יום שישי, 24 בפברואר 2023

נאצי נוסע לפלשתינה / מירי יהלום ארכיונאית במכון ז'בוטינסקי

לאופולד פון מילדנשטיין גילה התעניינות רבה בציונות, לעיתים אף נהג להשתתף בכנסים הציוניים על מנת להעמיק את ידיעתו בתנועה. הוא הגיע למסקנה כי הרעיון הציוני יכול להווות פתרון ל"בעיה היהודית" בגרמניה.

באביב 1933 ערך מילדנשטיין ביקור בפלשתינה ושהה בה שישיה חודשים - סייר לאורכה ולרוחבה ונפגש עם יהודים וערבים - חזר לגרמניה כתומך נלהב של הציונות ואף החל ללמוד עברית.
מילדנשטיין החליט לקדם את רעיונו ועל כן פירסם בביטאונו של גבלס, Der Angriff ("ההתקפה"), סדרה של כתבות מצולמות אודות סיורו בארץ שנשאו את הכותרת "נאצי נוסע לפלשתינה". מילדנשטיין הביע אהדה לחלוצים, למתיישבים היהודים ולהישגיהם, שיצרו "סוג חדש של יהודי". לרגל הכתבות הוציא הביטאון הנאצי מטבע מיוחדת עם צלב קרס מצידה האחד ומגן דוד מצידה האחר, כאשר את המגן דוד מקיף הכיתוב "נאצי נוסע לפלשתינה" (Ein Nazi fährt nach Palästina). הצעתו של מילדנשטיין לגבי עידוד הגירתם של היהודים לפלשתינה כפתרון ל"בעיה היהודית" התקבלה על דעת הממונים באס דה (סוכנות המודיעין של המפלגה הנאצית) ובאוגוסט 1934 הוא מונה לראש המחלקה היהודית באס דה. במסגרת תפקידו פיתח מילדנשטיין קשרים חיוביים עם הארגונים הציוניים ועודד את הגירתם של היהודים לפלשתינה. מילדנשטיין אף השתתף, כשהוא נושא את דרגת האס אס של האונטרשטורמפירר, בקונגרס הציוני ה-19 בלוצרן (קיץ 1935).


בשנת 1936 פוטר מילדנשטיין מתפקידו והועבר למחלקת העיתונות. ייתכן כי סיבת פיטוריו נעוצה בכישלונו לעודד את היהודים להגר בהמוניהם מגרמניה. כמובן שלאחר עזיבתו חל שינוי במדיניות המחלקה. עם פרוץ המלחמה הועבר מילדנשטיין למשרד החוץ ולא היה לו יותר קשר לענייני היהודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה