרבה נכתב על נושא החברות בתרבויות שונות. פתגמים, סיפורים, שירים, סדרות טלוויזיה, בדיחות, חידות והכל מתחבר לחברים וחברות.
מבחינתי חברים זה כאלה שאני מכיר גם את משפחתם, ועדיין הכל בסדר

חוגגים יום הולדת עם חברים וקופת קרן קיימת בגן רחל רחוב עמוס בתל אביב 1963
 צילום פוטו נפתלי דיזינגוף 213 תל אביב

"טוב שיש קשר" ככה נהגה להגיד אמא שלנו שהכירה את כל החברים והחברות שלי
נדמה לי שיש לי חברים מגן הילדים כלומר מגיל חמש פלוס מינוס. זה לא אומר שאני רואה אותם כל יום וכל היום, אבל כמו שאמא שלנו נהגה להגיד "טוב שיש קשר". להיות בקשר זה דבר מאד חשוב, כי אנשים שלא קשורים לכלום בסוף מתדרדרים לתהום. יש הרבה סוגי קשרים ותהומות פחות.
מאז שיש פייסבוק, קורה שנולדים חברים חדשים במתכונת שונה וגם כאלה שנעלמו פתאום, שבים לחיים שלי. מבחינתי זה כייף ואפילו לדקות מספר. יש הרבה ריגושים וכיופים שהם לזמן קצר, אז הנה נולד עוד אחד.

אנשים משתנים?
אנשים משתנים חיצונית ולא תמיד אחרי כמה עשרות שנים אתה מזהה אותם. 30 קילו תוספת יוצרים דפורמציה מעוותת ואז אין זיהוי פנים אל פנים וככה גם ברשת באמצעות תמונה. אם כבר אנחנו בענייני זיהוי מהעבר אז מה דעתכם בעניין הזיהוי של דמיאניוק? איך בר רפאלי תיראה בעוד 30 שנה? האם כל הילדים חמודים והמבוגרים הרבה פחות? האם יורם שפטל היה ילד חמוד? כנראה שכן. מה לגבי גיטלר והשפם?

הקונה עם האקצנט והזקנקן מגרמניה
לא מזמן הגיע לחנות קונה שרצה מספר פריטים ממש זניחים בעבור מכר שלו בגרמניה. היה לו לקונה אקצנט לא מקומי. הבטחתי לו שאשתדל לארגן לו את הפריטים שרצה. נתתי לו כרטיס ביקור וביקשתי שיצור קשר למחרת היום לוודא סופית. ואכן יום אחרי הוא הגיע לחנוק ואז אחרי שקיבל את המטבעות הפושטים, שאל אותי אם יש לי קשר לאותו לידרמן מהכרטיס ביקור. אמרתי לו שיש לי ועוד איך ואפילו לי קוראים ככה. ואז הוא אמר שהוא הכיר לידרמן אחד כזה לפני כמה עשרות שנים וקראו לו קובי לידרמן!
אתם מבינים מה קרה פה? ואז הבנו שנינו שלא זיהינו אחד את השני, כי חלפו כמעט 35 שנה ואין שום קשר. זה היה דורון אופיר שבעבר הגיע כעולה חדש עם סנדלים וגרביים גבוהות,  ולמדנו ביחד החל מבית הספר היסודי וגם בתיכון. היום אנחנו חברים בפייסבוק כי דורון חי בגרמניה וככה "טוב שיש קשר".
כשנפגשנו שוב בחנות עם עוד מכרים וללא תיאום התברר שדורון ומשפחתו חברים של אלון מליס ומשפחתו וככה נפתחים ונסגרים מעגלי חברות ומכרות מתפוצות הגלובוס הזעיר.
חברים מבית הספר היסודי והתיכון היו כאן כל הזמן. גם אלו שמעבר לים. גם החברים מהצבא והאוניברסיטה. נכון שזה לא מספר אינסופי אבל בחצי חדר קטן לא יהיה מקום. גם מהעבודה יש חברים ועכשיו גם מהרשת על אתריה המשונים. 
דורון אופיר עם האקצנט והזקנקן

מבחני חברות ,סוסים וחמורים
אין לי מבחני חברות ומעולם לא כתבתי הגדרה מדויקת למיהו חבר/ה אמיתיים. מספיקה התחושה וזהו. ואני לא אבקש מהם לעזור לי לארוז לפני מעבר דירה כפי שהציעו מביני דבר. מי שיודע יודע ומי שלא לא.
יש כאלה המגדירים חברות בשותפות לגנוב סוסים ואפילו בזיונים משותפים. לא נראה לי הקטע השיתופי הזה. גם לא ענייני כסף והלוואות. רב יוסי בלוך שליט"א מעיר הקודש בני ברק  תותבב"א טוען שחמור בודקים בעליות וחבר בירידות. נשמע לי בסדר בכללי אבל יותר בקטע של צחוקים. 
נדמה לי שהיכרות של המשפחה של החבר עוזרת לתחושה הפנימית. במילים אחרות אם הכרתי את בני המשפחה של אותו חבר, אז יש פה יתרון ניכר.

חברים מפעם בחומוס משוואשה בפינסקר תל אביב

"אם צריך - אני בא"
גנדי זה הישראלי ממולדת והטרנספר, אמר פעם משהו נחמד בנושא חברות לפחות מבחינתי למרות שההקשר היה כנראה מזעזע. רחבעם זאבי היה טיפוס שאין סיכוי שהיינו מתחברים גם אם היינו באותו גיל ומהרבה סיבות ובכל זאת נשמע ותומלל אומר לחבריו מהשוליים "אם צריך אני בא!". הוא לא התכחש למשפט הזה וזהו הדבר הטוב השני שמצאתי אצלו בנוסף לעברית המעניינת שלו. "אם צריך – אני בא." ~ בשיחת טלפון מוקלטת עם העבריין טוביה אושרי מדירת המסתור בתל אביב, לאחר הרצח הכפול במפעל בר בקר." רחבעם זאבי ויקיציטוט.

אחלה גבר ולמי שאין זמן לחברים יתכן שבבוא הזמן ישאר ללא חברים ועם הרבה מאד זמן
אומרים שחברים יש רק באגד ודן. אני סבור שניתן למצוא חברים כל הזמן בתנאי שאכן רוצים. רוב הזמן כנראה לא רוצים כי חברות זה דבר הדורש תיפעול מינימאלי ולא תמיד זה משתלם, אז בשביל מה להוציא אנרגיה כשיש משבר אנרגיה בעולם. חוץ מזה יש טענה האומרת שאחרי גיל מסוים לא ניתן לרכוש חברים.
אני יודע שזה נדוש ונשמע רע אבל נראה לי שמינה היא החבר הכי טוב שלי והיא ממש לא אמרה לי לכתוב את זה ואפילו לא התיעצתי איתה לפני. אני יודע שיש הרבה מצבים שהיא אחלה גבר ואפשר לסמוך עליה הכי בעולם. חוץ מזה הכרתי את כל בני משפחתה ורובם ממש בסדר.

החברים שלי על פי אבי אבנר

מעגלים ושורות של חברות
מעגלי חברים ניתן לספור כאמור מהגנים למיניהם, בתי ספר, צבא, אוניברסיטה שזה שוב כמו גן או בית ספר,עבודה, תחביבים ושעות פנאי, רשתות חברתיות וכמובן גם חברים לצרות בכל מיני אופנים. גם בבית אבות יש חברויות ולפעמים מרגשות. בסוף יש חברים לשורה, או לגוש, חלקה והיום אפילו לקומה.
צדקו הגששים שאמרו בצחוק אמור לי מי חברך ואומר לך מי חמורדכי.


חברים   מילים: דודו ברק לחן: יוני רועה

חבר אחד לימד אותי לשיר
חבר אחד לימד אותי לשמוח
גם חברתי הציעה לי לקחת קצת אויר
ואת הרע מהר מאוד לשכוח.

היה מי שלימד  אותי לבכות
היה מי שעזר לי גם לסלוח
מכל הלטיפות,  העלבונות והמכות
נשאר לי רק אל  תוך עצמי לברוח.

מכל החברים שלי  קיבלתי את הטוב
את החיוך נתן לי  החבר הכי קרוב.

קיבלתי מכולם  את המיטב
את הכנות ואת  מגע האושר
קיבלתי קרן שמש  וירח וכוכב,
את קו הרחמים,  את קו היושר. עכשיו אני פוסע לי לאט
ומעלי זורחת לי השמש
חשבתי לי לתת פה, לכולכם, אחד
אחד, את מה שחברי נתנו לי אמש.

מכל החברים שלי קיבלתי את הטוב
את החיוך נתן לי החבר הכי קרוב.


לך חפש את החברים שלך או "טוב שיש קשר" פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן בMySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה