יום חמישי, 27 במרץ 2014

זוגות זוגות ברא אותם

March 24, 2014 at 10:07am


יש בעולם הרבה זוגות מפורסמים וכוונתי לא לבני זוג כמו גבר ואישה ואפילו לא סידורי מיגדר בסגנון מתקדם כי אם זוגות המוכרים בתוקף עבודתם או יצירתם. נדמה לי שההדגמה הבאה תסביר הכל. השמן והרזה, הלל ושמאי , בוני וקלייד, דז'יגאן ושומאכר, רוטשילד את ליפמן (רולי) ואפילו שי ודרור. טובים השנים מן האחד ואולי פה טמון הכל ויש לעיתים שזה נהפך לטובעים השנים ודוגמאות לא חסר. אנחנו הולכים על הטוב. 
אליעזר הופיין ואהרון בארט וחתימותיהם כפי שהופיעו על שטרות הכסף. עיבוד אליעזר מורב

מה שווה החתימה שלך?
היום בא לי לספר במעט על זוגות המצויים על שטרות וליתר דיוק חתימות של אנשים על שטרות בישראל ואולי ככה הפכו לזוג בעל כורחם אבל זה ממש לא מחייב. יש כאלה וישנם אחרים. נראה לי שהזוג שלנו  הופיין וברט היה שם בכייף. יש גם סיפור נחמד על חתימה הפוכה של של נוימן-אברהם נאמן אבל לא היום בבקשה.
על שטרות כסף בישראל יש חתימות של כאלה הקשורים לעצם העניין ומתוקף תפקידם. היום זה נגיד בנק ישראל ויושב ראש המועצה המייעצת של הבנק. החתימות האלו ממש כמו בחיים מביאות סוג של הבעה אישית ואולי אפילו משהו אישי אנושי. אני חושב שיש לחתימה משמעות כלשהי בתנאי שמישהו אכן מסוגל להבינה. אני זוכר כילד בבית הספר היסודי שממש התפעלתי מהחתימה של מנהלת בית הספר היסודי שלנו רחל אלפר שהייתה ממש מיוחדת ומורכבת ואולי בשל כך התעודות הוחתמו בחותמת.

יש בעולם  לא מעט שטרות עם שלוש חתימות כפי שיש בשטרות המנדט וגם יותר. יש מצב גם של חתימה אחת כפי שיש על שני השטרות הראשונים של מדינת ישראל המכונים "שטיחים". על השטרות הראשונים מופיעה חתימתו של אליעזר קפלן בלבד. לאחרונה גם סטנלי פישר זכה לככב סולו על שטר של 200 ש"ח והיו כאלה שסברו שיש בידם טעות ואולי סוף סוף יצא להם משהו מהפישר הזה שתקופת כהונתו כאילו זכינו במתת אל מאמריקה הרחוקה. היום אני חושב שפישר הוא לא אל ואפילו לא הסגן שלו. אם תסתכלו על הכסף שיש לכם בכיס זה העשוי נייר בד מיוחד תראו שלכל שטר כסף יש חתימות עם הגדרת תפקידו של החתום. 

50 אנגלו פלשתינה עם חתימות ברט והופיין. השטר הישראלי הכי שווה. קטלוג שקל של פנחס בר זאב


ואלה שמות החותמים על שטרות הכסף של מדינת ישראל לדורותיה
אליעזר הופיין, אהרן בארט ,אליעזר קפלן, מרדכי זגגי, לוי אשכול, אברהם נאמן(נוימן), דוד הורוביץ, יצחק נבנצל, יהודה חורין, משה זנבר, ארנון גפני, מרק מושביץ, משה מנדלבום, חיים ברקאי, אברהם שפירא, מיכאל ברונו, שלמה לורינץ, דוד קליין, יעקב פרנקל, סטנלי פישר, אהרון פוגל.
חלק מהחותמים מופיעים ביותר מסידרה אחת. הופיין  המשיך להופיע על שטרות בנק ישראל משנת 1955 עם הורוביץ.

הופיין וברט  חתומים וצמודים על שטרות הכסף וככה גם ברחובות סמוכים  ומקבילים בתל אביב  
הצמד הופיין ובארט (החתימה בשטרות ברט וללא אלף) מופיעים לראשונה על שטרות החרום של מדינת ישראל שהונפקו על ידי בנק אנגלו- פלשתינה בערבון מוגבל ולא הוכנסו מעולם לשימוש. סיפור השטרות הללו מיוחד ולא בטוח שאנחנו מכירים את הסיפור האמיתי במלואו. גם בכתבה הבאה המתארת משהו כביכול חדש על שטרות החרום אני יותר ממסופק ואין לזה הקשר מיני. 

