יום ראשון, 2 במרץ 2014

למה בנות לא אוספות מטבעות?

בנות לא אוספות מטבעות. זוהי עובדה סטאטיסטית ואני ברגע זה מאשר זאת. מניסיון של למעלה משלושים שנה אני יודע שנשים לא בסיפור הזה. האם מישהו יכול להסביר לי למה?

בנות לא אוספות מטבעות. האם יש גן האחראי לעניין האספנות? האם הן מעשיות יותר?

בכל חיי הכרתי רק שלוש בנות שאוספות מטבעות. לא בטוח שהן לא היו הם.
ד"ר רחל ברקאי וסיסיליה מאיר מנהלות את המוזיאונים הנומיסמטיים של ישראל
בכל השנים שאני עובד בתחום האספנות ובעיקר במטבעות אני זוכר שלוש נשים שגילו עניין באיסוף מטבעות. זה היה מאד חריג ומהרגע הראשון זה היה מאד משונה. ידוע לכל שבנות לא אוספות מטבעות. לגלות עניין ולאסוף לפרק זמן קצר לא אומר שאתה אספן לנצח. מבחן הזמן ומבחן התוצאה הם הקובעים. כמות הכסף רק מעצימה את האוסף אבל לא הופכת איש לאספן בנשמה. אספנות זה משהו שנולדים איתו כמו עוד הרבה דברים טובים ורעים. האם יש גן האחראי לעניין האספנות. האם מיפוי גנום האדם לוקח בחשבון את אספני העולם?

סגנית אלופה בהרמת משקלות בטג'יקיסטן
אני זוכר את הבחורה שבאה עם אלבום מטבעות וגילתה עניין במטבעות מודרניים של ברית המועצות. המטבעות שם היו בסדר הנכון ואפילו עם השפיצים הנכונים. האלבום היה לא מושקע ולא איכותי, בעיה ידועה גם בקרב הרבה אספנים בנים . היא לא הייתה נראית גברת. שמלה לא הייתה שם ואחרי שהסבירה לי שהייתה סגנית אלופה כמרימת משקולות בארץ הולדתה טג'יקיסטן הבנתי שהטבע התבלבל. קורה מה לעשות.

הרופאה מאיכילוב וההרלי
השניה שהגיעה לחנות הייתה באמת משהו מאד מיוחד. לצערי הרב היא הגיעה רק פעמיים בסך הכל מה שהותיר כמה סימני שאלה. בפעם הראשונה זה היה על וספה שובבית משהו אחרי משמרת באיכילוב שם עבדה כרופאה. היא לא הייתה מגובשת בכיוון שלה באספנות ולכן באה להתיעץ איתי מה כדאי ואיך זה הולך ולמה. הסברתי לה שאני ממש לא יודע וכל אחד מושך לכיוון שלו בדרכו ובאמצעים העומדים לרשותו. בפעם הבאה היא הגיעה עם קסדה ובגדים משהו שונים. לא הייתי בטוח שאני רואה נכון ואחרי שקצת התפתחנו לכיוון המטבעות שהיא בחרה ראיתי אותה יוצאת ועולה על הרלי דייווידסון שלה. תאמינו לי כל הרחוב באותו זמן הסתכל עליה ממריאה לכיוון הארובה של רדינג. מאז היא לא שבה. אולי עברה לעבוד בבית חולים אחר ואולי מעבר לים. יכול להיות שאני מדמיין? ממש לא! הכל אמת צרופה. השלישית זה סיפור למדור אחר.

גילי פלה והשטרות
קצת לסיום סיפור אישי מהחיים שלנו בבית. כשילדי היו קטנים חשבתי שזה יהיה נחמד לעניין אותם בתחום לידע כללי ולא לשום מטרה מיוחדת. אספנות אי אפשר ללמד כי אם אולי רק לפתוח צוהר. חוץ מזה מי אמר שלאסוף זה בכלל דבר טוב? אז הצעתי לגילי הבת שלי שאולי נאסוף ביחד שטרות ישראלים ככה בלי דחיפות מיוחדת ולהנאתנו. ואכן זה עבד תקופה מסוימת ולגילי - פלה היה אלבום נחמד ובו שטרות ישראלים אבל לא רק. השתדלנו שאלו יהיו שטרות נחמדים ואפילו גילינו התענינות מפעם לפעם ככה במשך כמה שנים בודדות. יום אחד כשבאתי הביתה ניגשה אלי גילי הושיטה לי את אלבום השטרות ואמרה "זהו אבא אני כבר לא צריכה את זה. הפסקתי לאסוף אז תמכור את זה בבקשה!" אתם הבנתם?

יעל האספנית המתחילה

מוזיאונים של מטבעות
בישראל יש שלושה מוזיאונים המציגים מטבעות ונומיסמטיקה. שנים מהם מוזיאון קדמן ברמת אביב ומוזיאון בנק ישראל במרכז המבקרים החדש בירושלים , מנוהלים בידי נשים. סיסיליה מאיר בקדמן וד"ר רחל ברקאי בעיר הקודש. יש עוד נשים בנומיסמטיקה הישראלית. פרופסור אלה שטיין וגבריאלה ביכובסקי וגם הן לא אוספות מטבעות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה