יום שבת, 11 בפברואר 2023

שמירת שבת

היה בירושלים סוחר מדליות ובולים בשם פרידמן ז"ל. ככה כולם הכירו אותו בשם פרידמן החרדי מירושלים. מעטים יודעים שזה לא היה שם משפחתו המקורי אבל זה לסיפור אחר.

היה לו משרדון במקום כלשהו בעיר ומעולם לא הייתי שם ואולי זה טרם זמני. בביתו הייתי ולא חושב שיש בינינו עוד כאלה.
ראיתי פרסום ישן שלו בחוברת תחביב ושכחתי לשאול אותו לפשר השם וכעת זה מאוחר אבל אנסה לשאול את אלמנתו שאת שמה לא אשכח לעולם ושתזכה לשנים טובות. הפרידמן הזה היה עילוי מסחרי לעניות דעתי. עושה שוק קוראים לזה בשפת הבורסה ויש שיבחרו במילה ספקולנט. יודעי חן מספרים על הבול שלח את עמי ומדליות הדסה כדוגמיות טובות לביצועיו. כששאלתי אותו איך הגיע לתובנות ולדרכי המסחר שלו, ענה לי שפשוט ראה מה שסוחרים ותיקים ממנו בתל אביב עושים ופעל באותה דרך רק עם מוצרים אחרים והכל כמובן בעזרת השם. גם זה לא נושא הפוסט מבחינתי לפחות.
היו לנו חילוקי דעות פוליטיים כאשר קסטנר, אלטלנה ורבין מתערבבים מכל הכיוונים וזה לא מנע מאיתנו לשתף פעולה לטובת הביזנס. פרידמן נולד בהונגריה ועבר את השואה וזה כשלעצמו עשה את שלו וגם הפיגוע בלב ירושלים עם משפחת סכיווסחורדר בסבארו נגע במשפחתו. הוא שרת בצבא והיה צעיר מאבא שלנו ויש הטוענים שחזר בתשובה אבל זה לא נכון. תמיד הקפיד בלבושו והיה איש מסודר ונקי מאד. כשקנה דברים ביקש אריזה טובה שלא יצטרך לבקש עזרה מאנשים ברחוב אם החבילה תתפרק ואז יעזרו לו לאסוף ולכנס מחדש. תמיד רצה שתי חבילות לאיזון הגוף. גם זה לא נושא הפוסט.
פרידמן שיתף פעולה עם הרבה סוחרים ואספנים. היו לו גם יריבים עיסקיים מהמגזר שלו שניסו לחקות אותו וברור מבחינתי שאיתם שלום שלום אבל אין עסקים. שיתופי פעולה במסחר אינם פשוטים אבל גם לא כאלה מסובכים.



פעם התעקש איתי על משהו אחרי שהבין שאני לא הבנתי נכון סיטואציה שמישהו אחר סיפר לי וקלט שיש אי הבנה הקשורה בו עצמו. ההתעקשות שלו הייתה נכונה ולמדתי משהו חשוב לחיים. גם זה לא נושא הפוסט. פעם הגיע אלי לחנות בדחיפות וביקש/דרש שאצור קשר עם אלמנתו של סוחר מטבעות שהיה כבר מת לגמרי וביקש לדבר איתה בעניני קבורה והעולם הבא. לא ארחיב כי גם זה לא נושא הפוסט. כשהמלך חוסיין הגיע לעיר העברית הראשונה ביקש ממני לברר מהו המסלול ושנלך לצפות בו כי יש ברכה אותה אומרים כשרואים מלך. הלכנו לטיילת ליד מגדל האופרה וחיכינו לשיירה ושמעתיו מברך את ברכת המלכים.
פרידמן נהג לפרסם מחירון מדליות ישראליות מכסף ונעזר באפי שחק ובי לביצוע והפצה. הוא ביקש ממני ומאפי שלא נעשה עבודה הקשורה למחירון זה בשבת. כיבדנו את בקשתו ואנחנו מתקרבים לנושא שלנו להיום. פעם קרה ארוע ביום שבת ובאו אליו לשכונת גאולה מהמשטרה ואמרו לו שהמקום שלו נפרץ והכספת מוטלת ברחוב והוא מתבקש לבוא למקום ולראות הנזק ולעזור בחקירה. פרידמן אמר למשטרה "עכשיו שבת ואני לא הולך לשום מקום וזה לא פיקוח נפש". מבחינתו כרגע השבת ממשיכה ואחרי שתצא נראה מה עושים.
מיועד לכל שומרי השבת וגם לכאלה שלא



תגובה 1:

  1. כאשר בא המלך חוסיין לעצרת האו"ם קמו לכבודו כל הנוכחים להוציא שגרירנו, אבא אבן. כאשר נשאל לפשר הענין ענה "מלך אביון" (ומי שלא יודע אל מה ירמזון מילי יקרא נא בקשור זה:
    http://old.piyut.org.il/textual/788.html(

    השבמחק