יום שישי, 24 בפברואר 2023

מערת הקסמים ברחוב הכרם 3 בתל אביב

על דוד עצמוני האספן המיוחד שגר ברחוב הכרם הקטנטן בשכונת כרמיה ההיסטורית בין רופין לארנון. רחוב הכרם ופעם הייתה שם כרם שקדים.

אצלנו הוא לא קנה משום שלא היה לנו מה להציע לו ובתחילת שנות השמונים אני זוכר אותו צועד כפוף בבן יהודה לכיוון מועדון האספנים ברחוב הס 16. לא ידעתי מה הוא אוסף, אבל דמותו והליכתו הכפופה עם הנעליים הענקיות והכובע נצרבו לתמיד. היום אני מבין שהיה מראשוני אספני הבונים ואמצעי תשלום שונים בארץ ובעולם היהודי. היה לו אוסף מיוחד ולא מכיר מישהו היודע מה עלה בגורל האוסף. כתבה מיוחדת של אשר בן אוני 1960 בעיתון חרות ותודה לאביהו בר שאיתר.

מעצמה  ושמה עצמוני

אהוד אהדן הוותיק והידען מוסיף לגבי דוד עצמוני והאוסף
"קובי תודה. קראתי את המאמר בעניין. לא מציינים פרטים על חייו האישיים. אני הכרתי אותו ב 1960 והוא כבר היה פנסיונר. הוא עלה ארצה מרוסיה יחד עם אחיו בשנות ה 30. במקצועו הוא היה עגלון (כן היה פעם מקצוע כזה), ערירי ומעולם לא נישא.

עצמוני במרכז עם חברים 1935

משנות ה-40 כשהחל לאסוף, הלך כמעט כל יום לשוק בצלאל, לשם היו העולים החדשים מביאים למכירה את מעט המטלטלין שהביאו אחרי השואה והיה קונה מהם פריטי שואה ואספנות כולל אמצעי תשלום.
היה בא באופן קבוע להרצאות במוזיאון קדמן. בנוסף עסק בתיווך בין אספנים תמורת עמלות שגבה. עצמוני התכתב והחליף אמצעי תשלום עם אספנים מרחבי העולם בעיקר מזרח אירופה. היו זמנים שהתכתב עם למעלה מ-30 אספנים שונים. ידע רוסית טובה, גרמנית, קצת פולנית וקצת אנגלית ויידיש. בהתכתבויות הבין גם שפות סלאביות.
גם אני זכיתי לפגוש בביתו בשנות ה-60 סוחר יהודי מיוגוסלביה בשם חנן לדרר ששפך משק על שולחנו מצבור של כ 1000 דינרים רומיים מהם בחרתי כ 50 במצבים מעולים ושילמתי 5$ ליחידה ובנוסף את העמלה.
לאחיו היתה בת וזו כנראה היתה גם קרובת המשפחה היחידה שלו בארץ.
כפי שסיפרתי לך האוסף בשלמותו נמכר בתיווכו של שלום רנן בזמן מלחמת המפרץ או קצת קודם לאספן בארה"ב תמורת הסכום של 80,000$ שגם אז נראה לי מגוחך נוכח כל הפריטים הנדירים שהיו שם.
את עיקר האוסף שלו אסף בהחלפות, תוך כדי התכתבויות עם אספנים מכל העולם. הוא החל לאסוף אמצעי תשלום שהיו נהוגים במחנות ריכוז עוד בזמן מלחמת העולם השניה ואסף ברצף ובהתמדה עד בערך 1990.
הצלחתי להשיג צילום של דוד עצמוני בצעירותו משנת 1935 ממש מיד לאחר עלייתו ארצה. בצילום הוא עומד במרכז עם כלי עבודה, לבוש בחולצה לבנה".


אשר בן אוני עתון חרות 1960
עתון חרות 1960 האיש ותחביבו

רחוב הכרם שלט מנדטורי 3 שפות
 ותודה ליובל יעקובוב שצילם את השלט שלו 
שפעם היה בפינת רופין והכרם Yuval Jakobov



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה