יום רביעי, 2 באפריל 2014

כמה סיפורים במאתיים ש"ח אדומים

March 31, 2014 at 9:12am


המספר מאתיים חביב עלי מכמה סיבות ממש לא חשובות. נדמה לי שהכל מתחיל מאותם ירושלמים וטברינים האומרים את המספר הזה באופן שונה מהרגיל. מעניין אותי מי הוא המוזר הראשון שדיבר ככה ומשך את האלף בכוח לסבב נוסף ואחריו כל השאר. יש תופעות בשפה שרק לאלוקים הפתרונים אבל יש בלשנים ואפילו מוזיקאים הנוהגים לנסות ולשחזר דיבור מפעם כמו גם שירה.
יש אנשים שממש לא אוהבים את השטר של מאתיים מסיבה שהוא גדול מדי לצורך יומיומי ותמיד יעדיפו לפרוט אותו. לי זה נראה מוזר ולא שמתי לב שאצלנו במשפחה יש כאלה שלא מחבבים שטר כזה ואפילו כמה במקביל. באירופה יש מקומות שלא יקבלו שטרות של 200 וגם לא של 500 אירו. 
אדומים שווים יותר?
תמיד כשאני רואה שטרות אדומים של 200 ש"ח אני רואה בדימיוני את יהודה קונסי המלח ,הנוהג לקרוא להם בשם The Reds עם היגוי מאד מיוחד וסיומת לוחשת. יש מצב שזה גם מתחבר לסרט הנהדר עם וורן ביטי -אדומים. יודעי סוד ומביני דבר סבורים, שעם שטרות של מאתיים ש"ח, ניתן לקבל הרבה דברים מסוגים שונים. כל אחד ודימיונו הרגוע או הפרוע. 

מאתיים שקלים חדשים עיצוב מאיר פרג ודרור בן דב

מאתיים שקלים חדשים סדרה א' זלמן שז"ר (שניאור זלמן רובשוב)
השטר של 200 ש"ח פרץ לחיינו בשנת 1992 עם השטר של שז"ר. יש לו שני תאריכי הוצאה 1991 וגם 1994 וגם שני מעצבים. את צד הפנים של שז"ר עיצב משה פרג. את צד הגב עם הילדה והאותיות דרור בן דב. הצד הזה הוא עיקר סיפורנו להיום. 
אני זוכר שהמספר הזה של 200 היה חריג משהו ,כי עד אז היינו בסיפור של שקל אחד,  חמשה, עשרה, חמישים ומאה שקלים בלבד ופתאום מגיע העשרים ובהמשך אחיו הגדול 200. מאיפה מגיע בכלל הסיפור של המאתיים?רפי דביר האורים והתומים בנושא שטרות מסביר לי ש"האנגלים והשוודים במאות ה17/18 הם החלוצים עם המספרים האלה של 200 ואפילו 300 כחלק ממגוון עריכים כדי לתת מענה של קשת רחבה של דרישות כלכליות". ותודה לרפי. 
בנק ישראל בכל מקרה עושה את השטר של המאתיים ויש עוד כמה מקומות בעולם עם העריך הזה ואנחנו שוב לא לבד. מתי יגיע השטר של ה500 ? רבות דובר אודותיו ועד כה כלום. אני מכיר בחור מופרע ואנונימי שפירסם בכמה מקומות שיש לו דבר כזה רק על מנת למתוח אנשים תמימים ולא מעט. תמיד יהיו מופרעים ולא רק בתחום האספנות. 
בחזית השטר  האדום שלנו דיוקנו של זלמן שז"ר, ברקע שירו של נתן אלתרמן "חוק חינוך חובה" ואיור של מנורה בדמות סליל דנ"א. יש גם שתי חתימות, נגיד הבנק פרופ' מיכאל ברונו ויו"ר המועצה המייעצת שלמה לורינץ. במהדורה של 1994 תופיע חתימתו של פרופ' יעקב פרנקל והשם הזה מוכר לי משום מה ממש מארועי הזמן האחרון.
בגב השטר תמונה של ילדה ואותיות מסוגננות עפות באויר ולכן השטר הזה כונה "שטר החינוך". הצד הזה הוא עיקר הסיפור שלי להיום ואנחנו עוד נעסוק בו בהרחבת מה בהמשך. 

זלמן שז"ר שלי 
שז"ר מבחינתי האישית הוא כמה דברים הקופצים לי לראש מבלי יכולת שליטה. הראשון זה מליקוטי מידע בכללי שהגבר הזה הרגיש והפיוטי היה כנראה חרמן לא קטן והשני זה החיקוי המופלא של אריק איינשטיין במערכון של חבורת לול מטקס הענקת גביע  המדינה  בכדורגל עם הנאום הבלתי נשכח של שז"ר. "עלו, עלו המכבים  וגם יחי הפועל, הפועל". 
פעם הגיע לידי מסמך/מכתב נייר מפעם. זה היה די ישן וכנראה מלפני הקמת המדינה. זה היה מכתב עם השם זלמן רובשוב. הנושא של המכתב לא התאים לזלמן שלנו איש הרוח  והחזון ומתברר שהיה עוד איש כזה עם בדיוק אותו השם הזה זלמן רובשוב והייתה לו מספרה בכיכר דיזינגוף של פעם.   

מאתיים ש"ח בלי בנק ישראל
יש לי כמה סיפורונים על שטר המאתיים החדש בהקשר של הכיתוב עליו עם הצרוף בנק ישראל. בשלב מסוים מישהו שם לב שהמילה בנק ישראל לא מופיעה בחלק  מהשטרות. הראשון שאני יודע היה נהג דן אלמוני שפעם הגיע אלי בצרוף חבר שומר ראש, והראה לי שטר של שז"ר אדום. האמת לא הבנתי מה הוא רוצה ממני כי אולי הייתי לא ממוקד ובכלל סוג של ספקן כרוני וכשראיתי את השטר שהגיש לי עם יד רועדת אמרתי לו  "בסדר אז מה אתה רוצה להגיד? גם לי יש שטר של מאתיים ואפילו באותו הצבע!".
הבחור ענה לי בקול רועד "אתה לא רואה שחסר פה משהו?" האמת רציתי להגיד לו שלמישהו בינינו חסר בורג אבל התאפקתי ואמרתי "מה חסר פה?" הוא ממש ראה בי סוג של מתנכל סדרתי אבל האמת שלא הבחנתי בכלום ברגע הראשון ואז הוא אמר בעידוד מלווה הראש שלו "אתה לא רואה שחסרות פה המילים בנק ישראל בעברית." הייתי בשוק והבנתי ששוב פישלתי בזחיחותי הצרופה. כאילו מישהו נתן לי סטירה חינוכית קלה. אפילו הלב שלי עשה קולות שהוא דופק. הבחור הסביר לי שהוא נהג דן ושם לב לשטר הזה כשהניח אותו על שטר דומה בחבילה שלו. תמיד יהיו כאלה שישימו לב לדברים קטנים ולכל כשל או תו תוספת וככה גם בחסר. ביקשתי את רשותו לרשום את מספר השטר ומאז לא ראיתיו יותר. אולי זאת מפני שאני לא נוסע מספיק באוטוביסה. כן אצלי זה תמיד אוטוביסה ומי שירצה הסבר יקבל ממש כמו שרה של ביבי. 
מאתיים שקלים חדשים בלי הכיתוב בנק ישראל

לגלות סודות לאספנים שרופים
הסיפור של אותו שטר ללא הכיתוב בנק ישראל סופר על ידי לדני רוגובסקי האספן שעבד כקופאי בדן. שם בקאופרטיב החלה בדיקה יומית קפדנית של שטרות כאלה וכשעוברים לך מאות אלפי ש"ח ביום, יש מצב שתגלה משהו חריג ,ואכן גם דני מצא ויש כבר שני שטרות. גם אברהם בירנבוים ז"ל מהמשפחה הלוחמת ,מצא ככה באקראי יזום,  שטר כזה, בכסף שמשך בבנק דיסקונט ואפילו בסניף שלי והנה הוכחה שיש מזל לאספנים שרופים.
היה גם מקרה בירושלים של אחד מבוגר בעל נכס המשכיר דירה , שהביא שטרות להפקדה בבנק. הפקידה המקפידה הבחינה שיש בעיה עם אחד השטרות  וכולם היו בטוחים שזה זיוף מתוחכם, שהעפיל על כל זיוף גיאורגי ממוצע  וככה נכנסה משטרת ישראל לסיפור עם המז"פ. בסוף השטר הוחזר עם מכתב מלווה המסביר שהשטר מקורי ואפילו אמיתי. היה גם מי שרצה שם במשטרה ,שהשטר לא יברח ולכן שידך השטר לנייר הרשמי עם סיכות מתכת ובסוף השטר הזה נמכר אצל דוד בן עמי אנדרס מכירות פומביות. בהמשך הוא התגלגל אלי, והנה יש כבר עוד אחד. נדמה לי שבמערכת הממוחשבת נומיס אצל אפי שחק, יש רשימת השטרות המוכרים לנו עם מספרי תעודות הזהות שלהם. 

מי חושב שיש טעויות יזומות בשטרות ובכלל?
תיאורטית היו כנראה הרבה גליונות כאלה בטרם אותרה התקלה. אני יודע שיש כאלה האומרים בליבם הנה עוד טעות יזומה ומכוונת. האמת שאין לי כוח להתעמת  איתם, כי גם ככה החיים בישראל לא קלים, ואולי אנחנו פה בסוג של טעות האופפת את כולנו מבלי שנבין שהמקום הזה אולי בטעות יסודו ובכל תמיד אשמים הראשונים. למה משה המגמגם אמר כככנען ולא קקקנדה. בקנדה קר וזה לא בשבילי אבל בגלגול הבא בתור אסקימואי אולי כן. אסקימוסי נראה לי יותר עדיף אבל אומרים אסקימואי ונראה לי ששווה לשנות.

דרור בן דב בעבודתו ברקע בנו גיא ז"ל שהונצח בשטר. עיבוד אליעזר מורב

דרור בן דב מנציח את בנו גיא באופן סמוי
השטר הזה של 200 ש"ח שמור מבחינתי למעצב דרור בן דב שעיצב את צדו האחד עם הילדה והאותיות מסביב. שמתי לב שגם בעיצובים נוספים בן דב מעצב בשותפות עם אחרים צד אחד ביצירה וככה יש גם עבודה נוספת ליוצרים נוספים.
בן דב יליד 1934 מעצב גרפי ותערוכות בוגר בצלאל 1958 במחלקה לגרפיקה שימושית. בן דב עשה בתחום שלנו כ- 45 בולים , בהם חמשת בולי ירושלים משנת 1968, סדרת בולי פסח, סדרת בולי שופטי ישראל בתנ"ך (את כולם צייר בן דב ידנית), בול הקיבוץ, עליית יהדות צפון אפריקה, ועוד. מדליות ממלכתיות ,הולדת בן, הולדת בת, שבת, אולימפיאדת אטלנטה משנת 1996, 25 שנות מפעל הפיס, הורים שכולים, שירות בתי הסוהר ועוד. הסמלים של המועצות המקומיות קרית אונו, יוקנעם, עתלית, רמת אפעל ועוד.
בן דב צוטט בנושא ואמר " כדי לעצב שטר כסף, בול או מדליה, אתה צריך לשלב כישורים רבים כמו רישום נכון, צורה, צבע וטיפוגרפיה. בנוסף צריך להבין שיש להם אופי ממלכתי, והכל מתלכד לפורמט קטן יחסית, במיוחד כשמדובר בבול, עם כל הטקסט שמופיע עליו. זה אתגר לא קטן."

מאתיים שקלים עם הדגשה מלאכותית באדום של האותיות לגיא. עיבוד אליעזר מורב

השטר הזה שאנו מדברים עליו הוא מבחינתי הדבר הכי מוכר. בנק ישראל לא היה מעורב בסודו של בן דב שבחר להנציח את בנו שנהרג בלבנון תוך כדי הכנת השטר. השטר שאתם רואים פה עם הדגשת האותיות לגיא הוא שטר עשוי בהבלטה ובמיוחד לצורך הכתבה ואין באמת שטר כזה עם אותיות כאלה. ותודה לאליעזר מורב על ביצוע חד וברור. 
אני זוכר מיפגש עם דרור בן דב בהרצאה שנשא בתל אביב לעמותת אספני השטרות והמטבעות. זה היה ערב נהדר וידעתי שעוד אשוב לדרור למידע נוסף ובמיוחד בנושא השטר והמעורבות האישית משפחתית שלו. השבוע חזרתי אליו בשיחת טלפון בה הסביר לי בשפתו העשירה והמדויקת את שקרה. ידעתי שאם אנסח בעצמי את סיפורו אקלקל ולכן ביקשתיו שיספר זאת בשפתו ובדרכו. דרור עשה זאת ברצון ובחרתי להביא הדברים כפי שהם ובכתב ידו. 





4 תגובות:

  1. קובי ,
    בלוג מעניין מאוד , עלו מספר עובדות מעניינות .
    דרך אגב אני אישית ( ובגללי עוד הרבה אנשים ) קורה לשטר 200 מש"ח החדש " שלום כיתה א " .
    ברוך ה .

    השבמחק
  2. לקובי שלום.
    הסיפור של גיא מדהים ומרגש. תודה על השיתוף.
    לצערי לא שמרתי שטרות - בגלל הערך הגבוה. אבל הכנתי סרט "מיליון שקל בדקה" על הדפסת השטרות בבלגיה ואולי אעלה בהזדמנות ביוטיוב. אחד הדברים ששמתי לב בטקסט היה כתוב "ביום הראשון ... אבל בגלל העיצוב ראשון של שזר הונח על חלק מהטקסט ונשאר וביום הרא.... ובעצם בגלל צפיפות האותיות והתפשטות הצבע מה שכתוב שם : וביום חרא. ככה זה כששמים לב לפרטים הקטנים...

    השבמחק
  3. חמוד מאד. ועניין הדפסת השטרות בבלגיה זה בהקשר של שטרות ישראל? אגב לא תמיד כדאי לשמור שטרות ואם כן אז רק חדשים לגמרי כלומר דנדשים כאילו יצאו הרגע מהדפוס. היום ניתן להשיג שטרות של מאתיים ש"ח משומשים של שזר בפחות ממאה ש"ח. כמובן השטרות הרגילים ולא אלו החסרים את הכיתוב בנק ישראל. תודה על תגובתך יעקב גרוס

    השבמחק