10 לירות ארץ ישראליות 16 מאי 1948 שטר חרום לא הוכנס למחזור. דפוס שושני


שטרות החרום - לראותם בלבד
השטרות הללו לראותם בלבד ואיש לא השתמש בהם על אמת, אבל יש מספר שטרות כאלו שנמצאים בידי אספנים וערכם רב. יגאל ארקין מספר שבנק ישראל שומר מאה שטרות כאלה מכל עריך כלומר 400 דוגמיות. יש לנו שטרות של 500 מיל , לירה אחת, חמש לירות ואפילו 10 לירות. את סיפור החמישים אני לא בולע ולדעתי זה בלוף נוסף מתוצרת מקומית ומלב הבועה התל אביבית חסרת הרחמים.
אם תרצו ללמוד משהו על תיגמול מנהלים בבנקים בישראל מקדמת דנא ,אז יש לנו פה אולי דוגמא ראשונה מהתחום שלי ואולי כבר היו דברים כאלה עוד הרבה קודם. סטים שכאלה חולקו בנדיבות מסוימת למנהלים ובעלי תפקיד בבנק לאומי בשנים הראשונות למדינה. טוב להיות מנהל בנק ובכל מקום. סיפורם של שטרות החרום המודפסים על צד אחד בלבד מצדיק כתבה לא קטנה אבל מבחינתי הסיפור האמיתי הוא על דפוס שושני שעשה אותם כמו את כל עבודות הדפוס של בנק אנגלו פלשתינה ולימים בנק לאומי. יום אחד בנק לאומי הפסיק לעבוד עם שושני והעסק כבר לא עסק.

ליד האוניברסיטה זה תמיד טוב וגם שכנים של איינשטיין אלברט

הרחובות הופיין ובארט קרובים מאד לאוניברסיטת תל אביב ברמת אביב. אלו שני רחובות ללא מוצא שהכניסה אליהם מרחוב איינשטיין. אני זוכר אותם היטב בשל מכון ההעתקות שברחוב בארט 2 שתמיד הציע מחירים מאד נוחים ובמיוחד לסטודנטים ובפעם  הראשונה שהייתי שם לפני שלושים שנה התלהבתי מצמידות השמות והמיקום כיאה למי שנתקל בחתימות על השטרות. 
השבוע חזרתי לשם לצורך צילום והתלהבות נוספת. הסידור הזה של כניסה ויציאה  של רכבים בצורת האות U  נראית פה ממש בסדר ואפילו עם משמעת ממש תקינה. יש בצידי הבנינים שטחים ירוקים וברשת מצאתי דיבורים  בנושא פינוי בינוי ותמ"א 38 במקום. 
מצאתי שילוט ישן מקורי מפעם עם שלטי הפח והאמייל הכחולים והטובים ואני מקווה  שהם ישארו שם ולא יסחבו כפי שזה קורה לי הרבה אחרי כל איזכור. בשנים האחרונות כמות אספני שלטי הרחובות עולה ועולה וככה גם המחירים. 

מתוך מדריך הרחובות תל אביב - יפו כתב וערך יחיעם פדן תל אביב 2003
מדריך הרחובות תל אביב - יפו כתב וערך יחיעם פדן תל אביב 2003


בארט אהרון ד"ר 1890-1957
ממנהלי בנק אפק. נולד בגרמניה, למד משפטים והיה ממנהיגי תנועת המזרחי-לימים חלק מהמפדל -בגרמניה ובארץ, ציר לקונגרסים הציוניים מטעמה ועורך הדין של הקונגרס בשנות הערים. עלה לארץ ישראל ב-1933, עבד כעורך דין ונעשה סגן מנהל בנק אפק ב-1938 וכן יור הנהלת כופר הישוב ועוד. עם הקמת המדינה פעל עם הופיין - לייצובה מבחינה כלכלית, וחתום עם הופיין על שטרות הכסף הראשונים של ישראל. ספרו דורנו מול שאלת הנצח ראה אור ב-1954. 


הופיין אליעזר 1881-1957
מנהל בנק אפק וממעצבי הכלכלה של מדינת ישראל. נולד בהולנד, היה לציוני מגיל צעיר ועלה לארץ-ישראל ב-1912. שימש כסגן מנהל בנק אפ"ק, וכמנהל הבנק בשנים 1924-1947. עם תום המנדט הבריטי הוטל עליו ועל אליעזר קפלן להכין את המעבר לעצמאות ולהוציא את שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל - שהיו בעצם שטרות של בנק אפ"ק שהיה בהמשך בנק לאומי. יחד עם עמיתו לבנק בארט אהרן הוא חתום על השטרות הראשונים האלה. הוסיף ושימש יועץ לממשלה בענייני כלכלה וכספים ונשא בתפקידים ציבורים 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה