יום שני, 3 במרץ 2014

אייבי נתן ומעולם לא לקח


הפוסט הזה נולד באקראי. ממש ללא שום תיכנון או כוונה כלשהי. עשיתי טיול רגלי על שפת הטיילת של תל אביב עם אחי הבכור שלמה אוחיון וראיתי משהו נחמד. ידעתי על קיומו ותו לא. זה הספיק בשביל השורות הבאות.

אברהם "אייבי" נתן 1927 - 2008 היה פעיל שלום, פעיל הומניטרי וטייס חיל האוויר הישראלי
קול השלום הייתה תחנת הרדיו הפיראטית הראשונה בישראל ושידרה מוזיקה וקריאה לשלום
יש אנשים שרק נותנים ולא מסוגלים לקחת דבר. יש ביידיש ביטוי כזה הפוך על לוקח ולא נותן!

שעת בוקר מוקדמת ליד חוף גורדון מתחת למלון שרתון. שלמה ואחיו בצעידת בוקר משוחררת צועדים בחדווה על הטיילת עם הרבה עושי ספורט למיניהם . ישנה נקודה בה הונצחה ספינת השלום ושידוריה. לחיצה על הכפתור מפעילה את הקול של אייבי עם שידורי ספינת השלום. לוחית הזכרון מאבן חברון עם הכיתוב בעברית ואנגלית ופס הקול בהחלט הנצחה ראויה ומביאה את המסר באופן מושלם.




לוחית הקדשה מדברת לקול השלום וגם לאייבי נתן

קול השלום 1973-1993 The Voice of Peace
5 ק"מ מן החוף עגנה ספינת "קול השלום" של אייבי נתן ושידרה קולות של שלום, דו קיום ואהבה
Peace is the word, and the voice of peace is the station.twenty four hours a day
מבחינתי זה המשפט שהכי מזוהה עם אייבי נתן יחד עם "שתו מים. רק מים!" ועוד על קול השלום

את שידורי הספינה אני זוכר היטב וגם את הדיבורים של החברים בתיכון על שחיה בים לעברה ואפילו היו כאלה שעשו זאת ועלו עליה לנוח לפני החזרה. אני לא! צליחת הכנרת יותר קלה.
אייבי נתן היה איש מיוחד ונדיר בקנה מידה עולמי. מעולם לא פגשתיו פנים אל פנים. ידעתי בכללי מה שכל בני דורי ידעו על האיש המיוחד הזה. את הארוע עם המטוס שהטיס למצרים לא אשכח. את מסעדת קליפורניה ליד הקאמרי הישן , "המסעדה הראשונה שהגישה המבורגרים לא כשרים בתל אביב היא קפה קליפורניה ,שפתח אייבי נתן ב-1959 - איתי אילנאי ידיעות תל אביב". את האוניה ושידוריה וכמובן את הנתינה האינסופית. רדיפת השלום שלו בישראל של פעם הייתה חריגה ומיוחדת. גם יחסיו עם בני משפחתו הקרובים הם כאלה. אכן נסתרות ומסובכות דרכי ההתנהלות והתנהגות של בני האדם ואפילו המיוחדים שבהם.
"אני נותן איפה שאדם נזקק ולא אכפת לי איפה. לפני שאתן לבת שלי פרוסת עוגה, אם על ידה יש ילד או ילדה באיזה שהוא מקום בעולם, אפילו אסקימוסי שאין לו לחם, אז לפני שאני אתן לה את העוגה ,אני אדאג שהילד מקבל את הלחם." מתוך אייבי נתן -ויקיציטוט.


אייבי נתן -קורות חיים
בקישור הבא מובאים הרבה פרטים אודותיו. זוהי יוזמה פרטית של אנשים שאהבו את אייבי והעלו יופי של מידע אודות האיש המופלא הזה.

אייבי נתן - תמונות מספרות צילום: אתר http://www.abie-nathan.com/pages-heb/biography.html



כרזה קדם מכירות פומביות

תגובה 1: