יום שלישי, 28 בפברואר 2023

המדליה ההולנדית לצועדים / כתב זיו לבני

בגדול, אינני אספן של מדליות, למזלי לא, שהרי מדובר בתחום אספנות עצום ורק זה עוד מה שחסר לי...

😏
טוב נו, אז אולי קצת מדליות סוביטיות עם עיצוב מרשים שקשה לי לעמוד בפניהן...
ואולי לפעמים קצת מדליות שקשורות לתקופת המחתרות...
ואולי גם קצת מגרמניה...
וקצת מבריטניה...
ולפעמים כאלה שיש מאחוריהן סיפור מעניין...
אבל באמת שאני לא ממש אספן מדליות😏
והנה הפעם החלטתי להעלות לכאן סיפור נחמד על מדליות הולנדיות שהוענקו ללא פחות מאשר ... חיילי וחיילות צה"ל!
סיפור שאני מודה שלא הכרתיו עד לאותו יום בו הוצעה מדליה שכזו למכירה ולצד תמונתה, הופיע גם סיפור נחמד אודות מדליות אלה שהנה הוא כאן לפניכם ושתחילתו כאמור ב... הולנד.
מסתבר שלהולנדים יש חיבה מיוחדת לצעדות!
כן, הם אוהבים לצעוד ההולנדים...
עד כדי כך אוהבים לצעוד שבשנת 1909, החלה בהולנד מסורת במסגרתה במימון ארגון ספורט ההליכה ההולנדי, נערכת אחת לשנה, ביום שלישי השלישי לחודש יולי, צעדה עממית רבת משתתפים שיוצאת מהעיר ניימכן ונמשכת ארבעה ימים רצופים במהלכם צועדים המשתתפים (שמספרם לעיתים מגיע לכ 70.000) מרחק של בין 30 ל 50 קילומטר ביום ולמעשה מדובר באירוע הצעידה הגדול בעולם, כשפרט להולנדים מגיעות לצעדה משלחות רשמיות וצועדים פרטיים ממדינות רבות.
בשנים שלאחר מלחמת העולם השניה, כסוג של מחווה, הקפידו ההולנדים להזמין להשתתף בצעדה גם את וותיקי המלחמה ממדינות בנות הברית שהשתתפו בשחרור הולנד מדי הכיבוש הנאצי.


כך נראית המדליה

והקשר הישראלי?...
אז מתברר, שבשנת 1955 (ולאחר מכן לפחות בעוד ארבע הזדמנויות נוספות עד שנת 1968), גם צה"ל נהג לשלוח משלחות של חילים וחיילות להולנד כדי ליצג באירוע את מדינת ישראל הצעירה.
בשנת 1955 נשלחה משלחת שמנתה 200 חיילות וחיילים שהתאמנו לשם כך בארץ, הם הוטסו להולנד במטוסי חיל האוויר וייצגו את המדינה בכבוד כשהם צועדים במדי צה"ל ולמתניהם/ן תתי מקלע "עוזי", פאר היצירה של התעשיה הצבאית הישראלית.👍
בשנת 1956, כבר נשלחו לצעדה כ 1500 חיילים אליהם הצטרפו גם 70 אזרחים והמספר הלך וגדל מצעדה לצעדה ובשנת 1968, כשנה לאחר הנצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, זכו החיילים הישראלים ליחס חם ואוהד במיוחד.
על פי המסורת ההולנדית, לכל משתתפי הצעדות שהשלימו את המסלול במלואו, הוענקה מדליה רשמית ומכובדת וכך גם לאותם חברי משלחות צה"ל, חיילים וחיילות, להם/ן הוענקו כלאחר כבוד מדליות הולנדיות רשמיות כהוקרה וכבוד על ההשתתפות המוצלחת בצעדת ארבעת הימים ההולנדית...
מודה שלא ידעתי 👍
אגב, מסורת הצעדה ההולנדית, אומצה בשנות החמישים גם בארץ בדמות מה שכונה "צעדת ארבעת הימים" שנחשבה לאירוע חגיגי, במהלכו צעדו אלפי חיילות וחיילים לירושלים, שם היה נערך טקס חגיגי ומרשים ולמעשה, מסורת זו נמשכת עד היום בדמות מה שמכונה "צעדת ירושלים".
בתמונות המצורפות נראית המדליה המדוברת שעכשיו היא חלק מהאוסף שלי (ושהוא לא בדיוק אוסף 😉) וכמה תמונות נחמדות של חיילי וחיילות צה"ל במהלך צעדות ארבעת הימים אי אז בהולנד.
עוד סיפור נחמד שלמדתי בזכות עוד פריט נחמד שהצטרף לאוסף שלי.
סופ"ש נעים.
זיו.
ותודה לחברי איגור סימקין על מדליה וסיפור שלא הכרתי👍

חייל צה"ל עונד את מדלית הצעדה בגאווה ובגאון

חיילים וחילות ממשלחת צה"ל עם מדליה ופרחים חגיגיים

ו... תמונה שהכיתוב בה מספר הכל....

כתב זיו לבני: יליד תל אביב 1968. חבלן משטרה, חובב היסטוריה של ארץ ישראל ומומחה לאמל"ח מתקופת המחתרות...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה