יום שישי, 21 במרץ 2014

המדליה החדשה והמטבע העתיק של ליפקין

March 19, 2014 at 1:39pm
"היי קובי מדברת דיאנה מהחברה למדליות מה שלומך? אתה זוכר שהיום בארבע וחצי יש השקה של המדליה של אמנון שחק הרמטכ"ל? אז תבוא ותודה ביי". האמת קצת זרח מפרחוני כי לא רשמתי בשום מקום אבל יופי ואני מאד שמח להגיע למקומות סימפטיים במיוחד כשזה 5 דקות מהחנוק.


השקת המדליה לאמנון ליפקין שחק ז"ל במסגרת סדרת הרמטכ"לים הייתה צנועה ומכובדת לטעמי. ענת , ציפי ודיאנה צוות החנות של החברה הישראלית ברחוב בן יהודה 42 הכין את המקום כראוי והייתה אווירה  ממש בסדר. בני משפחה וחברים התכנסו לטקס קצר בו העניק אביב כץ מנכ"ל החברה הישראלית למדליות ומטבעות בע"מ, מדליה ראשונה לטלי ליפקין שחק שאמרה בהתרגשות אמיתית מספר משפטים מהלב לבאים שהיה גם יום הולדתו השבעים של אמנון. היו שם כמה חברים ואפילו כמה די מפורסמים מפעם ומעכשיו. ראיתי ודברתי במקום את תדהר דגן האיש  הותיק שמכין את דגמי הגבס בתהליך ההטבעה. קישור למי שרוצה לראות את סיפור המדליה של אמנון ליפקין שחק 

השם אמנון ליפקין שחק מזכיר לי כמה דברים באופן אישי. הפעם היחידה בה ראיתיו על אמת היה ממש מול הקריה בתל אביב. זה היה בתערוכת בולים לאומית באולמי בני ברית ואני זוכר אותו על מדים עם בתו הקטנה ככה מסייר בתצוגה כאחד האדם. נדמה לי שזו הייתה תערוכה בשם תבל 89 ואמנון היה כמדומני ראש אמ"ן. 

הפעם השניה שנחרטה בראשי היה כשנכנס לפוליטיקה והארוע המביך והמתועד בטלוויזיה שהיה באחד השווקים בתל אביב עם חבורת בריונים. נדמה לי שהתחלתי להבין שאנשים הרוצים להיות מעורבים בפוליטיקה חייבים לבוא עם משהו המחסן אותם מפני משהו מאד חולה בחברה שלנו. אמנון לא היה בנוי לדבר הזה הקרוי פוליטיקה של רחוב ,המונים וגם אספסוף עם כל המתלווה לזה.  

אמצעי תשלום בירושלים 2 פחים מים שכונת שערי ירושלם. 
בצד האחורי חותמת בשפה הגרמנית של בית העסק ליפקין סוחר מטבעות. 
H. LIPKIN Munzen Handler jerusalem palestina
קרדיט: אלכס גולברג

חיים ליפקין הסבא של אמנון והמטבע המיוחד
השם ליפקין  גורם לי להיזכר בסיפור אחר עם ליפקין אחר. קוראים לו חיים ליפקין והוא סבו של אמנון. לאביו של אמנון קראו צבי ליפקין. חיים ליפקין היה בנו של יצחק ליפקין המוכר והידוע כאיש מסחר ומעש שהכינוי אבו בסל ידוע ומוכר וככה גם שתי שכונות היסטוריות בירושלים עם השם אבו אל בסל. 
הסיפור שיסופר הוא דוגמא מרתקת לטעמי על נפלאות העתיקות והידע האנושי שלעיתים מפתיע אבל דווקא בכיוון הפוך. אני מקווה שאני אדייק בפרטים כי את הסיפור כולו שמעתי מפרופסור דן בר"ג המנוח ולאחרונה כשסיפרתי על כך לצוריאל וביקשתי את עזרתו בליקוט מידע נוסף הוא עשה זאת בדרכו המהירה והיעילה ותודתי מסורה לו. פניתי גם לד"ר דונלד צבי אריאל מרשות העתיקות שהבטיח לנסות ולצלם  את המטבע המיוחד או העתק גבס שלו ובינתיים נאחל לו החלמה מלאה וברוך רופא חולים. 
פרופסור בר"ג המנוח סיפר לנו בזמנו במוזיאון קדמן את עיקרי הדברים כמו כן הדבר כתוב במאמר שלו בכתב העת קדמוניות מספר 77-78 משנת 1987. דן בר"ג (בן רבנו גרשום) ידע לבנות סיפור וגם לספרו חרף אופן דיבורו המגמגם משהו. עם הזמן הפנמתי שהרצאותיו וכנראה גם מאמריו נועדו בחלקם להראות שמשהו שמישהו כתב וחקר הוא בסופו של דבר לא בדיוק הדבר כפי שהוצג. אולי לא תמיד הבנתי אותו אבל זה הרושם שנשאר לי ובכל זאת נהנתי תמיד מהרצאותיו המלומדות עם המבטא היקי והדיבור המיוחד. 
בר"ג כותב את המאמר שולחן לחם הפנים וחזית בית המקדש על מטבעות מלחמת בר-כוכבא לאחר שליאו מילדנברג מפרסם מטבע נדיר ומיוחד ואפילו יחידאי שלא נודע ממנו פריטים  נוספים עד היום. בר"ג רוצה להוכיח שהיחיד אינו יחיד ביחידה  וכבר בספרו של רפאלי משנת 1913 יש איזכור ברור וחד למטבע הנדיר הזה. 

ספר הנומיסמטיקה הראשון בעברית מטבעות היהודים רפאלי 1913

מטבעות היהודים שמואל רפאלי (רפאלוביץ) ירושלם תרע"ג 1913
ספרו של שמואל רפאלוביץ הוא אכן הספר הראשון בעברית העוסק בנומיסמטיקה ויש לו אותו במצב מתפורר ואפילו צילמתי אותו עבורכם. השפה של פעם והפרשנות למידע כבר עברו שינויים ובכל זאת זהו ספר נפלא ומה שחשוב לסיפורנו שאותו מטבע נדיר ומיוחד מתואר בו ואפילו האיזכור של אותו ליפקין. וככה כתוב שם "באוצרו של בן עירנו מר חיים ליפקין נמצאת חצי מטבע.... ושערי ההיכל המה בשני עמודים.... לפי דברי מר ליפקין לא נמצאו עד כה בכל התגליות יותר משלוש מטבעות כאלו וכולן עברו תחת ידו."

מצד ימין סלע = 4 דרכמות כסף מרד בר כוכבא 
מצד שמאל 2 דרכמות מרד בר כוכבא 
מטבע נדיר

4 עמודים זה סלע ומה זה 2 עמודים?
פעם ממש מזמן 1923 לערך מכרו למוזיאון רוקפלר מטבע מאד מיוחד ושונה. המוכר היה "בן עירנו מר חיים ליפקין" והקונה מחלקת העתיקות של ממשלת המנדט שמנהל אותה החל משנת 1920 מר רפאלי שמואל. זה היה ממש כמו סלע בר כוכבא המוכר לרבים מאיתנו רק שהמטבע היה קטן יותר ובמקום 4 עמודים בחזית בית המקדש היו רק 2 עמודים. פריט לא מוכר ובפעם הראשונה שמישהו רואה ואוחז במטבע כזה. אם הגדול הוא 4 דרכמות אזי הקטן יהיה 2 דרכמות וגם דידראכמה זה בסדר. וגם חצי סלע זה  בסדר ואפילו שקל מתקופת בר כוכבא  עד לפה הכל פשוט אבל מי אמר שיש בכלל דבר כזה ואולי זה שוב לוקש כמו הרבה לוקשים ובמילים אחרות עוד זיוף. 



המטבע של ליפקין מתוך מאמרו של דן בר"ג בקדמוניות


חשוד או אמיתי?
ואכן המומחה העולמי דאז במוזיאון הבריטי האדון סר ג'ורג' פרנסיס היל קובע ככה באופן מלומד ומאופק שהפריט חשוד. לאנגלים לעיתים יש מינוחים מעודנים עם כפל משמעות כי קביעות נחרצות של שחור לבן וכן ולא זה דבר די מסוכן. ואכן פה בארץ שלנו פלשתינה א"י המטבע הזה מוגדר באוסף כזיוף מספר אחת. forgery no 1. כנראה שאז לא היו עוד דברים מזויפים באוסף הנומיסמטי. בהחלט מיספור מיוחד וראשוני. 
רפאלי ההוא מהספר הראשון טוען (אבל כבר לא בספר כי אם 10 שנים אחרי) שהמטבע אמיתי ונימוקיו עמו. 
כאשר ליאו מילדנברג משוויץ מפרסם את המטבע שלו שזה עתה יוצא לשוק  וזה כבר אחרי 1985 לערך, ברור שהמטבע מקורי ואפילו הוא אחיו התאום של המטבע ההוא שהיה בידיו של אותו ליפקין הסבא של אמנון. אם המטבע של מילדנברג אמיתי אזי גם של ליפקין כי שניהם מאותה רושמה ורשות העתיקות משנה לו את הסטאטוס של המטבע המזויף וזהו כנראה הפריט הנומיסמטי הכי יקר שיש ברשותה אם יש בכלל דבר כזה הכי יקר. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה