יום רביעי, 15 בינואר 2014

אריק שרון והמטבעות

הילרי מקבלת מדליה מאריק. 
תמונה מתוך חלון הראווה של החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ 
רחוב בן יהודה 42 ת"א

אריאל שרון המנוח לא אסף מטבעות למיטב ידיעתי. אולי כן.  האמת שאין לי שמץ של מושג לגבי תחביביו ובכל זאת אנסה לספר לכם משהו המתחבר אליו ורק בהיבט הזה של נומיסמטיקה. קוראים לזה ידע אישי וגם מפי השמועה. יש מצבים שידע אישי הוא ממש מטופש ואפילו שגוי ואין לו שום אחיזה במציאות. אני מאד מקווה שאני לא שם ולעצמי אני בטוח במה שאני כותב. יש לי תחושה שלא תמצאו זאת בשום מקום אחר, למרות שזה ממש לא דרמטי . כנראה שגם פה ניתן ללמוד משהו ואתם תעשו את הפרשנות אם יש כזו בכלל.
אין למיטב ידיעתי מדליה עם אריק שרון. בישראל לא עשו אבל במקומות אחרים, לך תדע. מבחינתי זו נקודת זכות כי מדליות לאנשים חיים זה בעיניי מתחבר לבננות צהובות, קצת רפובליקות, אידי אמין ועוד דברים הזויים אחרים.

מדליה זה לא מטבע וגם להפך
בניגוד למטבעות הרי שמדליות יכול כל אחד לעשות. מדליות עם הדיוקן שלך , משפחתך ובכלל כל מה שתרצה. התנאי היחידי הוא לשלם. לעיתים יש מצב שגם בלי תשלום,  אבל בכל זאת כסף הוא אולי התנאי היחידי. מדליות ממלכתיות זה גם סיפור שונה ובכל זאת אנו עדיין במסגרת המדליות. איש לא עשה לאריק מדליה וזה עדיין נפלא בעיניי. מי בכלל צריך מדליות חברים? לדעתי זה ממש דבר מאד מיותר. על מטבעות שהם משהו רישמי ממשלתי ברור שלא. בהמשך בטוח שיעשו ואין בזה משהו חדש וחריג.

בנק ישראל עושה מטבעות עם ועדות וכללים
מטבעות הזכרון של מדינת ישראל הם בידי בנק ישראל השמרני הנעזר בוועדות מספר כמו גם באנשי מקצוע מגוונים. יש גם מסורת וכללים מן העבר כמו גם שיקולים פוליטים ואפילו לעיתים דברים אישיים גם אם לא תמיד נכיר בהם. ועדות נולדו בשביל שאפשר יהיה להשפיע עליהן ואפילו יותר מזה.  החיים שלנו סובבים המון סביב דברים אישיים או כפי שאמר מישהו "הכל אישי".
יש גם כמה קטגוריות לעניין כמו ימי עצמאות, מטבעות מיוחדים ולא בטוח שכדאי שנכנס לזה. להיות מונצח על מטבע זכרון (לא מדליה) זה סיפור מורכב ולא פשוט והמציאות תוכיח זאת. אם תרצו דוגמאות אז בבקשה. הרצל , ויצמן , בן גוריון, ז'בוטינסקי , רוטשילד, רבין , נעמי שמר , איינשטיין (אלברט), עגנון , בגין. 
אם יש פה ברשימה שם שקופץ לכם ככה באופן קצת מוזר זו בעיה שלכם וגם שלי כנראה. וזה לא בשל היות הדמות אישה. אם לא הבנתם את הפוסט הזה, זו בעיה שלי. אנחנו שנינו מאותו הכפר יכול לעזור במשהו. 

מטבע מיוחד נעמי שמרהתשס"ה 2005  
מתוך הקטלוג המקוון של החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ 

נעמי שמר נולדה בקיבוץ כינרת ב- 1930. את שירותה הצבאי עשתה בלהקת הנח"ל, ולאחר מכן היא למדה באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים. לאחר שעברה לתל-אביב, היא כתבה שירים רבים ללהקות צבאיות ולזמרים והלחינה רבים משירי המשוררת רחל. פסגת הקריירה שלה הייתה ב- 1967 עם כתיבת "ירושלים של זהב", אשר קדם לאיחוד העיר במלחמת ששת הימים. הפופולאריות האדירה של שיר זה בארץ ובעולם העלתה אותה למעמד של משוררת לאומית.

שיריה של נעמי שמר מתיחסים למציאות הישראלית, לנופי הארץ ולכל גווניה והם מבטאים תחושות ורגשות משותפים לציבור הישראלי. יכולתה של נעמי שמר לחבר מילים ומנגינה לכדי שלמות אחת ייחודית ויוצאת דופן. שיריה מצטיינים במורכבות לשונית, הם נובעים מן המקורות והמסורת, אך גם מחוברים היטב לשפת היום יום העכשווית. הלחנים שחיברה למילים כמו נובעים מתוכם באופן טבעי ומשלימים אותם לכדי יצירה מלודית מושלמת.

ב- 1987 זכתה בפרס ישראל על תרומתה לזמר העברי והיא בעלת 4 תארי דוקטור לשם כבוד. נעמי שמר נפטרה בתמוז תשס"ד (2004), כפי שניבאה באחד משיריה: "עצוב למות באמצע תמוז".
פני המטבע: הערך הנקוב בעברית ובאנגלית, סמל המדינה ושמה בשלוש שפות, שנת ההטבעה. שורות תווי נגינה ועליהם הכיתוב "נעמי שמר", ופרח.גב המטבע: דמותה של נעמי שמר. משמאל, לאורך ההיקף בשתי שורות, הכיתוב "אחריך שיריך מפכים להם", "נעמי שמר 1930-2004" והתרגום לאנגלית. היקף: מטבע רגיל: חלק. מטבעות קשוטים: מחורץ.סימן טביעה: על פני המטבע הרגיל - מגן דוד. על פני המטבעות הקשוטים האות "מ". עיצוב: מאיר אשל דגמי גבס:  תדהר דגן מבלטים: מיטבעת אוטרכט מיטבעה: מיטבעת אוטרכט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה